16.05.2016 21:15


Hospody už vědí, že točit podmíru se nevyplácí, říká brněnská číšnice

Autor: Kristýna Svrdlinová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Při velkém testování brněnských hospod zkoumali redaktoři Stisku kvalitu dvanácti brněnských podniků. Jako jeden z nejlepších se osvědčil Spodní bar sídlící v centru Brna. S číšnicí pracující ve zmíněném baru se redakce Stisku bavila o tom, jak to v pohostinství vidí druhá strana. 

Audio

    Markéta Guláková, číšnice ze Spodního baru, čepuje pivo a u toho popisuje jak správně točit a jak celkově se o pivo starat.
         
    Autor: Kristýna Svrdlinová

Obsluha ve Spodním baru je víc než přívětivá, fotit se ale nechce.

Druhé nejlepší hodnocení, čtyři body z pěti. Takto se umístil v hodnocení brněnských hospod redaktorů Stisku Spodní bar. Podnik sídlící v Janské ulici funguje necelé dva roky, za tu dobu si však už našel své příznivce. Důvodem je kvalita, kterou bar nabízí. Pivo je správně načepované po rysku, kroužkuje a pěna drží. Nabídka je široká a navíc nediskriminuje ty, kteří chtějí pít nealko nápoje, jelikož nejsou dražší než nápoje alkoholické. Co ale dělá tento podnik dobrý barem je také obsluha, která je nanejvýš ochotná a milá. Jedna z číšnic Markéta Guláková promluvila o tom, jak se žije na druhé straně barikády: „Práce číšníka umí být velmi vyčerpávající. Když ale vidím spokojeného zákazníka s úsměvem na tváři, vím, že to za to stojí.“  

Za milou a vstřícnou obsluhu váš bar získal plný počet bodů, určitě se ale najdou i chvíle, kdy to nejde tak snadno. Jak reagujete v případě, že zákazník je nevrlý?

Málokdy se stane, že by lidé byli tak nepříjemní, že by s nimi nakonec nešlo vyjít. Já vždycky začínám konverzaci s milým uvítáním a úsměvem. Zákazníci to pak obvykle opětují, protože není tak jednouché být naštvaný na někoho, kdo se na vás usmívá. Lidé jsou spíš odtažití a studení, než nepříjemní. Ale po pár pivech se s vámi vesele baví skoro každý.

Na co si zákazníci nejčastěji stěžují?

Občas se nám stane, že v průběhu večera dojde některý z druhů piv a zákazníci si stěžují, že není. Vždycky jim ale nabídneme alternativu a snažíme se, aby mohli vybírat z více druhů. Jinak jsem se tady zatím nesetkala s žádnou jinou výtkou.

V našem průzkumu jsme narazili na několik hospod, které čepovaly podmíru. Myslíte, že to dělají schválně? Může jim to nějak pomoct?

Nemyslím, že by si tím mohl někdo přilepšit, a proto nechápu, proč to vůbec někdo dělá. Já k tomu přistupuju tak, že když si zákazník něco objedná, tak to má dostat. Když někoho ošidím, tak z toho moc užitku nebo peněz mít nebudu. Obecně věřím, že pokud zákazník kdekoliv narazí na podmírák, tak je to spíš špatná náhoda než záměr. Spousta podniků už zjistila, že šidit míru se nevyplácí, protože si toho zákazník lehce všimne a příště už nepřijde.

Máte nějaký trik, jak správně čepovat?

Otázka je, co zákazník považuje za „správné“. Někteří lidé nechtějí čekat a předpokládají pivo rychle natočené. To samozřejmě jde načepovat na jeden zátah, ale odráží se to pak na kvalitě. Když ale zákazník upřednostňuje kvalitu, jde pivo natočit tak, aby hezky kroužkovalo a aby pěna vydržela. Pokud je ale pivo natočené rychle, na kroužky nebo držící pěnu může zapomenout.

Co je na práci číšníka nejtěžší?

Ta práce je hodně náročná a stresující. Když má špatný den například někdo, kdo pracuje v kanceláři, tak je celkem jedno, jak se tváří a chová, protože ho nikdo moc nevidí. Ale číšník je pořád v kontaktu s lidmi a musí k nim být milý a vstřícný. A to není úplně jednouché, když nemáte náladu. Já ale chápu, že zákazník nestojí o to, aby mu celý večer znepříjemňoval kyselý obličej číšníka nebo barmana, a tak se vždycky snažím být profesionální. To mě ale občas hodně vyčerpává. Odměnou mi je spokojenost a úsměv zákazníka.

Čeho si všímáte u číšníků vy, když jdete do nějakého podniku?

Samozřejmě už jsem svou prací trochu postižená a bedlivě sleduju, jak si obsluha počíná. Všímám si rychlosti, příjemného vystupování a jaká je situace za barem, protože i chování číšníků mezi sebou o hospodě dost řekne. Také je pro mě důležité, nejen jestli objednávka dobře chutná, ale jestli i dobře a lákavě vypadá. Na druhou stranu chápu, když je obsluha pomalejší, protože je plný lokál, nebo že jsou sklenice horké, protože jsou čerstvě umyté. Když jsem ale aspoň trochu spokojená, tak ráda nechám dýško.

Myslíte, že je potřeba dávat dýško vždycky nebo jen za opravdu dobře odvedenou práci?

Rozhodně není povinností dávat dýško, a o jeho výši bych vůbec nemluvila. Já třeba poděkuju i za korunu, přestože vím, že číšníci jinde pohrdají i pětikorunou. Já myslím, že je to na hostovi a jeho vlastním pocitu, který z obsluhy má. Když dostanu dýško, vnímám to jako určitou odměnu za servis, který jsem poskytla, a ne jako samozřejmost.

Klíčová slova: spodní bar, testování, hospoda, pivo

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.