10.03.2020 18:15


Kampaně by měly být založeny na průzkumech, nikoliv na pocitech, říká studentka politologie

Autor: Denisa Burešová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Univerzita

Katedra politologie každé dva roky vypisuje výběrové řízení na měsíční stáž politického marketingu v USA. Letos se do země, která je považována za kolébku politického marketingu, vypravila Jana Dvořáková společně s dalšími třemi studenty. 

https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/89865077_1161533697515407_1930350421004517376_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=e90n2zhnxacAX_T2ESG&_nc_ht=scontent.fprg1-1.fna&oh=7e9c93dbfae0d5cd60d1d3877fa3f0b1&oe=5E94A6D3

Brno/San Francisco – Mnoho konceptů, které se u nás v politickém marketingu používají, pochází z Ameriky. Právě tam se začátkem února vydala čtveřice studentů z katedry politologie. V Americe je běžné voličům volat třeba i několikrát denně," říká stážistka Jana Dvořáková.

Proč jste se na stáž přihlásila?

Zdálo se mi to jako skvělé propojení praxe s teorií. Sice jsem s marketingem již nějakou zkušenost měla, ale podívat se přímo do jeho kolébky byla výzva, kterou jsem musela zkusit. A ono to vyšlo.

Kromě vás se stáže zúčastnili další tři studenti. Znali jste se osobně?

Rebeku Rabatinovou jsem znala od vidění ze školy, jelikož jsme ve stejném ročníku. O Lucce Švehlíkové a Kubovi Juskovi jsem netušila, že existují. Propojili jsme se na Facebooku a osobně se poznali na úvodním setkání s Milošem Gregorem.

Jak se vám společně pracovalo?

Přestože si myslím, že jsme všichni silné osobnosti, dokázali jsme překvapivě dobře spolupracovat. Práci jsme si často dělili podle toho, co každého baví a co mu jde. Navzájem jsme se podporovali.

Pro koho jste pracovali?

Pod vedením agentury Chariot Campaigns, která se zabývá především komplexními strategiemi nejen pro politiky, ale i soukromý sektor, jsme pracovali pro sedm kandidátů do amerického Senátu a městských rad. Někteří z kandidátů byli nezávislí a někteří republikáni.

Jak vypadal váš běžný pracovní den?

Do práce jsme chodili většinou na deset hodin. Po šálku kávy a skleničce kombuchy (lehce perlivý fermentovaný nápoj vzniklý z oslazeného černého nebo zeleného čaje, pozn. redakce) jsme začali pracovat na komplexních reportech o našich kandidátech. Ty se dělaly denně, jelikož každý den se svět public relations (PR) mění. Následně jsme zpracovávali informace ze sociálních sítí a seznamovali jsme se s tím, co o našich kandidátech napsala média předchozí den. Dále bylo nutné na vládních kalifornských stránkách zkontrolovat stav financí kandidátů vynaložených na kampaň a zkontrolovat stav speciálního softwaru pracujícího s hlasy, které voliči již odevzdali jinou cestou než osobní, například poštou kvůli nepřítomnosti v den voleb ve svém okrsku. Každé odpoledne bylo jiné, jelikož se Jamie (James Fisfis, majitel agentury Chariot Campaigns, pozn. redakce) snažil, abychom si ze stáže odnesli co nejvíce. Absolvovali jsme proto mnoho školení, například ohledně skupinových diskuzí focus groups, zpracování dat či workshop na sociální sítě.

Jak jste trávili volný čas?

Navštívili jsme přírodní park Muir Woods, kde jsou nejvyšší a nejstarší sekvoje na světě. Jeden víkend jsme prožili v Las Vegas. V San Franciscu nás zaujala Lombard Street a kouzelné barevné domečky The Painted Ladies. Nezapomněli jsme ani na místní Golden Gate Bridge.

Byla to vaše první stáž?

Snažím se aktivně přistupovat k věcem veřejným a hledat nové zkušenosti už od střední školy. Byla jsem ve vedení Studentského parlamentu města Třebíč. Ve stejném městě jsem také sedm let organizovala a moderovala festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Momentálně na poloviční úvazek pracuji jako PR specialistka v jedné nadnárodní firmě, která vyvíjí a vyrábí elektronové mikroskopy a spektrometry. Práce je založena na koordinaci událostí, PR reportech o technologických novinkách, ale také například správě sociálních sítí, firemního intranetu a interní komunikaci obecně.

