31.03.2018 20:41


Hormonální jógová terapie má povzbudivé účinky nejen pro ženy v menopauze

Autor: Dagmar Matulíková | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Když někdo řekne, že pravidelně navštěvuje kurzy jógy, překvapí to málokoho. Mezi různé druhy jógových terapií patří také hormonální jóga. Povědomí o tomto trendu prozatím není v České republice rozšířeno jako u klasické hathajógy, přestože má pozitivní účinky jak na ženy, tak i muže nebo na lidi trpící cukrovkou. Mezi výsledky cvičení patří zmírnění symptomů menopauzy či pomoc s otěhotněním.

Hormonální jóga je vhodná i pro ženy v menopauze. FOTO: Dagmar Matulíková

 

Pozlovice - Hormonální jógová terapie je druhem cvičení, který vychází z jógy. Podstata této terapie spočívá v sestavě cviků, která při správném a plynulém cvičení zabere jen něco málo přes půl hodiny. Při správném cvičení má velmi pozitivní účinky. Často ji praktikují ženy v menopauze nebo po ní, protože tato přirozená terapie aktivuje nebo obnovuje tvorbu ženských pohlavních hormonů. Výsledkem má být zmírnění projevů menopauzy, která má na svědomí například nespavost, podrážděnost a bolesti hlavy.

Hormonální jóga je vhodná zejména pro ženy, které se snaží otěhotnět. Tato terapie má více léčebných účinků než klasická jóga. „Když připravuju lekce jógy, snažím se, aby to mým klientkám co nejvíc dalo,“ říká lektorka Marcela Pinďáková, která působí v Pozlovicích na Zlínsku. Na její lekce chodí ženy od dvaceti do sedmdesáti let. „S tímto věkovým rozpětím musím vždy počítat. Proto jsem se dostala k hormonální józe, která je prospěšná pro všechny věkové kategorie,“ dodává.

Cviky původně sestavila Dinah Rodrigues společně se svým lékařem. Přímo za zakladatelkou se do Anglie vydala Nicola Machalová, která v současnosti hormonální jógu také učí. „Dělám víkendové workshopy, ze kterých si účastnice odnesou ucelenou sestavu cviků nejen v hlavě, ale také na papíře,“ říká Machalová, která se nyní soustředí na ženy s problémem otěhotnět.

Cvičení hormonální jógové terapie je dynamičtější, než u klasické jógy. Soustředí se především na břišní dýchání. „Všimla jsem si, že spousta žen neumí pořádně dýchat a dýchají jen tak povrchově,“ uvedla lektorka jógy Pinďáková. Ona i Machalová se shodují na tom, že je vhodné cvičit minimálně dvakrát nebo třikrát za týden, pro lepší účinky častěji. U žen se hormonální jóga soustředí na aktivaci štítné žlázy, vaječníků a hypofýzy. „U mužů a cukrovkářů je to trochu jiné, ale na ně se nespecializuji, protože u nás na vesnici o to není z jejich řady zájem,“ hodnotí Pinďáková.

U mladých žen má hormonální jóga vliv na ustálení nepravidelného menstruačního cyklu nebo zmírnění menstruačních bolestí. Své o tom ví také Alena Kolářová, která kurzy navštěvuje. „Hormonální jóga je pro mě ideálním řešením hormonální nevyrovnanosti. Spolu s příjemným zklidněním a protažením přináší účinky, které tak vhodnou formou ani klasická medicína nepřinese,“ pozitivně hodnotí Kolářová. Hormonální jóga není vhodná pro dospívající, je lepší ji cvičit až od dvaceti let. Horní věková hranice však neexistuje, vše záleží na fyzických možnostech konkrétní uživatelky.

Klíčová slova: hormonální terapie, jóga, menopauza

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.