17.04.2019 12:00


Hip hop se dostane všude, tvrdí Patrik Kejík, mezi tanečníky známý jako Carlos

Autor: Marie Kolajová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Hned od pohledu je poznat, že se šestadvacetiletý Patrik Kejík věnuje hip hopu. Kšiltovka, bunda a tenisky jsou neodmyslitelnou součástí jeho každodenního oděvu. Pod přezdívkou Carlos je známým street dancovým tanečníkem. V posledních letech často hrál i jako DJ na tanečních akcích v České republice a nově zkouší i graffiti. 

Patrik Kejík. Foto: Viktor Šorma

Patrik Kejík je street dancovým tanečníkem už dvanáct let. Věnuje se all styles, což znamená více stylům jako je hip hop, house, lock nebo pop. Za svoji taneční kariéru vyhrál například battle (soutěž) na Street dance kempu, což je jeden z nejprestižnějších tanečních kempů ve střední Evropě. Mezi jeho další úspěchy patří vítězství v Dance floor attack battlu, účast na zahraničních battlech v Nizozemí, Velké Británii či v Kanadě. Momentálně je stálým lektorem v taneční skupině B-Fresh Brno. Autorka se s respondentem zná osobně. 

Líbí se mi tvoje kšiltovka s číslem. Znamená pro tebe něco speciálního? 

Děkuji, že sis všimla. Ano, číslo devadesát dva symbolizuje rok, kdy jsem se narodil. Baví mě, když moje oblečení něco vyjadřuje. Je to pro mě určitým způsobem i další druh komunikace s okolím. Jako tanečník se oblíkám určitě jinak než ostatní. Ale i tanečníci se mezi sebou liší. Já rád střídám i víc funky styly. Takže nosím nejen kšiltovky, ale i bekovky a klobouky. Kromě tenisek a trička mě uvidíte i v lakýrkách a saku. Hip hop není jen hudební žánr.

Co tedy podle tebe hip hop je?

Pro mě je to životní styl. Nejde jen o to jít na koncert nebo posprejovat budovu. Lidé chodí na historické přednášky o původu tance, zajímají se o nové interprety, tanečníky a vývoj stylů. Samozřejmě je důležité sledovat dění nejen u nás, ale i ve světě. Člověk, který jde na koncert, opije se, vyvádí tam hlouposti a pak říká, jak hrozně žere hip hop, pro mě vůbec fanoušek hip hopu není. Jestli chce být někdo součástí této kultury, tak musí přispívat k jejímu rozvoji. Ať jde například na lekci, vymyslí nový krok, vydá písničku, pozve zahraniční hosty nebo třeba najde nové legální místo pro graffiti. Hip hop je komunita lidí, kteří společně tuto kulturu vytvářejí.

Mohl bys prosím vysvětlit lidem, kteří žijí mimo hip hopovou kulturu, co to vlastně je?

To nejde říct. Nejlepší způsob je vzít lidi na koncert, diskuzi nebo taneční lekci. Ale hlavně za hudbou. Hudba je nejdůležitější součástí celé kultury. U ní to všechno začalo. Hip hop je známý skrz média jako „undergroundová špína,“ protože tak vznikl. To my samozřejmě respektujeme. Starší zahraniční lektoři o tom často mluví na svých přednáškách pro tanečníky. Dříve byly gangy a battle neznamenal to, co dnes. Lidé po sobě stříleli, jeli v drogách a do některých částí měst se nesmělo kvůli možnému nebezpečí chodit. Ale v dnešní době už to vypadá jinak. Battly se konají v uzavřených a čistých prostorách, nejčastěji nějakých klubů a vítězové vyhrávají peníze. K žádnému násilí nedochází, maximálně se někdo pohádá.

Jak vypadá hip hopová kultura v Česku?

Momentálně je na tom hodně dobře. Například v roce 2013 vznikl Project S.O.U.L., což je divadelní představení nejlepších tanečníků nejen z Česka. Byl založený hlavně pro lidi mimo naši kulturu, aby zjistili, že hip hop není jenom venku ve špinavé ulici, ale dá se s ním pracovat i v divadle. Podle mě se u nás o hip hopovou kulturu starají především tanečníci.

Ovlivňuje hip hop i obyčejné lidi?

Určitě. Dneska je v Brně hrozně moc rapperů, ale málo který z nich se dokáže prosadit, protože jsou všichni stejní. V rádiu už se také hraje víc hip hopové hudby než třeba před pěti lety. Když jdu po ulici, vidím, jak hip hop zasáhl i módní průmysl. Kšiltovky, ledvinky a „šusťákovky“ nosí každý druhý. Hip hop se dostane všude.

Chtěl bys být v budoucnu považován za českého OG?

Určitě! OG znamená original gangster. Když vydržím u tance ještě aspoň dvacet let, mohl bych toho dosáhnout. Chci tančit do té doby, dokud mi bude sloužit zdraví. Je to můj život.

Jak vypadá dobrý taneční lektor?

Tancem se může živit každý, ale musí být řádně připraven. To je jako kdyby učitel matematiky nevěděl, jak počítat. Taky by to nefungovalo. Musíte znát kroky a historii. Pro studenty jsou důležité informace. Musíte umět pracovat s lidmi. V Česku se ve skupinách rozlišují tři kategorie, a to děti, junioři a dospělí. Každá z nich vyžaduje jiný přístup a je důležité, aby lektor věděl, jak na ně.

Je těžké živit se tancem?

Ano. Hodně škol už má dostatek lektorů, takže najít si místo je těžké. Najdou se také školy, které vás zaměstnají na černo, aby nemusely odvádět daně. Všechno je o domluvě. Ale určitě se tím dá i krásně vydělávat. Další možností jsou akce a představení. Pokud jste úspěšným tanečníkem, skupiny si vás začnou zvát na workshopy, do poroty na soutěže nebo na představení. Za to pak dostanete peníze. Obě dvě cesty jsou dobré. Záleží na člověku, co mu víc vyhovuje.

Jaká je úroveň tanečních škol v České republice?

V poslední době je trendem založit si svoji vlastní taneční skupinu. Lidé v tom vidí různé věci, někteří například peníze. Problém je, že velká část těchto lidí se nezajímá o naši kulturu. Tím pádem nemohou předat svým studentům dostatečně kvalitní informace. Potom se stane, že za mnou do studia přijdou tanečníci, kteří tančí už deset let, ale vůbec neví, co hip hop znamená. 

Jak vidíš budoucnost tance u nás?

To je hodně složitá otázka.  Bylo by super, kdybychom do budoucna otevřeli s tanečníky v ČR svoji vlastní celorepublikovou organizaci. Díky ní bychom mohli naši kulturu ještě lépe šířit. Líbilo by se mi otevřít velké centrum, kam by mohli chodit i ostatní umělci, co mají něco společného s hip hopem. Mně totiž přijde škoda, že jako tanečníci nemáme žádné místo s informacemi a zajímavostmi jen pro nás. Když někoho zajímá umění, jde do galerie. Jenomže když se chce tanečník na něco podívat, tak tady nic nenajde. Je to sice složitější, ale určitě bychom to mohli vybudovat. Jestli chceme, aby naše kultura rostla, musíme se spojit a tvořit společně.

Klíčová slova: hip hop, kultura, tanec, street dance

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.