23.05.2016 20:43


Když člověk chce, jde všechno. Věci dělám naplno. Říká ředitel školy na „konci světa“

Autor: Diana Dulínková | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Základní škola v Březové ve Zlínském kraji, na pohraničí se Slovenskem, je podle slov jejího ředitele, Ludvíka Zimčíka, „tak trochu jiná škola - na dálku, na konci světa." Instituce poskytuje, kromě denní výuky, také individuální online vzdělávání dětem, které se nemohou účasnit studia prezenčně. Celkově čítá březovská škola těchto žáků 490 po celém světě, například v Číně, Spojených státech a na Novém Zélandu.

Škola v Březové byla ještě před patnácti lety na pokraji uzavření, kvůli kriticky nízkému počtu žáků. Současný ředitel školy Ludvík Zimčík dokázal během patnácti let vytvořit exkluzivní vzdělávací instituci. Kromě kompletní rekonstrukce, ke škole přibyla také sportovní hala a v současné době žáci budují školní zahradu.

„Každý den  si naši školní zahradu projdu minimálně třikrát.

Jaká je filozofie březovské školy?

Ve zkratce PRST – práce, radost, smích a tolerance. Zaměřím se teď na tu toleranci. Naši školu navštěvují i děti, které potřebují speciální vzdělávací přístup. Ve školce máme autistu, který dělá obrovské pokroky. První třídu navštěvuje chlapec s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou), takže je velmi živý. Mentálně je naprosto v pořádku, potřebuje jen usměrňovat po výchovné stránce, kdy mu pomáhá pedagogická asistentka. Do stejné třídy chodí také chlapec extrémně nízkého vzrůstu, který je rovněž velmi inteligentní. Ve čtvrtém ročníku máme slepou dívenku, která má také svou pedagogickou asistentku. Snažíme se s dětmi co nejvíc komunikovat a vést je k toleranci. Všechno je to o přístupu. Když s dětmi mluvíte o věcech na rovinu, vezmou to. To je moje osobní zkušenost za čtyřiatřicet let praxe ve školství.

Žáci se ve škole angažují v mnoha projektech. Co je cílem těchto aktivit?

Náš učitelský sbor je plný schopných mladých lidí, kteří dokážou dětem předat i něco víc, než jen klasické vědomosti. Učitelé se snaží projekty sami vyhledávat. Minulý rok se žáci z osmé třídy zúčastnili projektu extra třída, který pořádá nadační fond Tesco. Osmáci vytvořili interaktivní putování po Březové, kdy nainstalovali osm informačních tabulí s QR kódy. Letošní žáci sedmé a osmé třídy se také zúčastnili. „Sedmáci“ vytvořili mini park nad hřbitovem, zasadili stromy, keře a chystají posezení. „Osmáci“ navrhli Broukoviště Březoviště, útočiště pro brouky a další hmyz. „Deváťáci“ pořádají svůj absolventský večer. Všechno si zařizují sami. Snažíme se vést děti k samostatnosti a praktičnosti.

Praktická strana výuky na českých základních a středních školách pokulhává…

Od školky učíme děti intuitivně pracovat na počítačích. Od první třídy mají děti hodinu práce na počítači a hodinu češtiny a matematiky na počítači. Na druhém stupni se k tomu přidává i výtvarná výchova na počítači, kde se děti učí pracovat s grafikou. Sami žáci natočili a sestříhali stovky výukových videí. Klademe důraz na rozvoj osobnosti každého našeho žáka.

Jaké jsou základní stavební kameny, které se snažíte zavést do výuky?

Důraz na informatiku ve všech formách od mateřské školky až do deváté třídy. Využívání našeho portálu s mnoha výukovými materiály. Sepětí s přírodou a v poslední době klademe důraz také na pohyb. Celkově se snažíme vést děti k návykům, které se jim budou hodit v běžném životě.

Co Vás osobně motivuje k práci pro děti a školu?

Původně jsem chtěl studovat práva, ale kvůli mé rodině, kterou soudruzi prohlásili za příliš pobožnou, jsem nakonec šel studovat pedagogickou fakultu. Tam jsem se našel. Celkově mě práce s dětmi a předávání informací naplňuje. Věci dělám na doraz. Řídím se heslem, když se chce, jde všechno.

Klíčová slova: Březová, základní škola, individuální vzdělávání, Zlínský kraj

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.