30.09.2019 20:51


Kino v Olympii chceme rekonstruovat v příštím roce, říká district manager Cinema City

Autor: Filip Bednář | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

V Cinema City se pohybuje více než patnáct let a nyní má Dominik Ladra na starosti šest kin na Moravě a na Slovensku. Streamovací služby podle něj nemohou klasická kina ohrozit. Větším problémem je pro nás filmové pirátství, říká.

Začal podzim a do kin zamíří více lidí než v letních měsících. Očekáváte, že návštěvnost kin bude podobně vysoká jako minulý rok, kdy šel do kin film Bohemian Rhapsody?

Podzim bývá obecně nejsilnějším obdobím a podle aktuálních dat a premiér očekáváme, že letos nás čeká opět rekordní rok. Zejména pokračování filmu Ledové království, které je u dětí extrémně populární, a pak nové Star Wars budou navštěvovány opravdu hodně.

Co rozhoduje o tom, kolik lidí přijde do kina? Je to hlavně počasí?

Ano, počasí hraje zásadní roli. Musíme se podle něj řídit a posilovat pak jednotlivé směny. Dále pak záleží na konkrétních filmech a jestli se v okolí kina koná nějaká kulturní akce. V takových případech pozorujeme pokles návštěvnosti.

Jaká je vaše náplň práce? Máte na starosti kina na Moravě a na Slovensku a jste tedy podle všeho mezistupněm mezi manažery kin a ředitelem společnosti.

Má oficiální pozice je district manager. Mám na starosti šest kin a mou odpovědností je zajistit jejich bezproblémový chod, servis pro zákazníky a v neposlední řadě projekci. Řeším záležitosti s vedením, provádím nábor a zaškolování některých zaměstnanců. Spolupracuji také s jednotlivými odděleními firmy, například s technickým oddělením nebo marketingem. Zabývám se tak v podstatě všemi činnostmi, které řeší provoz kin.

Máte tedy velkou zodpovědnost. Je pro vás práce stresující?

Rozhodně je to práce, která je velmi psychicky a časově náročná. Každé mé rozhodnutí má poměrně velký dopad na společnost a její zaměstnance. Myslím si ale, že jsem se s tím časem naučil žít a pracovat. Dnes už nad tím vlastně ani nepřemýšlím.

Lze se ve vaší pozici vyhnout konfliktům?

Nejdůležitější je komunikace. Mou strategií je se zaměstnanci co nejvíce mluvit a jednat s nimi narovinu. Pokud svým lidem neříkáte pravdu, poškozujete si vlastní autoritu a důvěryhodnost. Zaměstnanci by měli vědět, co ode mě mohou čekat a co mohu čekat já od nich. Pokud už dojde k nějaké konfliktní situaci, tak se většinou vyplatí si s daným člověkem sednout a vše si vyříkat. Je dobré zkoušet nalézt společné řešení, ale někdy kompromisy nejsou možné. Pak je důležité, aby zaměstnanec pochopil, proč tomu tak je.

Jaké byly vaše začátky v Cinema City?

Začínal jsem jako řadový uvaděč. Poté jsem se dostal na pozici supervizora, což je v podstatě vedoucí směny. Následně jsem začal dělat zástupce manažera na pražské Floře a propracoval jsem se až na pozici manažera kina Galaxie. Po sloučení kin Palace Cinemas a Cinema City v roce 2011 jsem se dostal na pozici district managera, na které jsem dodnes.

Jak se Cinema City změnilo v době, kdy došlo k fúzi s Palace Cinemas?

Zcela zásadně se Cinema City proměnilo ve velikosti, kdy jsme pohltili mnohem větší společnost. Když jsme Palace Cinemas kupovali, tak jsme měli kina na pražské Galaxii, Zličíně, Floře, Plzni a Pardubicích. Palace byl přitom několikanásobně větší. Přibyla řada nových lidí a bylo třeba zavést naše standardy do kin tehdejšího Palacu. Hodnoty a směřování firmy se ale v podstatě nezměnily.

Specifickým rysem multikin jsou vysoké ceny občerstvení. Proč jsou ceny nastaveny tak vysoko? Běžná cena popcornu s kolou v kině často přesáhne cenu za menu v restauraci.

S provozem multikina v nákupním centru se pojí vysoké náklady na provoz. Jednak platíme poměrně vysoký nájem, neboť kina zabírají v centrech hodně místa. Do toho je třeba započítat energie, údržbu a plnění bezpečnostních standardů. V neposlední řadě je třeba investovat do údržby promítací techniky, která je velmi drahá. Z ceny lístků navíc odvádíme padesát procent distributorovi filmu. Část peněz ze vstupenky jde ještě k tomu do fondu kinematografie. Prodej občerstvení je tak pro nás zásadní, protože je čistě v naší režii a tvoří nám hlavní část zisku.

