04.04.2019 12:10


Harmonie mezi historií a modernou. Interiérem roku je nenápadně půvabná rekonstrukce znojemského bytu, oceněna byla i vodárenská věž na pražské Letné

Autor: Vojtěch Kočárník | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Absolutním vítězem čtvrtého ročníku soutěže Interiér roku je Dům Johana Ungera ve Znojmě, zrekonstruovaný manžely architekty Horovými a Janem Weisserem ze studia ORA. O vítězích rozhodla mezinárodní porota vedená architektem Jiřím Pelclem. Závěrečnému vyhlášení soutěže, kam se přihlásilo 175 projektů z České republiky a Slovenska, předcházela celodenní architektonická konference LIVING FORUM na téma Luxus a budoucnost versus štěstí. Program se uskutečnil v úterý v pražském Doxu.

Vítězný interiér Domu Johana Ungera ve Znojmě navrhli architekti ze studia ORA

Praha - Smyslem soutěže Interiér roku je přiblížení zajímavých interiérů široké veřejnosti, a to bez ohledu na soudobé módní trendy. Organizátoři chtějí prostřednictvím cen upozornit na možnosti originálního bydlení, které má vedle estetických hodnot kultivovat soukromé a veřejné prostory. „Všichni architekti by nejraději stavěli jen domy, protože dům je interiér města. Dobré interiéry jsou bezesporu důležité. Jak říká legendární architektka Eva Jiřičná: Špatný interiér nás může poškodit více než kdejaká fasáda“, řekl v úvodu večera zakladatel soutěže Petr Tschakert z Institutu bytového designu. 

O špatných, či dobrých interiérech rozhodovala osmnáctičlenná mezinárodní porota. Kromě architektů a designérů v ní seděli i lidé, kteří se problematikou estetiky a uspořádaného prostoru zabývají v příbuzných oborech. Například zakladatelka výzkumné laboratoře zkoumající vliv interiérů na lidské zdraví Veronika Kotradyová nebo filmařka Hana Třeštíková. Vedoucím poroty byl profesor Jiří Pelcl, prorektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Mezi porotci byla i dva Italové, Slovenka a Portugalec.

Autoři architektonických a designových projektů soutěžili už tradičně v sedmi kategoriích. Největší úspěch zaznamenala trojice architektů studia ORA. Jejich Dům Johana Ungera ve Znojmě si vedle Ceny za nejlepší interiér - rekonstrukci odnesl i trofej pro absolutního vítěze letošního ročníku, který se vybírá napříč všemi sekcemi.

Vítězný interiér je specifický pro svou nenápadnou ambivalenci. Historické prostory z přelomu 19. a 20. století, navržené stavitelem Johanem Ungerem, jsou typické pro své vysoké stropy a vybledlé ornamentální výmalby. Architekti je však poutavým způsobem doplnili o současný design. Jednoduše řešené dřevěné stoly nebo přebytečného materiálu zbavená koupelna, dohromady utvářejí působivý dialog dvou odlišných epoch, které však nejsou vystavěny na křiklavém kontrastu, ale na volně navazující harmonizaci. Celkově velmi světlý prostor, založený na bílé, šedé a „zašlé“ růžové dodává interiéru patřičnou vzdušnost.

„Interiér vhodně pracuje s barvami a emocemi. Prostor působí dojmem pokory a je vybaven citlivě vybraným mobiliářem. Interiér domu Unger není postaven na trendech, přesto nabízí řadu překvapivých momentů. Celá rekonstrukce působí rafinovaně tím, jak respektuje atmosféru domu, která je antistresová,“ ocenila porota vítěze.

V kategorii Soukromý interiér – novostavba zvítězilo Stavení se stodolou na Vysočině od architektů Pavla Machara a Radka Teichmana. Prostor stodoly kombinuje bílou omítku se světlými dřevy z modřínu a dubu. V koupelnách se uplatňuje bílá keramická mozaika a umyvadla z litého betonu. Cílem architektů bylo vytvoření prostoru, který nekonkuruje okolní krajině.

