05.04.2015 20:22


Každodenní boj s větrnými mlýny ve Vozovně Pisárky

Autor: Petrušková Veronika | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Tramvaje v Brně přepraví každý den tisíce cestujících. Lidé využívající služby Dopravního podniku města Brna přitom očekávají, že vozy budou čisté a bez poruchy je dopraví až do jejich cíle. A právě o bezproblémovou a pohodlnou cestu se starají zaměstnanci tramvajového depa ve Vozovně Pisárky.

Brno – Vozovna Pisárky přivítá návštěvníka mnoha kolejemi, pod kterými jsou metr hluboké chodby, a typickým ovzduším, v němž se vznáší směsice oleje a železa známá z dílen dědečků. Co vše se s tramvajemi dělá, když večer přijedou, a než mohou ráno zase vyjet do ulic? Na to mi odpověděl provozní technik vozovny Jaroslava Císař. Naše cesta nezačíná mezi samotnými tramvajemi, ale v kanceláři, kde se dozvídám základní informace. V současné době je v Pisárkách 163 tramvají, přičemž každý den se do ulic vydává naprostá většina z nich. V depu zůstávají nepojízdné tramvaje nebo ty, které nejezdí přes prázdniny či svátky.

Pod kolejemi a tramvajemi je možné procházet. Foto: Veronika Petrušková

Po úvodních informacích už mířím do depa, kde stojí pouze pár tramvají. Mezi nimi je i jedna opravdu stará, nesoucí hrdě označení „Zvláštní vlak“. Tuto tramvaj dopravní podnik využívá pouze při speciálních příležitostech. „Vzhledem k tomu, že interiér má podobu restaurace, lidé si ji často objednávají na svatby,“ sdělil Císař. Kromě Zvláštního vlaku stála v depu i zelená tramvaj, která ještě ten den vyrážela do ulic se svým zeleným pivem u příležitosti oslav Zeleného čtvrtku.

Zaměstnanci tramvaj po návratu do depa vysají, vyleští čelní sklo a utřou madla. Trpěliví pracovníci v tmavě modrých montérkách se rovněž denně potýkají s nápisy, které po sobě na oknech tramvají zanechávají vandalové. Podle Císaře se nápisy objevují hlavně přes školní rok, takže není těžké si domyslet, kdo je za většinu z nich zodpovědný. Mytí vozů je prací pro tři lidi, kteří takto denně uklidí více než sto tramvají. Každý den projedou všechny tramvaje po stejném páru kolejí. Nicméně hned vedle nich, kde zaměstnanci každou tramvaj vysávají, jsou koleje obklopené modrými kartáči a oddělené od zbytku prostoru velkou černou plachtou. Do této mycí linky vezmou vždy dvakrát do měsíce zaměstnanci depa tramvaj na projížďku.

V depu mi připadal nejzajímavější prostor, který se nacházel pod každým kolejištěm. Celé depo je postavené na železné konstrukci s kolejemi a dřevěnými lávkami pro chodce. Díky této konstrukci je pod každou tramvají zhruba metr vysoký prostor, do kterého je možné sestoupit po schůdcích. Tento prostor slouží především technikům, aby měli pohodlný přístup k podvozku. Pro návštěvníka je to nevšední zážitek – ne každý den se člověku naskytne příležitost vlézt si pod tramvaj, prohlédnout si v klidu celý podvozek a odejít bez úhony.

V druhé části depa, kde mechanici pracují na menších i větších opravách, bylo výrazně tepleji. Ve vzduchu se vznášel pach oleje a rozličných chemických přípravků. Pokud jsou nutné větší opravy, mají zaměstnanci k dispozici zvedáky, kterými můžou zvednout celý vůz. V technické části depa se pak tramvaje opravují a kontrolují před opětovným uvedením do provozu. Právě tady se dozvídám, že větší technická kontrola, výměna oleje a dalších částí se provádí každých deset tisíc kilometrů, přičemž tuto vzdálenost zvládnou řidiči najezdit za pouhé dva měsíce. Nejstarší tramvaje, které stojí v Pisárkách a jsou stále v provozu, mají na tachometru zhruba dva milióny kilometrů. U této informace jsem si v duchu představila, jak by asi vypadalo auto s takovým číslem na tachometru. Ale vybavil se mi pouze obrázek rezavé sešrotované kastle s tachometrem visícím na posledním drátku.

Vozovnu Pisárky opouštím s cinkáním tramvaje v zádech a postesknutím Císaře nad sluchátky, která si dnes všichni dávají do uší a nevnímají své okolí. „Lidi kolikrát tu tramvaj vůbec neslyší. Přitom při střetu tramvaje s chodcem je téměř jisté, že chodec nepřežije,“ řekl Císař. Po cestě domů si tedy provinile pro jednou nechávám svá sluchátka v kapse kabátu.

Klíčová slova: tramvaj, depo, pisárky, vozovna

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.