Kandidovala jste i někdy?

Když mi bylo osmnáct kandidovala jsem v komunálních volbách v Třebíči. Zde jsem se poprvé setkala s tím, jak propagovat náš program, hodnoty a předešlou práci veřejnosti. Tenkrát jsem pomáhala se sociálními sítěmi a přípravou koncertu. V roce 2018 jsem již vedla celou kampaň a společně s grafikem vytvářela podklady a pracovala na rebrandingu vizuálu, spravovala sociální sítě a utvářela program. Zkrátka jsem dělala vše, co bylo potřeba. Další zkušenost přišla o rok později, kdy jsem kandidovala do Evropského parlamentu.

Co vám ve Spojených státech amerických jako Češce nejvíce chybělo? 

Nemůžu říct, že by mi něco vyloženě chybělo, ale pár věcí funguje v Evropě lépe, například veřejná doprava. Často mělo metro a autobusy velké zpoždění, třeba i přes hodinu. Na autobusových zastávkách zase nebyly značeny, jaká čísla autobusů z nich jezdí a v kolik hodin. V Evropě máme veřejnou dopravu spolehlivější a uživatelsky přívětivější.

Co vám může dát stáž v USA na rozdíl od stáže v Česku?

Amerika je považována za kolébku politického marketingu. Mnoho konceptů, které se u nás používají nebo používaly pochází právě z Ameriky. Například door-to-door kampaně jsme převzali od Američanů.

Jaký je zásadní rozdíl mezi politickým marketingem v Česku a v USA?

Politický marketing v Americe je mnohem masivnější. Je běžné dělat door-to-door kampaně, volat voličům, posílat smsky a e-maily třeba i desetkrát denně. Voliče v Česku by to podle mě naopak odradilo. Velká část marketingu pro kandidáta nebo stranu je navíc v USA založena na získávání financí přímo od voličů. Úplně první, co se vám zobrazí při načtení webové stránky amerického politika, je okénko s darováním peněz.

Myslíte si, že to bude za pár let běžné i v Česku? Přeci jen přes crowdfundingové sbírky vybírali peníze na kampaň kupříkladu Piráti nebo František Talíř z KDU-ČSL. 

Těžko říct. V Česku máme vůbec problém s tím, abychom voliče k volebním urnám dostali, natož abychom od nich získávali peníze. V Americe se lidé obecně více podílí na věcech veřejných a aktivně se o svoje kandidáty a jejich kroky zajímají.

Které z technik politického marketingu v USA jsou podle vás přenositelné i do českého prostředí?

Měli bychom se dle amerického vzoru více zaměřit na strategie kampaní. Často tu kampaně vznikají pocitově na základě know-how marketingových specialistů a nejsou založeny na žádném předešlém průzkumu. Poté se také velmi těžko hodnotí, zda byla kampaň účinná. Mnohdy mohou významnější roli spíše vedlejší faktory.

Jaké vedlejší faktory myslíte?

Voličskou základnu strany a osobnost lídra strany. U tradičních stran, které zde máme od vzniku republiky, jako ČSSD, ODS či KDU-ČSL, je voličské jádro silné a stabilní. Pokud je navíc lídr strany charismatický, může působit i na úrovních, kde nekandiduje.

Co vás na politickém marketingu vlastně baví?

Mám ráda kontakt s lidmi. Baví mě zhmotňovat psychologii voliče zákazníka do konkrétní kampaně. Práce marketéra je navíc velmi kreativní, člověk se nikdy nenudí.

Chtěla byste se politickému marketingu věnovat po dokončení studia?

Ráda bych se marketingu věnovala i nadále. Dělat politické kampaně nebo pracovat jako PR specialista pro konkrétní stranu či politika by bylo určitě zajímavé.

Jaká je podle vás budoucnost politického marketingu v Česku?

Určitě by se měla zlepšit komunikace a vystupování politiků, které je nedílnou součástí celkového brandu dané strany. Některé vystupování totiž nejsou dobrým PR, ale spíše populismem.

Klíčová slova: stáž, katedra politologie, USA, politický marketing, marketing, politika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.