15.11.2017 11:27


Kampaň #jezdimpoctive cílí na černé pasažéry. Ne všem se ale líbí

Autor: Michaela Juračáková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Před dvěma týdny Dopravní podnik města Brna spustil informační kampaň s názvem #jezdimpoctive. Hlavním cílem je zajímavě a vtipně upozornit na potíže s černými pasažéry v MHD. Na třiceti vizuálech mají cestující možnost se seznámit se statistikami ohledně černých pasažérů. Součástí celé kampaně jsou i soutěže na sociálních sítích.  

Šalinkarta na tři měsíce

Brno - Informační kampaň věnovanou černým pasažerům #jezdimpoctive začal dopravní podnik města Brna propagovat od prvního listopadu. Všimnout si jí mohou cestující především v dopravních prostředcích, objevuje se ale i na sociálních sítích dopravního podniku a nově také v budově DMPB na ulici Novobranská, kde k celé akci vznikly i dvě nástěnky. „Kampaň prozatím hodnotíme velmi pozitivně. Od uživatelů Facebooku a Instagramu vidíme nemalý zájem se na celé akci podílet,“ řekla tisková mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. „Navíc máme pro cestující, kteří si koupí roční šalinkartu nachystané placky, které vychází z vizuálu kampaně,“ dodává.

Populární se staly soutěže na sociálních sítích. Na první soutěžní otázku: Kolik černých pasažérů průměrně odhalí revizoři brněnského dopravního podniku ve stovce vozů za jeden den? odpovědělo skoro tři sta tipujících. „K první soutěžní otázce nám přišly téměř čtyři desítky správných odpovědí. V tomto týdnu byla zadána již druhá taková. Tyto soutěže máme v plánu vyhlašovat každý týden až do prosince,“ uvedla Lukšová.

Jako atraktivní se ukázaly také tematické infografiky. Třicet vizuálů ukazuje netradiční statistiky o pasažérech, kteří jezdí na černo. „Překvapilo mě, když jsem viděla znázornění černých pasažérů podle znamení zvěrokruhu nebo podle nejčastějších ženských a mužských křestních jmen. Za mě je to hodně povedené a především to dokáže upoutat,“ řekla cestující Anna Havránková.

Ne všichni ale kampaň vidí jako přínosnou. „Udivuje mě, že na platy řidičů dopravní podnik nemá, ale na marketing viditelně ano. Jaké jsou tedy jeho priority?“ tvrdí obyvatelka Brna Dana Svátková. Někteří  dokonce iniciativu přímo odsuzují. „Někdy si zapomenete koupit šalinkartu a hned dostanete pokutu. Třeba druhý den po skončení platnosti. V tu chvíli jste odhalený "černý pasažér" a nejezdíte poctivě?“ popsal student Vojtěch Svízel.

Do nelehké situace se často dostávají i maminky s kočárky. „Často si dopředu koupím jízdenku přes SMS zprávu. Není ale výjimkou, že šalina, kterou chci jet, je přeplněná a s kočárkem se tam nevejdu. Jízdenka je mi tak k ničemu. Abych se nedostala do problému, nemám jinou možnost, než si koupit další. Dopravní podnik by měl řešit podstatnější věci, než se vymýšlet soutěže na sociálních sítích,“ uvedla Lucie Vazalová.

Kampaň k odhalení černých pasažérů se značně týká i samotných revizorů. „Každý občas jede na černo. Ovšem na druhou stranu jsou v Brně i místa, kde potkáváme často ty samé lidi bez jízdenky, a to myslím nezmění žádná kampaň,“ uvedl jeden z brněnských revizorů.

Ke snižování počtu zjištěných cestujících bez platného jízdního dokladu dochází postupně už od roku 2014 a nyní se pohybuje kolem 70 tisíc ročně. Přispívají k tomu pravidelné kontroly, efektivní vymáhání pokut, ale i ceny jízdného. Dopravní podnik se snaží upozornit na to, že pokud by černých pasažérů ubylo, jízdné by mohlo být levnější. „Podle propočtů by bylo možné jednorázovou jízdenku zlevnit o jednu korunu, měsíční o 25 korun, čtvrtletní o 65 korun a roční o 230 korun,“ uvedl Vít Prýgl z tarifního odboru Dopravního podniku města Brna. 

Klíčová slova: dopravní podnik, černí pasažéři, soutěž, infografiky

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.