28.10.2012 23:28


Jezdíš v noci? Zaplať dvakrát

Autor: Jan Pluhař | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Dopravní podnik města Brna nemá peníze. Jeho zástupci proto přišli s velmi kontroverzním návrhem na zpoplatnění nočních linek hromadné dopravy, který v současnosti projednává dopravní komise. Nešťastné řešení okamžitě vzedmulo vlnu odporu, zejména mezi studenty. A není se čemu divit.

Díky zdražování energie a pohonných hmot a tomu, že ze strany města oproti minulému roku nedostane ani korunu navíc, se Dopravní podnik ocitl v situaci, kdy potřebuje zvýšit roční příjmy o dvacet pět milionů korun. Zástupci podniku proto vymysleli plán, jak tuto díru zalepit. Poté, co si chytře počkali na dobu těsně po volbách, přišli za městskými radními s návrhem na zpoplatnění rozjezdů, který postrádá logiku a znevýhodňuje naprostou většinu lidí, kteří noční linky využívají.

Jan PluhařVedení města však nemá žádný důvod smést tento návrh ze stolu. Případné zpoplatnění rozjezdů totiž postihne především studenty, kteří nemají trvalé bydliště v Brně a nepatří tak mezi drahocenné voliče. Doplatek v hodnotě devatenácti korun by se totiž měl kromě jednorázových jízdenek týkat pouze osob vlastnících zlevněnou předplatní jízdenku, tedy dětí, studentů a důchodců. Lidé s nezlevněnými šalinkartami připlácet nemají.

Radní si navíc vypomáhají scestnou a rádoby moralistickou argumentací. Primátor města Roman Onderka označil rozjezdy za "věc nadstandardní, i ve srovnání s Prahou, Vídní a dalšími srovnatelnými městy." Ano, brněnské rozjezdy jsou v určitém ohledu unikum, ale jak může pan primátor srovnávat Brno s Vídní? Ve Vídni jezdí, stejně jako v Praze, v noci klasické linky hromadné dopravy. Jednu paralelu bychom však našli. Ve Vídni se také uvažovalo o dodatečném zpoplatnění nočních spojů. Tento plán tam ztroskotal.

Onderka se také otevřeně vyjádřil k cílové skupině, kterou by mělo zpoplatnění postihnout: "Většina cestujících využívajících noční rozjezdy jede ze zábavy, nikoliv z práce. Pokud někdo jede ve tři hodiny ráno, přičemž za zábavu neváhal utratit x korun, tak za tu výhodu, že se i v tuto dobu pohodlně dostane domů, může myslím zaplatit i víc než dvacet korun." Bude se tedy dále zdražovat? V podobném duchu situaci okomentoval také primátorův náměstek pro dopravu Robert Kotzian: "Lidí, kteří jezdí do práce a školy, se zdražení nedotkne. A pro toho, kdo jde večer ven, je sto korun měsíčně cena dvou panáků dobré lihoviny. To lze unést." Představuje si takhle Kotzian své "lepší Brno"? Proč házejí radní všechny noční pasažéry do jednoho pytle? Takové kádrování lidí podle toho, kdy, kam a proč jezdí, není vůbec na místě. Stejně jako moralistické řeči o jednom pivu, které si přece každý může za večer odpustit.

Každý má nárok na to pracovat nebo se bavit v kteroukoliv denní dobu. Proč si kupuju šalinkartu, je moje věc, i kdyby to bylo pouze pro jízdy z diskoték. Nikdo by mě neměl diskriminovat a posuzovat, jestli v takovém případě mám nebo nemám nárok na normální jízdné. Tím, že si koupím šalinkartu, si předplácím neomezené služby hromadné dopravy na určitou dobu. Dobu, která logicky zahrnuje i čas mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní. Proč bych tedy měl platit navíc za něco, co už mám předplacené? Jaký je rozdíl mezi autobusem v jedenáct a takovým, který jede o hodinu později? Je to stejně nelogické, jako kdyby si non-stop supermarkety účtovaly přirážku za zboží zakoupené v nočních hodinách.

Jestli se z brněnských rozjezdů stane veřejná taxislužba, by mělo být jasno do konce roku. Do iniciativy proti zvláštnímu zpoplatnění nočních linek se mohou zájemci zapojit pomocí petice, která čítá již osm a půl tisíce podpisů (elektronická verze zde).

Klíčová slova: rozjezd, noční, linka, Brno, poplatek, petice

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

Martin Brumbál | 31. 10. 2012, 11:32
Rád by som upozornil radných, že napriek tomu, že veľká časť študentov študujúcich v Brne nieje z tohto mesta, tak práve táto skupina ľudí (študenti obecne) prináša so sebou nemalé finančné prostriedky do ekonomiky celého mesta a na nich sa tiež zakladá množstvo investícii. Tiež len vďaka nim, vďaka prísunu mladých ľudí do mesta, tak toto mesto prosperuje a zväčšuje sa. Bolo by super, keby si páni radný uvedomili, že ich mesto je postavené práve na tejto skupine ľudí a teda by si ich mali vážiť a správať sa podľa toho. Ak študenti prinesú len svojou prítomnosťou do mesta 200mil. zdá sa mi smiešne aby mesto nemohlo z nich 25mil. zaplatiť dopravnému podniku. Je to výsmech do tvár študentov a páni radný by si mali uvedomiť, že napriek tomu, že niesme vaši voliči tak to ešte neznamená, že nemôžeme svojich spolužiakov a kamarátov s ktorými v noci cestujeme z (kultúrnych alebo zábavných) akcii presvedčiť aby vám zo života spravili peklo. A ešte osobná skúsenosť. Akurát včera som kvôli škole bol pomaly do pol jedenástej v škole aby som stihol všetky veci na nie celkom jednoduché štúdium informatiky. Trvalo mi hodinu kým som sa dostal autobusom na privát. Uráža ma, že nás škatulkujete do podoby bandy teenagerov ktorý iba vymetajú bary a chlastajú noc čo noc. Mnohý cestujeme nočnou dopravou aj z iných dôvodov ako je chlast a bary. Medzi ne patrí napríklad kino, kultúrne akcie, divadlo, škola, brigáda apod. Porovnávať cenu cestovného s cenou vypitého alkoholu nie je argument, je to iba plytká výhovorka na neschopnosť radných. ďakujem