23.03.2018 15:00


Jan Plešek: Aplikace tvořím ze šuplíku

Autor: Jan Kuchta | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Programování aplikací se Jan Plešek věnuje přes sedm let.  Jako návrhář ve firmě Stokkur vyvíjí software primárně na zakázku. Vždy ho lákalo věnovat se vlastní tvorbě, své projekty však dlouho tvořil jen pro zábavu. Dnes má jeho nejznámější aplikace přes sedmdesát tisíc stažení. Jejímu vývoji se přitom věnoval jen o volných večerech. „Vždy jsem se zajímal o funkce a možnosti aplikací. Během studia na vysoké škole jsem pak začal experimentovat s různými projekty a postupem času jsem věděl, že chci tvořit něco vlastního," říká devětadvacetiletý programátor, podle kterého za každou jeho vydanou aplikací stojí soubor neuskutečněných nápadů.

Jan Plešek, programátor a vývojář autor: Jan Plešek

Praha - Informatiku vystudoval v Brně a poté pokračoval v Praze, kde dnes žije a pracuje. Pro platformy značky Apple se rozhodl už před sedmi lety, jejich systém mu přijde dotaženější. Jan Plešek je šťastně ženatý a snaží se svou práci skloubit s rodinným životem. „Podle ženy trávím programováním více času, než je zdrávo. Když jsem se zeptal, čemu se ona mimo práci věnuje, odpověděla celkem jednoduše, že neustále pere a žehlí. Chtěl jsem jí tedy ukázat něco z toho, čemu se věnuji já. Nakonec jsme přišli s nápadem, který jsme nazvali Laundry Day. Na něm se podílel také kolega grafik Marian Brchan,“ říká Plešek.

Laundry Day je aplikace, která u oblečení skenuje cedulky s pokyny k praní. Těm poté dodává vysvětlivky, které jinak musí uživatel pracně dohledávat. Laundry day stojí symbolický jeden dolar. Dle Pleška šlo původně spíše o experiment, zda si ho za danou cenu někdo koupí. Všechny ostatní aplikace totiž vydává zadarmo a bez reklam.   

Motivací je Pleškovi hlavně volná ruka při tvorbě a dobrá inspirace. „Člověk ponocuje, maká na tom a udělá strašně rychle prvních devadesát procent práce. Pak ale zjistí, že mu ve skutečnosti zbývá dalších devadesát a pokračování a finišování ho pak nebaví,“ vysvětluje. Obrovská část řešení problémů se podle něj navíc netýká programování. Člověk musí vytvořit i propagaci pro aplikaci, vyřešit práci se sítí a zabezpečení dat. Výsledný produkt pak Apple několikrát vrátí a je třeba věci předělávat,“ doplňuje.

Lovení blesků nikdy nebylo jednodušší

Pod svým jménem má Jan Plešek v online obchodě Apple zapsané celkem čtyři aplikace. Nejznámější z nich je pravděpodobně Thunderly, která sbírá v reálném čase informace o bouřích, blescích, a dokonce i polární záři. Ty pak promítá na realistický model zeměkoule, který pro aplikaci vytvořil Jaromír Kavan. „Spolupráce s grafikem je vždy zajímavá, každý se totiž díváme na řešení problému z odlišného úhlu. Musíme tak docházet ke kompromisům, které usnadní práci nám oběma, říká vývojář. Podle jeho slov je dobré, když jeden aspoň trochu rozumí práci druhého. Kolega například může provést drobnou změnu v plánování, která je pro něj banální, ale mně tak při programování ušetří i několik hodin práce, a naopak,“ dodává.

Údaje o polární záři získává aplikace přímo ze serverů NASA. Při zaznamenávání blesků pak využívá kromě jiných serverů s počasím také službu Blitzortung – síť profesionálních i amatérských stanic určených k detekování záznamu blesků po celém světě. „Je zde pár vteřin zpoždění, ale ve výsledku má uživatel k dispozici značně přesnou polohu. Zda aplikace zachytí každý jednotlivý blesk upřímně sám nevím, ale samozřejmě doufám, že ano,“ poznamenává.  

Nápady se samy neuskuteční

Pokud je člověk dostatečně schopný, tvorba aplikace a její nahrání do telefonu samo o sobě nic nestojí. Když ale budoucí vývojář uvažuje o zveřejnění v nabídce Apple, musí si zaplatit vývojářský účet za zhruba dva tisíce korun na rok. Apple si pak účtuje dalších třicet procent z každého stažení výsledné aplikace. Lidí, kteří se na volné noze dokáží uživit pouze vlastní tvorbou jen málo. Potřebují na to totiž být nejen nadaní a schopní, ale i nesmírně pracovití. Pod jednou aplikací se tak většinou podepíše dlouhý seznam vývojářů,“ vysvětluje vývojář.

V současnosti je pro uživatele nejvíce poutavý vzhled a celková grafika aplikace. Velký důraz se klade také na zážitek uživatele, konkrétně na plynulost, přehlednost a kvalitu zpracování. Mohou to být i věci, kterých si člověk na první pohled nevšimne, ale právě na detailech ve výsledku nejvíce závisí. Já sám určitě plánuji ve své tvorbě pokračovat, momentálně ale neplánuji žádnou konkrétní novinku,“ dodává Plešek. Budoucím vývojářům by doporučil, ať neváhají a něco podobného určitě zkusí, ať experimentují a nezapomenou na to, že je to má v první řadě bavit. Bez toho to podle Pleška nejde.

Klíčová slova: Jan Plešek, Thunderly, Laundry Day, aplikace, vývojář, Apple

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.