07.05.2020 10:59


Hra na klavír v karanténě? Používala jsem Messenger i Whatsapp, říká učitelka umělecké školy

Autor: Andrea Řepková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Zrušení prezenční výuky nezasáhlo pouze žáky základních a středních škol, ale také všechny, kteří navštěvují základní umělecké školy. On-line prostředí se museli přizpůsobit také učitelé hudebních, dramatických i výtvarných oborů. O tom, jaký má přístup k žákům i jak s dětmi komunikovala v časech karantény přiblížila v rozhovoru pro Stisk učitelka hry na klavír Barbora Mašková. 

Učitelka klavíru Barbora Mašková, autor: Martin Štross

Žatec – Hovor přes Messenger nebo WhatsApp, i tak může v dnešní době vypadat hodina klavíru. Na začátku dubna se musela Barbora Mašková, stejně jako zbytek kantorů, přizpůsobit distanční formě výuky. „Spoustu lidí říká, že hra na klavír je hned po zobcové flétně ta nejjednodušší. Opak je pravdou, protože stejně jako u houslí musíme tón vytvořit. Osobně si myslím, že jsem si nemohla vybrat lepší nástroj než klavír. Je v něm ukryt celý orchestr," říká jednadvacetiletá učitelka hry na klavír.

Jakou formou jste vyřešila distanční výuku v karanténě?

U mladších žáků jsem byla po celou dobu v kontaktu s rodiči, u těch starších přímo s nimi. Komunikovali jsme přes Messenger nebo WhatsApp, kam mi zasílali videa. Většina se snažila každý týden, ale u některých to bylo náročnější, jelikož měli spoustu domácích úkolů ze základních škol. I ti se ale snažili posílat nahrávky alespoň jednou za čtrnáct dní. S některými jsem měla online výuku. V jedné zprávě se nedá vysvětlit, opravit a vést jejich cvičení.

Myslíte, že je distanční výuka pro děti náročnější než běžná?

Určitě, už jen z toho důvodu, že jsem nemohla děti opravit například u správného postavení rukou, prstokladu a podobně. Práci nám komplikovaly i úkoly a testy ze základních škol. V tuto chvíli někteří rodiče bohužel odsunuli povinnosti ze základní umělecké školy, jelikož je to pro některé jen volnočasový kroužek. Někdo dokonce požaduje vrácení peněz za školné.

Týká se požadavek vrácení školného i rodičů vašich žáků?

Naštěstí se to rodičů z mé třídy netýká. Všichni projevili zájem a snažili se spolupracovat.

Jak vypadá příprava na obnovení prezenční výuky po zrušení karantény?

Přípravy jsou již v plném proudu. Vedení školy zařizuje dezinfekci, rukavice a štíty, které by měly snížit riziko nákazy. Budeme kontaktovat všechny rodiče, informovat je o situaci a ptát se, zda jejich dítě nastoupí k jedenáctému květnu na individuální a později na hromadnou výuku. Děti by měly při každém příchodu do školy dokládat potvrzení, že jsou zdravé. 

Jaký si myslíte, že je nejefektivnější způsob výuky?

Vzhledem k mému věku je těžké si u dětí získat respekt, který je u efektivní výuky zapotřebí. Některé děti mají tendenci mi dokonce tykat. Samozřejmě nechci, aby se mě bály a snažím se především o přátelský přístup. Aby hodina byla efektivní, je důležité, aby mezi žákem a učitelem panovala důvěra. Chci, aby žáci věděli, že za mnou můžou přijít s jakýmkoliv problémem a já se jim budu snažit pomoct. 

Proč jste si jako svůj nástroj vybrala právě klavír?

Na klavír hraji od sedmi let. K tomuto krásnému nástroji mě přivedla teta, jejíž starší syn hrál na klavír již několik let. Na tolik mě uchvátil, že jsem se rozhodla mu věnovat. Po dobu studia na Základní umělecké škole v Žatci jsem zkusila i sborový zpěv, který mě také velmi bavil. Nyní, o čtrnáct let později, tento sbor doprovázím na klavír při koncertech či soutěžích a uvědomuji si, že jsem se nemohla rozhodnout lépe.

Připravujete si jednotlivé lekce s dětmi?

Připravit se na každou hodinu do detailu úplně nejde. V každé hodině musíme stihnout zkontrolovat domácí úkol, který měli za týden splnit při cvičení, což je u každého žáka časově rozdílné. Musím se přizpůsobit tempu žáka a jeho reakcím. V hodinách pracujeme na nové skladbě nebo trénujeme program na soutěž, koncert či jinou akci. Na konci hodiny musí jasně zaznít instrukce pro domácí přípravu. Samozřejmě si připravuji notový materiál a pro menší děti v přípravném ročníku i nějaké hudební hry a kvízy.

Kolik hodin přípravy doporučujete?

Mladším dětem, které se nedokážou koncentrovat delší dobu, doporučuji alespoň dvacet minut denně. U starších to může být klidně hodina. Nezáleží úplně na hodinách strávených u nástroje, ale především na efektivitě cvičení. 

Chodí děti na lekce řádně připravené?

Většinou chodí připravené, ale často také slýchám různé výmluvy. To je běžné a úplně normální. Sama jsem je používala, takže je snadno prokouknu. Snažím se přistupovat ke každému žákovi individuálně. Ve třídě mám cílevědomé žáky, studenty, se kterými je práce trochu pomalejší, i ty, kteří jsou stydliví a za žádnou cenu nevystoupí na koncertě. Každý má své vlastní tempo, a to musím respektovat.

Kolik dětí pokračuje ve studiu nástroje po absolvování základní umělecké školy?

Každý rok se přibližně tři až pět nadaných žáků rozhodne, že chtějí pokračovat ve studiu nástroje na konzervatoři. Je to různé. Každopádně každého žáka čeká intenzivní příprava na talentové zkoušky z nástroje a hudební nauky. Učitelé umělecké školy v Žatci mají se svými žáky velké úspěchy a děti mají téměř stoprocentní šanci na přijetí. 

Klíčová slova: základní umělecká škola, distanční výuka, obnova výuky, žáci

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.