14.03.2013 11:59


Jak nakupovat s ohledem na životní prostředí

Autor: Barbora Valešová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Praktický workshop o tom, jak nakupovat podle zásad trvale udržitelného rozvoje, pořádal minulý týden ekologický institut Veronica. Skupina účastníků se vydala prozkoumat běžné obchody v centru Brna s cílem zjistit, jestli v nich lze najít zboží ohleduplné k přírodě i k lidem.

Brno – Specializované obchody nabízí spoustu produktů bez chemických přísad, jež mají negativní vliv na zdraví člověka i životní prostředí. V ekologicky zaměřeném workshopu se ale účastníci pokoušejí najít takovéto výrobky v běžných obchodních řetězcích. Setkání řídí Petr Ledvina, vedoucí poradny institutu Veronica, který se zabývá environmentálně šetrným hospodařením domácností. Skupinka zájemců se schází v obchodním centru Vaňkovka v Brně. „Nejlepší je samozřejmě nakupovat od českých výrobců, jednak jsou při výrobě zaručeny přijatelné pracovní podmínky pro lidi, jednak omezujeme mezinárodní přepravu a s ní spojené negativní dopady na životní prostředí,“ radí na úvod Ledvina. Zároveň ale dodává, že se dnes zaměříme na oblečení a drogérii, u kterých si většinou s českou nabídkou nevystačíme.

Nejdřív se devět účastníků vydává prohledat obchody s oblečením. Jsou mezi nimi dobrovolníci z Veronicy i studenti. Šestadvacetiletá Hana Sekerková, která se workshopu účastní, se snaží nakupovat environmentálně už delší dobu. „Třeba oblečení kupuji v secondhandech. Je to znovuvyužití něčeho, co už někdo jiný nepotřebuje. Omezuje to plýtvání a není to tak drahé jako biooblečení. Ovšem i na to se v sekáčích dá někdy narazit,“ říká Sekerková.

Účastnice workshopu Agnieszka Buchtová pečlivě zkoumá složení výrobku. Foto: Barbora Valešová

U konvenční produkce oblečení je třeba všímat si hlavně původu materiálu a pracovních podmínek při jeho výrobě. U nás dostupné ekologické a sociální certifikáty pro oblečení jsou Fair Wear Foundation nebo Soil Association. I značku Fair Trade, kterou je značená široká škála výrobků, lze najít na oblečení.

C&A nabízí několik druhů triček z biobavlny, tedy bavlny vypěstované podle zásad ekologického zemědělství, bez nadměrného užívání hnojiv a bez chemických pesticidů. Žádný mezinárodně uznávaný certifikát ale na tričkách k nalezení není, a tak se nedozvíme, jestli jsou z biobavlny celé nebo ji obsahují třeba jen pět procent. V takových případech je třeba dát si pozor na klamavou reklamu. Vedoucí oddělení Petra Prokešová  přiznává, že po výrobcích z biobavlny není příliš velká poptávka. „Lidi zajímá v prvé řadě cena. Kvalitu už odsunují stranou. Pokud je oblečení za výhodnou cenu, berou biokvalitu jako přidanou hodnotu. Málokdo ale biobavlnu vyžaduje přímo,“ vysvětluje Prokešová. Její slova do písmene potvrzuje návštěvnice prodejny Miluše Zimolová z Brna, která v C&A ráda nakupuje.  „Je pro mě určující hlavně cena. Samozřejmě, pokud by bylo za výhodnou cenu i oblečení z biobavlny, klidně bych ho nakupovala,“ říká Zimolová. Pár věcí z biobavlny označených vlastním certifikátem nabízí také společnost Tchibo.

O něco lépe si stojí firmy nabízející outdoorové oblečení. Například výrobce bot Keen nabízí stoprocentně recyklovatelnou obuv. Prama má některé své oblečení označené certifikátem Fair Trade a některé je z biobavlny, jejíž poměr s normální bavlnou tentokrát výrobce uvádí i v procentuálním zastoupení. Tady už se ale přítomnost certifikátů odrazí i na ceně. Větší nabídka právě v tomto sektoru je způsobena větší poptávkou. „Od sportovního oblečení lidé očekávají jistou kvalitu a jsou ochotní si za ni připlatit. I tak je ale pro českého zákazníka rozhodující především cena,“ říká David Čapka prodávající v obchodě s outdoorovým  oblečením Rock Point. V obchodním domě Tesco je potom environmentálně šetrné oblečení k nenalezení.

Dalším bodem programu je kosmetika a čisticí prostředky. Devět pátračů se přesouvá do nejbližší DM drogerie. „Čisticí prostředky často nesou označení eko nebo ekologický, na jejich složení to ale nemá žádný vliv. Výrobce si na obal může napsat prakticky cokoliv. Tady se vyplatí opravdu si mezinárodně uznávané certifikace hlídat. U nás je to značení Ekologicky šetrný výrobek, The Flower a také značka potvrzující netestování výrobku na zvířatech,“ říká vedoucí workshopu Petr Ledvina. Několik málo čisticích prostředků označených některým z certifikátů se nám podařilo najít v DM drogerii a v oddělení drogerie v Tescu. Tady byly dokonce tablety do myčky s rakouským certifikátem levnější, než stejný produkt prodávaný pod značkou Tesco.

Petr Ledvina (vlevo) učí účastníky jak vybírat zboží šetrné k přírodě. Foto: Barbora Valešová

DM drogerie pod svou značkou Alverde nabízí přírodní kosmetiku označenou mezinárodními certifikáty BDIH,  Natrue a Vegan. První dvě zaručují použití surovin z ekologického zemědělství, výrobek se značkou Vegan neobsahuje nic živočišného původu. Všechny jsou také netestované na zvířatech. Výrobky s tímto značením zahrnují prakticky celou škálu kosmetiky pro ženy i muže, od sprchových gelů, přes zubní pasty až po řasenky. Jejich ceny jsou navíc velmi příznivé. Vedle toho tento řetězec nabízí i jedinou českou certifikovanou přírodní kosmetiku Saloos s certifikátem CPK nebo CPK bio. Mimo to tu najdeme i spoustu potravin a potravinových doplňků v biokvalitě. V Tescu se z kosmetiky dá koupit Manufaktura, která není testovaná na zvířatech.

Z celé akce vyplývá, že k přírodě šetrné oblečení a drogerii je možné sehnat i v některých normálních obchodních řetězcích. Větší výběr ale určitě naleznete ve specializovaných prodejnách zaměřených na zdravý životní styl nebo v internetových obchodech. Stále totiž platí, že poptávka určuje nabídku. Dokud nebudou k přírodě i lidem šetrné výrobky vyžadovat nakupující i v běžných obchodních řetězcích, budou je prodejci ve své nabídce stále upozaďovat.

Více informací o environmentálně šetrném nakupování naleznete na stránkách ekologického institutu Veronica, informace o ekoznačení výrobků pak přímo zde.

Klíčová slova: fair trade, nakupování, udržitelný rozvoj

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.