15.04.2018 12:28


Když nejde o život, jde o nic, říká Radkin Honzák

Autor: Zuzana Šikalová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Emoce ovlivňují denodenně chování a přístup člověka. Neschopnost vypořádat se se stresem vede často ke stavům deprese a úzkostí. Lidé se často o svých psychických problémech bojí mluvit. Mnohdy si ani neuvědomují, že jsou jejich tělesné nemoci způsobeny právě psychickými problémy. O rady, jak s emocemi pracovat a jak se vypořádat s těmi negativními, se ve čtvrtek v sále Břetislava Bakaly podělil s účastníky psychiatr Radkin Honzák.

Brno – Strach, vztek, radost, smutek, údiv a odpor. To je šest základních emocí, které signalizují okolí, co se děje. Emoce se odehrávají v těle, zatímco pocity jsou překladem emocí. Řídí jedince a ten si to z velké části ani neuvědomuje. Jak to s emocemi vlastně je a jakým způsobem se dá těm špatným čelit nebo předcházet, se mohli zájemci dozvědět na přednášce psychiatra Radkina Honzáka, která se konala ve čtvrtek v sále Břetislava Bakaly.

Aby mohl člověk s emocemi začít pracovat, musí jim nejdříve také porozumět. „Emoce jsou řídicí systémy, které jsou starší než celý slavný rozum. První emoce, které přišly už před 250 miliony let, byly strach a vztek. Ty mají připravit organismus na rvačku nebo úprk,“ vysvětlil Honzák. V části mozku zvané gyrus cinguli už se potkává rozum s emocemi a člověk se prostřednictvím mozku dozvídá, jak se cítí, jestli dobře, nebo špatně.

Emoce si také může každý sám navodit. „Je to periferní teorie emocí, která říká, že tak jak máme nastavené tělo, tak se poté chová naše mysl,“ řekl Honzák a poradil, že pokud jde na člověka úzkost, pomůže mu začít se smát a přechytračit tak jeho mysl. „Jsme smutní, protože pláčeme a veselí, protože se usmíváme.“

Honzák dále řeší otázku negativních emocí vedoucích ke stresu. „Stres je tu, abychom ho přežívali. Co tě nezabije, to tě posílí,“ komentoval s tím, že důležité je, nerozhořčovat se nad tím, že se nechal dotyčný vystresovat. „Velkou výhodou je všechny stresy večer spláchnout a netahat si je do druhého dne. Nezáleží na tom, zda byl stres velký nebo malý, ale hlavní je, jestli ho prožíváme ještě zítra,“ dodal s tím, že lidé, kteří dokáží být „splachovací“, jsou prokazatelně daleko zdravější. „Sama mám se zvládáním stresu velké problémy, hlavně ve zkouškovém období. Vím, že je potřeba na sobě pracovat, proto mě zajímá, jaké kroky mi mohou pomoci,“ sdělila účastnice přednášky Martina Moresová.

Stres vyvolává celou řadu fyzických projevů, jako bušení srdce, zrychlený pulz, pocení, chvění nebo třes. Mohou se objevit také pocity dušení, nepříjemné bolesti na hrudníku, nevolnost a pocity závrati, neklid nebo nutkavá potřeba močení.

Podle psycholožky Marcely Bendové trpí 17 procent populace depresemi a 20 procent prožívá úzkostné stavy. „V Česku pořád platí jakási obava z psychiatrické nálepky. Lidé se bojí návštěvy psychiatra, protože se bojí být označkovaní. Depresivní porucha vede často k projevům somatických nemocí a pacient neřekne já jsem smutný, ale mě bolí hlava, mám vysoký tlak, buší mi srdce a podobně,“ sdělila Bendová.

Na otázku, zda jako psychiatr radí lidem kromě toho jak zvládnout strach a stres když přijde, také připravit se na něj a budovat vlastní odvahu čelit podobným situacím, Honzák odpověděl: „Já jsem psychiatr, proto za mnou chodí lidé, kteří už jsou na tom dost špatně. Ta mírnější varianta dojde za psychologem a tam je dobré včas metody trénovat. Já už je vytahuju z těch hrůz a panik.“

Jednou z možností je autogenní trénink, který lze prostudovat například zde. Jde o postup šesti postupných cviků proti stresu. „Daleko důležitější, než zahánět strach, je pěstovat radost,“ zdůraznil Honzák. Další nápomocí je poznamenat si každý den tři hezké věci, které se dotyčnému přihodily a tři hezké věci, které pro sebe toho dne udělal on sám. „Musíme si uvědomit, že je to všechno hrozně pomíjivé. Nejlepší způsob jak zvládnout strach je humor, kterým se dostaneme nad věc. Když nejde o život, jde o nic,“ podotknul.

„Je potřeba naučit se se svými emocemi pracovat, ale velká spousta lidí neví, jak na to. Často se také bojí poprosit o pomoc, nebo se dokonce stydí své problémy přiznat. Jsem rád, že můžeme pomáhat alespoň pořádáním těchto přednášek,“ sdělil organizátor Štěpán Šůstek, který pořádá přednášky i skrze projekt Psychobraní, zabývající se tématy těžších případů psychických nemocí, které se bez pomoci odborníka neobejdou.

Psychiatr Radkin Honzák přednáší o tématech emocí a nemocí po celé České republice. Zaměřuje se především na psychosomatický přístup. Vydal také řadu knih, z nichž nejnovější je Psychosomatická příručka nebo Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. O syndromu vyhoření více v článku zde. Také pravidelně přidává své příspěvky na blog.aktualne.cz.

Klíčová slova: Radkin Honzák, emoce, stach, stres, úzkost

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář