02.11.2014 15:46


Jak jsem se ve dvaadvaceti letech učila vyslovovat ř

Autor: Monika Kadlecová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Když jsem se před třemi lety rozhodovala pro studium žurnalistiky, záměrně jsem ignorovala skutečnost, že nesplňuji dvě hlavní podmínky pro budoucí úspěšný profesní život. Zaprvé jsem od přírody zapřísáhlý introvert a moji nejlepší přátelé studují v Bradavicích. Zadruhé nesplňuji potřebné jazykové kompetence. Nikdy jsem se nenaučila vyslovovat souhlásku ř.

Sedím v čekárně. Modré návleky na obuv mám vzorně nasazené a netrpělivě se ohlížím po hodinách. Jsem nervózní. Dnes mi vysloví verdikt. Dozvím se, jak moc potřebuji odbornou pomoc. Logopedickou! Přestože mám dvacet dva let, neumím správně vyslovit písmeno ř. Závidím klid matce se třemi dětmi, jež si čte v čekárně noviny. Všichni se náramně baví. Poté začnou jako na povel něco zběsile hledat v nose. Raději se otáčím, přece jen nechci hned vybočovat z kolektivu. Dveře ordinace se otvírají a logopedka si mě zavolá do ordinace. Samotnou. Mám štěstí, sezení se pořádají pro jednotlivce. Žádné společné interaktivní hry ani souboj o uznání. Mé introvertní já se tetelí.

Monika Kadlecová. Foto: Annamária Ondrejková„Dobrý den, kolik let má vaše dítě?“ vítá mě s milým úsměvem logopedka. Zarazím se a ohlédnu se, zda se mnou skutečně nepřišel i někdo další. Nenápadně si položím ruku na břicho a mírně po něm přejedu. Začnu cvičit. „Víte, ehm… Já jsem to dítě,“ hlesnu celá červená. „Nebojte se, takové jsme tady taky měli,“ povzbuzuje mě mrknutím oka. Boj započal.

Domníváte-li si, že v dospělosti je obecně učení snadnější, brzy narazíte. Nejenže se musíte správně naučit vyslovovat ř, ale je nezbytné, abyste zapomněli na, vámi přibližně devatenáct let používané, ř nosové. Největší překážkou přesto všechno je stud. Posazuji se před zrcadlo a jediné, co vnímám, je, že moji dolní čelist kopíruje tmavá mapa od make-upu. „Nejdříve procvičíme jazyk. Kmitejte jim ze strany na stranu, nahoru a dolů a poté obě tyto činnosti spojte,“ vybízí mě mladá atraktivní logopedka k aktivitě. Být třináctiletým klukem, vzdám to už teď. I tak si připadám hloupě. Pocit umocní, když mám brzy kolem rtů bílé kolečko od smytého make-upu, jako klaun. Poučení pro příště: Nemaluj se!

Začínáme s výslovností. Skousnu zuby k sobě, přiložím ruku z obou stran tváře a stisknu je k sobě tak, abych špulila rty. „Správně a nyní vyslovte šeptem jemně a dlouze souhlásku r, čímž dostanete ř“ vybízí mě. Dívám se nedůvěřivě, ale poslechnu. Nic. Znovu a více vzduchu do plic! „Ano! Tohle je ř. Sice tiché a jazyk vám stále moc kmitá, ale to vše se časem ustálí!“ chválí mě logopedka. Nedůvěřivost graduje, mám tendenci hledat na zdech diplomy. Vždyť je to mnohem horší, než má původní verze. Druhým největším problémem, když se učíte ř v dospělosti, je, že si nejste jisti, jak správně zní. S jistotou jen víte, že chžřřř to není. Smiřuji se tedy s tím, že až to konečně vyslovím naprosto správně, nepoznám to. Jedinou zpětnou vazbou mi je pochvala od logopedky.

Přiznám se, jsem moc ráda chválena. Snažím se proto a poctivě doma cvičím dle jejich instrukcí. „Řád, řádek, řepa, řeka,“ začínám s tím nejsnadnějším, tedy je-li písmeno umístěno na začátku slova. Následně pokračuji s výslovností ř po samohlásce: „Vaří, hoří, daří.“ Dostanete-li se přes tu nejhorší část, kdy někdy slovo vyslovíte tak potichu, že vůbec nezazní, nebo se naopak snažíte až příliš a poprskáte slečnu sedící naproti vás, následuje doba zkracování. Zuby, které vás bolí od neustálého cenění, si konečně odpočinou. Když vyslovuji ř, můj jazyk nyní kmitá přibližně osmkrát, slovo daří pak zní jako dařřřřříí. Snažím se o redukci na kmity dva. Jak na to? Zpěvem.

Problém spočívá v tom, že moje ústa nejsou navyklá správně se našpulit na vyslovení tohoto prokletého písmena a rychle přejít na jiné. Učím se tedy neustále vyslovovat ř spolu s nějakou samohláskou stále dokola. Můžu tedy buď říkat Maře-ře-ře-ře-řenka a vzápětí rychle Mařenka, nebo existuje zábavnější část. „Zpívejte si. Vezmeme si například spojení „přá“ a určitě znáte melodii písničky Holka modrooká. Zpívejte „přá, přá, přapřapřa přa…“ na tuto melodii,“ úkoluje mě logopedka. Jsem tak nucena porušit své osobní pravidlo z dob, kdy jsem vystupovala se sborem v domově důchodců a byla téměř vykázána.

Funguje to! Plná pýchy a elánu jsem vydržela až do obchodního centra. Povzbuzena novými úspěchy jsem přišla k nákupnímu pultu. „Dobrý den, prosila bych tchři-tchři-tči… Tchřicet deka tchře…,“ povzdechnu si. „Dejte mi tu nivovou,“ vzdala jsem poraženě boj. Třicet deka třené nivové pomazánky si koupím jindy. Svého otce, čekajícího u nákupního košíku, jsem pobavila mnohem víc než prodavačku. Pravda, od té doby o tuto pomazánku v ledničce není nikdy nouze. Otec je škodolibý a vždy mi můj neúspěch rád připomene. Ostatně pokračuje v tom i nadále. „Moniko, řekni: Tři tisíce tři sta třiatřicet stříbrných křepelek,“ zkouší mě nachytat. Marně. Neví, že největší problém mi už dělá jen vyslovit ř v poslední slabice: Petře, nepřepepři toho vepře! Dech již dochází a vy se teprve chystáte na tu nejtěžší část slova. Zvládnutí slova křížovkář pak je mým osobním vítězstvím.

Dnes, o půl roku později, je můj boj u konce. Doma mám pečlivě uschovaný závěrečný posudek. S nadšením jej ukazuji matce, která mi nevěřila. Již jednou se mnou tento zápas absolvovala. Když mi bylo šest let, chodila se mnou pravidelně k logopedovi. Snad svou snahu vzdala poté, co největším mým úspěchem bylo správně vyslovit jméno pohádkového zloducha Trautenberka nebo jí možná vadilo, že tehdejší logoped používal dřevěné dřívko do úst pro všechny pacienty stejné. Odešli jsem od něj sice rovněž s tvrzením, že ř ovládám, avšak rodiče nikdy nepohlídali jednu věc – abych správně znějící ř používala v běžné mluvě. Vím už, že se mě bohužel logopedka na mé osobní zkušenosti, sny a plány neptala ze zájmu, ale hlídala užívání správného ř v řeči. Nyní nosím na levé ruce o číslo menší prstýnek, jež mi to připomíná místo ní. Pro všechny matky mám jedinou radu: Nevzdávejte to se svými dětmi! Přeučovat se cokoli je mnohem horší, než se to naučit.  

Klíčová slova: logoped, logopedie, výslovnost, ř

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.