19.05.2013 19:44


Hra má přimět hráče, aby víc začali přemýšlet o svobodě, říka Jiří Zlatohlávek

Autor: Eva Lalkovičová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Zkusit si život v totalitním státě je možné i bez cestování do jiné země. Projekt Systém nabízí životní zkušenost pro ty, kteří už minulý režim nepamatují.

Brno – Larpy jsou mezi mladými lidmi stále populárnejším způsobem trávení volného času. Ve většině z nich si hráči vyzkouší různé zábavné role. Projekt Systém je však larp, který nabízi úplně jinou zkušenost, a to třicet hodin života v totalitním státě. O jeho designu a pravidlech povídal Jiří Zlatohlávek, jeden z jeho tvůrců.

V čem spočívá hra Projekt Systém?

Projekt Systém je víkendová zážitková hra v rolích pro čtyřicet lidí. Jejím nosným tématem je totalita. Hra zobrazuje život ve vesnici Hranice ve fiktivním totalitním zřízení, které směňuje svobody lidí za jistoty. Cílem Projektu Systém je prostřednictvím zážitku přimět hráče, aby o svých svobodách začal přemýšlet a vytvořil si na totalitu názor.

Čím je hra zajímavá z hlediska herního designu?

Herní design neobsahuje žádné kouzlo, které by ostatním podobným hrám chybělo. Vůbec ne. Výjimečnost Systému leží v tom, že hra je od příjezdu hráčů, přes dílny před hrou samotnou, až po závěrečnou reflexi vystavěna ke sdělení myšlenky. Celý zážitek říká, že totalita byla něco víc než “nebyly banány a nemohlo se cestovat”, a pomocí nečernobílých příkladů podporuje hráče v utvoření si vlastního názoru na totalitní praktiky.

Jak se Projekt Systém liší od jiných vámi navrhovaných larpů?

Je to největší hra, na které jsem se podílel. Ostatní hry jsou kratšího formátu, který je velmi přístupný pro lidi bez předchozích zkušeností s larpem.

Jak vypadá typický hrací den?

V pátek dopoledne se sjedou hráči a začnou předherní přípravy. Hráči si vyberou role, které v larpu ztvární. V závěru předherních příprav se budují vztahy mezi herními postavami, aby například rodina ve hře už mohla fungovat jako rodina. Pak následuje třicet hodin hraní. Děj zachycuje běžný život ve vesnici Hranice před státním svátkem. Hráči proto zažijí přípravu oslav rozloženou mezi běžné občanské povinnosti jako je práce a škola, to vše je okořeněno událostmi a zvraty. Hra končí v sobotu večer. Neděle je věnována rozebírání tématu, reflexi a zpětné vazbě pod vedením lektora. 

Pro koho je hra určena?

Systém je určený pro dospělé lidi libovolného věku. Věkové omezení je zde především proto, že hráč musí k některým tématům dozrát. Mladší lidé měli tendenci proti Systému rebelovat, což není cílem hry. 

Měl  by se připadný zájemce na hru nějak připravit?

Ke hře není potřebné nic, ani předchozí zkušenosti s larpem. Hráč se nemusí o nic starat, stačí jen přijet. Vznik hry totiž podpořila Nadace Vodafone a grantový program Mládež v akci. Za poskytnuté prostředky jsme nakoupili technické vybavení, kostýmy a rekvizity.

 

Jiří Zlatohlávek je hlavní herní designér Projektu Systém a dnes, čtyři roky od vzniku hry, je mu 28 let. K navrhování her se dostal přes hraní deskových her. Dnes pracuje jako herní designér pro firmu tvořící počítačové hry v Brně.

 Ilustrační foto v náhledu: www.projekt-system.cz

Čím

Klíčová slova: larp, Projekt Systém

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.