29.04.2014 18:56


Kdyby nebylo filmů, komiksy se u nás možná neprodávají, říká Radek Kopecký

Autor: Barbora Poláčková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Komiks byl u nás dlouho považován za podřadnou literaturu. Obrázkovým knížkám určeným pro dospělé výrazně pomohla vlna superhrdinských filmů, která začala v devadesátých letech a s občasnými výkyvy trvá dodnes. Jak popularita filmových hrdinů ovlivňuje prodej jejich knižní předlohy, vypráví Radek Kopecký, majitel jediného specializovaného obchodu na komiksy v Brně.

Audio

    Komiksák mluví o cestě čtenáře ke komiksu.
         
    Autor: Barbora Poláčková

Brněnští fanoušci komiksu ho znají pod přezdívkou Komiksák. Radek Kopecký, majitel obchodu Komiksový krám, je jediným prodejcem v Brně, který se specializuje na prodej obrázkových knížek pro dospělé. Je velkým fanouškem superhrdinských komiksů a filmů, které podle nich vznikly. A těmto filmům přičítá kredit za to, že u nás komiksy vůbec vychází.

Majitel komiksového krámu Radek Kopecký.Který byl nejprodávanější komiks, podle kterého byl natočený film?

No historicky nejprodávanější byl hrozně dávno. Rekord byl, když přišel do kin první Spider-man. Ten kterého natočil Sam Raimi. A tehdy vyšel v edici Komiksové legendy starý černobílý Spider-man, svazek starých čísel Amazing Spider-man ze sedmdesátých let nebo dokonce ze šedesátých. Nemělo to s filmem nic společného. Prostě byl zrovna jenom v kinech, tak se ten komiks prodal strašně rychle. Ale je to ovlivněné tím, že já jsem byl jediný, kdo tehdy v Brně prodával komiksy. Knihkupci ho nechtěli, takže proto se to prodávalo. Ono to mělo i podobnou obálku. Na filmovém plakátu byl Spider-man, který lezl po zdi a na obálce taky, takže to mohlo prodej taky ovlivnit.

O kolik víc se prodávají komiksy, které lidé znají podle filmu.

Samozřejmě v okamžiku, kdy přijde do kin nějaký film podle komiksů, tak prodej výrazně stoupá a to se nejedná pouze o komiksy superhrdinské. Prodávají se o dost víc, a není to jen tím, že běží film v kině. Je to o tom, že lidé mají ty filmy zafixované a jejich postavy jsou známější. Kolikrát člověk vidí film a neví, že je podle komiksu a pak přijde a kouká: „Jé to jsem viděl! To je komiks? To jsem nevěděl.“ Nebo teď jede seriál Živý mrtvý, který je natočený podle komiksové řady. Takže to má obrovský vliv. Existuje tady řada skvělých komiksů, které nikdy nebyly natočené, ale ty se tak neprodávají, protože o nich lidi nevědí.

Jak jsou na tom méně známé postavy? Například Punisher?

Punisher není tak známý jako ostatní filmy, protože to není úplně superhrdinská věc. Zrovna Punisher je známější z té druhé, nesuperhrdinské kategorie. Možná nejznámější. Třeba takový Red s Brucem Willisem u nás měl velký úspěch, ale málokdo ví, že je podle komiksu. Je spousta adaptací nebo filmů podle komiksu, ale málokdo o tom ví. A pak je tady Marvel, který dokonce založil své vlastní studio a kompletuje svůj vlastní vesmír do filmů. To je takový nový trend, který se rozjel a chytlo se toho i DC a teď jsem slyšel, že chce něco podobného udělat i Sony se Spider-manem a 21st century, které vlastní X-many.

Když přijde do vaší prodejny nějaký komiksový nováček, je to většinou proto, že viděl superhrdinský film?

