18.04.2017 20:56


Jak neskočit velrybě na udičku

Autor: Klára Stráská | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Modrá velryba, sebevražedná ruská hra, která před týdnem údajně dorazila do České republiky, zaplnila přední stránky novin. To, že se jedná o pouhou mystifikační kampaň, zjistili odborníci na bezpečnost teprve před několika dny. Za krátkou dobu dokázala tato poplašná zpráva vyvolat paniku. Je otázka, jaké následky bude mít popularizace této hry do budoucna.

Klára Stráská (Foto: Alice Šplíchalová)

Ono to skoro vypadá, že se v tom Rusku lidé skutečně nemají příliš rádi. Po ruské ruletě přišli s online verzí určenou pro děti do devatenácti let, aby se náhodou mládež necítila ochuzena. Modrá velryba, jak ji podle kytovce se sebevražednými sklony nazvali, má jednoduchá pravidla. Padesát dní, padesát úkolů zadávaných po internetu administrátorem, které se postupně stupňují. Jediným způsobem, jak vyhrát, je spáchat sebevraždu. Před týdnem dorazila hra i do České republiky a strhla se mediální vřava. To, že se jedná o pouhý hoax (mystifikační informace sdílená v internetovém prostoru, pozn. editora), který měl mládež přilákat na sociální sítě, se zjistilo až po několika dnech.

Je sice hezké, že občas se média dokáží shodnout a nepublikují určité věci, aby nešířila paniku, v tomto konkrétním případě však situaci opravdu neodhadla. Namísto toho, aby zůstala u upomínek s varováním na sociálních sítích, které by se zobrazily vždy, když by do vyhledávače někdo zadal „Modrá velryba“, strhla se mediální lavina. Celý týden zaplavovaly stránky novin poplašné zprávy o ruské sebevražedné hře. Televize přinášely reportáže a rozhovory s údajnými účastníky hry, dětskými psychology, policejní mluvčí a odborníky pro internetovou bezpečnost. To v tu chvíli vážně nikoho nenapadlo, že se toho některé děti můžou skutečně chytit? Za necelý týden stoupl počet hledání návodu na zahrání Modré velryby o stovky procent. A právě v tom vidím skutečné nebezpečí. Největší problém je především v propagaci a popularizaci podobných her. Ono taky proč se okamžitě nechytnout sebevražedné hry a nešířit ji dál pod heslem „Chceme vás varovat, tohle nikdy nedělejte“. Zakázané ovoce totiž, jak známo, chutná nejhůře. Na šíření poplašných zpráv jsme v Česku opravdu experti.

Přestože se tedy po týdnu podařilo zjistit, že Modrá velryba je nejspíše jen promyšleným marketingovým tahem, pomalu nám vyvstává další problém. Jak zabránit tomu, aby v České republice nezačaly vznikat podobné hry?  Neexistuje snad totiž člověk, který by o této hře neslyšel, který by o ní nemluvil. A jak známo, lidi jsou ovce, co táhnou s davem. Není nic snazšího než vytvoření nějakých vylepšených verzí hry na internetu. Ty už podle mého názoru nepřitáhnou hlavně šedé myšky, děti, které údajně trpí depresemi a sebevražednými sklony, ale naopak třídní hvězdy se sklony k předvádění. Domnívám se, že odnože, které od Modré velryby s největší pravděpodobností vzniknou (a některé už nejspíše i vznikly), však nebudou tak drastické jako originální verze. Bohatě stačí, když ze hry vyškrtnou vyřezávání obrazců do ruky a zachovají adrenalinové zážitky, jakým je například noční šplhání po jeřábu. Ono taky v dnešním světě, kdy už je zábava jen relativní pojem, by se nebylo čemu divit. 

V každém případě policie jen stěží podchytí všechny „vylepšené“ verze zpopularizované hry. Tím spíš, že nemusí zaplnit jen sociální sítě. Zásadní chyba, kterou média udělala, se bude už jen těžko napravovat.

Klíčová slova: Modrá velryba, hra, hoax, sociální sítě

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář