16.11.2017 21:22


Kampaň Češi, děkujem slaví úspěch

Autor: Saskie Burešová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Pozitivní ohlasy zaznamenává kampaň Češi, děkujem, ke které se přihlásila organizace Člověk v tísni. Padesát billboardů s cizojazyčnými děkovnými nápisy umístila do tří největších měst České republiky. Vzkazy vyjadřují vděk za finanční příspěvky vybrané na pomoc lidem z celého světa. Organizátoři se setkali také s řadou záporných reakcí, celkově ale kampaň hodnotí jako úspěšnou.

ilustrační fotka

Brno – Billboardy s cizojazyčnými nápisy se objevily na začátku listopadu v Praze, Brně a Ostravě. Nezisková organizace Člověk v tísni se k této akci s názvem Česi, děkujem přihlásila před týdnem a vysvětlila její účel. Na reklamních plochách jsou slova díků od lidí, kterým pomohly peněžní dary vybrané organizací v České republice. 

Plán byl takový, že se objeví jen nápisy na bilboardech, ale co říkají a kdo je objednavatelem, zůstane do oficiálního odhalení utajené. Nicméně po vylepení nápisů se strhla smršt telefonátů do společnosti BigBoard, která pronajímá tyto plochy. Vyšlo najevo, že za kampaní stojí právě organizace Člověk v tísni. 

„Museli jsme ustát vlnu dotazů, telefonátů, e-mailů, protože jsme nechtěli prozradit smysl kampaně. Neměla by pak takový účinek,“ vysvětluje tiskový mluvčí organizace Člověk v tísni Tomáš Urban. Před zveřejněním významu nápisů se podle jeho slov diskuse pohybovala v negativních vlnách. Od odhalení ale organizace zaznamenává spíše kladné reakce a s výsledkem je spokojena.

komentáře ke kampani Češi, děkujem

Nejintenzivněji lidé reagovali na arabské písmo, které se mimo jiné na některých plochách objevilo. „Do odhalení smyslu kampaně se odhlásilo asi 20 přispěvatelů. Po zveřejnění jsme je jednotlivě obvolávali a vysvětlovali jim, co kampaň znamená a proč jsme to tak udělali. Většina se pak vrátila zpět,“ prozrazuje Urban. Zároveň ale připouští, že jen díky dramatizaci měla kampaň takový účinek, jaký měla mít, tedy že se začalo více mluvit o pomoci v rozvojových zemích. Od zveřejnění totiž zástupci organizace poskytli již desítky rozhovorů pro různá média.

Tolik diskutované arabské písmo je projev díků syrské holčičky Amal, která děkuje Čechům, že se mohla uskutečnit oprava školky v Aleppu. Na webových stránkách cesidekujem.cz jsou další poděkování z Afghánistánu, Barmy, Gruzie, Kambodži a Etiopie. Vzkazy se netýkají jen finanční pomoci. Například za zprostředkování opravy střechy děkoval Rudolf Aristov z Ukrajiny, který bydlí ve vesnici Vodjane na ukrajinské bojové frontě. Díru do střechy způsobily střepiny z granátu, který při ostřelování dopadl na jeho zahradu.

Jedním z nejčastějších argumentů proti této kampani bylo tvrzení, že je placená z peněz dárců, nebo že peníze za reklamu měla organizace využít efktivněji. "Nebylo by lepší dát ty peníze za billboardovou kampaň na dobrou věc?" otázal se Milan Kraváček v komentářích pod příspěvkem na facebookovém profilu Člověka v tísni. Reklamní plochy poskytla společnost BigBoard zdarma a pořizovací náklady uhradil osvětový projekt Media4Development financovaný Evropskou komisí.

„Rozhodli jsme se propojit ty, kteří by se pravděpodobně nikdy nesetkali, tedy dárce z Česka s lidmi, kterým pomáhají,“ vysvětluje ředitel Rozvojové a humanitární sekce Člověka v tísni Jan Mrkvička.

Organizace Člověk v tísni funguje už pětadvacet let. Za dobu své existence pomohla více než osmnácti milionům lidí. V současnosti působí ve třiceti zemích světa.

Klíčová slova: Člověk v tísni, Češi děkujem, kampaň

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.