Ke komiksu musí člověka něco dovést a teď je otázkou, jestli ho dovede to, že někde našel nějaký komiks, který se mu zalíbil, slyšel něco od kamaráda, nebo viděl film v televizi či v kině. Ale z velké části jsou to ty filmy. Dalo by se říct, že kdyby se v devadesátých letech nezačaly točit adaptace, tak to komiks má u nás velice těžké. Ten boom přišel až potom. Předtím tady přetrvával nesmysl, který nám čtyřicet let tloukli do hlavy komunisté, že komiks je braková literatura, kapitalistický přežitek a buržoazní škvár. Že komiks čtou děti, třeba Čtyřlístek. To byl jediný komiks, který tady vycházel a z toho pramení neznalost lidí. U nás komiks začal nedávno.

Jak moc se při objednávání komiksů řídíte tím, co půjde do kin?

Řídím se tím. Když má být nějaká premiéra v kinech, tak objednám víc dopředu. On se ten boom stupňuje. Kolikrát už jsou na internetu trailery a různé zprávy třeba půl roku, rok dopředu. Jak se blíží premiéra, tak je ta masáž intenzivnější a lidé chodí a ptají se, nakupují a hledají ty své postavy.

Jak velká konkurence jsou pro vás knihkupectví typu Knihy Dobrovský?

Já mám úplně první prodejnu, která v Brně prodávala komiksy ještě v dalekém pravěku, kdy klasická knihkupectví komiksem pohrdala a nechtěla je prodávat. Ve chvíli, kdy je velká knihkupectví začala brát, tak ubylo hodně zákazníků.  Samozřejmě zbyli i věrní a nabalili se i další. Je to konkurence, ale ne moc zdravá, protože vládne dvojí metr. Já jako malý obchod musím zboží nakoupit za své vlastní peníze. Musím odhadnout, co se bude prodávat a co ne. Když nakoupím něco, co se nebude prodávat, smůla, zůstane mi to tady ležet, zůstanou v tom moje peníze. Když se to prodává, je to bezva a nakoupím další. Velká knihkupectví to mají jednodušší v tom, že mají dvojnásobný až trojnásobný rabat, dostávají zboží do komise, takže jim v tom neleží ani koruna a vydavatelé a distribuční společnosti jim to nahrnou. A oni co prodají, tak po čase zaplatí, to co neprodají, vrátí nebo si to nechají. Problém je v tom, že tím pádem se může stát, že mají některého zboží víc než já, protože některé distribuční firmy jim jdou na ruku. Navíc dělají různé akce. Tím že mají dvojnásobný až trojnásobný rabat, tak udělají třeba slevovou akci, kde prodávají za moje nákupní ceny. A takhle to je se vším možným, ne jen s mým obchodem. Například hypermarkety. Mě ten nevyvážený systém hrozně moc štve, protože likviduje české drobné živnostníky tím, že jde těžce na ruku velkým korporacím. A stávají se potom takové situace, kdy jsou na tom sami nakladatelé biti. Například před Vánocemi, když vydali titul a byl o něj obrovský zájem, tak já jsem ho tady vyprodal, udělal jsem další objednávku a bylo mi sděleno, že nemají na skladě vůbec nic, protože všechno lupli do nějakého knihkupectví. To znamená, že oni to poskytli tam, kde se komiksy neprodají a vrátí jim je, ale až po sezóně. Takže já bych je tady mohl prodávat, zaplatil bych jim hotově. Ale nemůžu, protože leží v knihkupectví.

 

Medailon

Radka Kopeckého, který je majitelem jediného brněnského obchodu specializovaného na komiksy, zná většina fanoušků pod přezdívkou Komiksák. Do roku 1997 vlastnil obchod s hudebními nosiči A-Z MUSIC. V roce 1997 přidal do sortimentu i svůj první komiks a od roku 2009 se specializuje výhradně jen na komiksy. Obchod vede na náměstí Svobody.

Klíčová slova: komiksák, marvel, komiks

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.