Restaurace jako divadelní představení a periskop ve věži

Hojné zastoupení měly veřejné interiéry. Vítězem kategorie Veřejný interiér I., v níž soutěží především restaurace a hotely, se stala restaurace The Eatery z pražských Holešovic. Zvolený název je slovní hříčkou vycházející ze slov Theater a Eat (divadlo a jíst). V místech restaurace totiž kdysi stávalo divadlo, na což architekti David Neuhäusel a Matěj Hunal nenavazují pouze slovně. Ústředním konceptem projektu je otevřená kuchyň, bourající tendenční hranice mezi kuchařem a zákazníkem. Architektura poskytuje možnost performance a nese se v podobném duchu jako uspořádání divadelního jeviště a jeho publika. Monochromatický prostor pro hosty je černo-šedý, zatímco kuchyně vytváří přímý kontrast charakteristický bílým keramickým obkladem.

Do kategorie Veřejný interiér II. se řadí například interiéry škol, obchodů a firemních prostorů. Výhercem této kategorie se stala vodárenská věž na pražské Letné. Uvnitř historické stavby vznikl nový společenský sál, z něhož je přístupný ochoz věže, pozorovací kabina periskopu a schodiště do krovu. Periskop připomíná výhodné postavení věže, ze které lze pozorovat nejen panorama hlavního města, ale i četné nebeské objekty.

James Bond ukrytý ve skále

Ceremonii předcházelo celodenní architektonické fórum, jehož letošním tématem byl Luxus a design versus štěstí. V jednotlivých přednáškových blocích vystoupila řada architektů, designérů a vědců. Doktorka Ann Petramsová z Belgie v úvodní přednášce představila výsledky rozsáhlého sociologického průzkumu. Poukázala na fakt, že respondenti v otázce osobního štěstí často zmínili i prostředí a okolí, ve kterém se pohybují.

Na konferenci promluvil také Nicholas Handbury. Právě on ovlivňuje podobu kolekcí bytového textilu návrhářské skupiny The Romo Group ve Velké Británii. Jejich série látek Arco Geometrics nedávno získala významné ocenění Elle Decoration British Design Awards 2019. Handbury posluchačům poodhalil inspirační zdroje skupiny. „Bylo by chybou domnívat se, že design znamená pouze vzory,“ uvedl Handbury tvůrčí proces. „Naše designové týmy cestují po celém světě. Inspirujeme se skutečnou architekturou, aby to propojení bylo co nejlepší. Díky této praxi můžeme včas porozumět domu, ve kterém budeme stavět,“ dodal. Ve druhé části prezentace hovořil o jednoduchosti japonské architektury a jejím přínosu pro západní „zdobnou“ kulturu.

Část přednášek zakončil Alexander Gastager, architekt nového muzea Jamese Bonda. Muzeum se nachází na poměrně netradičním místě, a sice na vrcholu třítisícové hory Glaislachkogl v rakouských Alpách. Právě tam se odehrála část děje poslední bondovky. Gastager s pomocí odborných asistentů, mezi nimiž nechyběl ani bondovský režisér Sam Mendes, vytvořil jedinečný prostor, jehož estetické fragmenty upomínají na některé ikonické scény, předměty či herce z legendární série. Nejzajímavější je patrně fakt, že většina muzea je vybudovaná uvnitř vrcholu hory. „Na realizaci jsme měli pouze šest měsíců, protože v takovém prostředí není možné pracovat v zimě. Ta nás bohužel zastihla dříve, než jsme chtěli. Nicméně projekt jsme zvládli dokončit,“ popsal obtížnost projektu Gastager.

Klíčová slova: Interiér roku, design, architektura, Jan Hora, Dům Johana Ungera, Living Forum 2019, James Bond, Alexander Gastager,

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.