Cinema City uvádí před každým filmem spot upozorňující na filmové pirátství a natáčení v kinech. Je v dnešní době tento problém stále aktuální?

Zejména v posledním roce jsme měli s pirátstvím velký problém. Zaregistrovali jsme několik pokusů o natočení filmu v sále. Během posledních dvou let se frekvence natáčení v sálech docela zvýšila, a proto jsme nasadili v sálech tento spot. Filmové pirátství bohužel průmysl dost poškozuje. Zejména pak u titulů, které nejsou komerčními trháky, ale které by si na sebe i tak vydělaly. Natočení filmu v kině a jeho zveřejnění na internetu však může film komerčně potopit. V neposlední řadě se také jedná o trestný čin a nechceme, aby se takové věci v našich provozovnách stávaly.

Je možné zjistit, ve kterém kině byl konkrétní film natočen?

Ano, projektory do obrazu vkládají okem neviditelný text, ve kterém je napsáno, o jaké kino a o jaký sál se jedná. Zdroj nahrávky tedy zpravidla odhalíme velmi rychle.

V Praze je dohromady osm multikin, v Brně jsou jen dvě. Není podle vás trh v Brně poddimenzovaný?

V Brně by se určitě uživilo více kin. Naším cílem je nabídku rozšiřovat, ale záleží hlavně na obchodních centrech, kde multiplexy primárně bývají. Občas se staví i takzvané stand-alony, což jsou samostatné budovy s multikinem. To je ale spíše případ západních trhů, kde se chodí do kin více než ve střední Evropě. Plánovali jsme stavbu megaplexu v brněnském Avionu, ale nakonec se situace změnila a zůstáváme v Olympii, kterou chceme zásadně rekonstruovat a rozšířit ji o další služby.

Kdy budou moci diváci zajít na film do rekonstruované Olympie?

Vše je zatím v rovině plánování. Rekonstrukci ale chceme provést co nejdříve, protože Olympia ji opravdu potřebuje. Rekonstrukce tohoto kina je pro nás v tuto chvíli prioritou. V ideálním případě s ní chceme začít během příštího roku a našim zákazníkům v Brně přinést novinky v podobě některých našich speciálních formátů, které nasazujeme v jiných lokalitách (Cinema City provozuje technologie IMAX, 4DX, SuperScreen a podobně, poznámka redaktora). Otázkou ale je, jestli bude na tyto formáty v našich stávajících kinech kapacita.

Co 3D projekce? Podle statistik amerických kin prodeje 3D vstupenek klesají. Zaznamenáváte u nás podobný trend?

Co se týče Čech a Slovenska, tak prodeje 3D vstupenek k poměru ke klasickým 2D vstupenkám jsou nižší, ale zájem diváků je poměrně stabilní. Liší se to nicméně na konkrétních trzích. Například v Rumunsku tvoří 3D vstupenky většinu prodejů. Nechci tedy generalizovat.

V poslední době získávají na popularitě streamovací služby jako Netflix nebo HBO Go. Můžou ovlivnit návštěvnost kin?

Zásadně to podle nás návštěvnost neovlivní. Síla kina spočívá v jiných věcech. Kino je kulturní společenská událost. Když chcete vzít holku na první rande, tak jí nebudete zvát hned domů, ale pozvete ji do kina. Zároveň platí, že obraz a zvuk v kině nenahradíte sebelepší televizí nebo projektorem. Plátno v kině prostě bude vždycky větší a zvukový systém výkonnější než doma v obýváku. Streamovací služby mohou návštěvnost kin ovlivnit, ale spíš půjde o tituly, které fungují jako doplněk ke komerčním trhákům. Před několika lety navíc lidé masivně stahovali filmy z internetu a kinům to zásadně neublížilo. Předtím jste si tedy film stáhl, dnes se na něj podíváte za rozumný poplatek. V tomto ohledu jsou streamovací služby určitě menší zlo než pirátství.

Na čem jste byl naposledy v kině?

Na Toy Story 4. Je to moje srdcovka, první díl jsem viděl jako dítě a od té doby jsem si sérii zamiloval. Animované filmy mám obecně hodně rád, ale Toy Story u mě vede. Celá série je úžasně kvalitativně vyrovnaná.

Dominik Ladra pochází z Hořic v Podkrkonoší a je mu 36 let. Vystudoval obchodní akademii. V Cinema City pracuje od roku 2003. V roce 2011 se stal district managerem firmy. Během kariéry se podílel na otevírání a rekonstrukci multiplexů v České republice, na Slovensku a v Bulharsku. Ve volném čase rád čte, hraje hry a chodí do přírody.

Klíčová slova: kino, Cinema City, film, pirátství, Netflix, Olympia

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.