04.05.2018 14:14


Grafici a marketéři mají nové možnosti v povrchové úpravě tiskovin

Autor: Glaserová Dominika | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Jak se postupuje při výrobě voňavých letáků, laserově, 2D nebo 3D upravených tiskovin se mohli dozvědět nejen brněnští grafici. Organizátoři semináře Konec nudným tiskovinám“ si kromě teoretických informací připravili i materiály upravené způsoby, o nichž mluvili. Příchozí si tak mohli nové technologie doslova osahat.

Brno – Novinky ve světě úprav tiskovin přiblížil ve čtvrtek účastníkům dvouhodinového semináře „Konec nudným tiskovinám“ ředitel polygrafické firmy Grafie.cz Martin Novotný. Organizátoři projektu Creative Hub, kteří za sebou mají od letošního dubna sedm seminářů v Ostravě, Olomouci a Praze přijeli do prostor Impact Hub Brno.

Autoři projektu chtějí informovat reklamní agentury, grafiky a pracovníky v marketingu o nových možnostech ve vizuální komunikaci. „Za hranicemi se dnes běžně používají technologie, které nabízejí úplně nové možnosti v povrchové úpravě tiskovin s atraktivním grafickým designem. Zdá se nám, že v tomto směru jsme v Česku trochu pozadu. Ačkoliv tyto technologie máme, jen se o nich tolik neví,“ uvedl Novotný.

Pomocí fólií nebo speciálních sprejů dokáží grafici vytvořit na papíru vyvýšeniny, čímž docílí plastického 3D efektu. O něco běžnější je v tuzemsku takzvaný aromatický lak, který umožňuje tvůrcům tiskovin nabídnout lidem čichový vjem při čtení. „Já osobně mám ráda, když jsou v katalozích testery voňavek. Samotný popis totiž člověku tolik neřekne. Druhá věc ale je, že samotná vůně se pak liší na každém člověku,“ řekla Zdislava Manligová, jejíž koníček je prodej kosmetiky.

Důvody, proč firmy investují do zvláštních úprav papíru nejsou jen designové, ale i praktické. Právě na to upozornil hlavní host semináře, animátor a ilustrátor Vladimír Strejček. Ten vidí potenciál přicházejících inovací například v možnosti rozšířit Braillovo písmo pro nevidomé i do běžných tiskovin.

Průzkumy, které polygrafická společnost dělala mezi komerčními tiskárnami, ukazují, že nejvíce požadavků na zušlechtění je u katalogů. „Následují výroční zprávy, etikety, pozvánky a poukazy na luxusní zboží,“ popsal Novotný situaci. Obálky na knihy a časopisy jsou prozatím v pozadí.

Zatímco Novotný zastává názor, že mnohé technologie zvyšují atraktivitu tiskoviny, vyučující kreativního managemantu Strejček upozornil na to, že je třeba se mít na pozoru, aby celkový výsledek nebyl překombinovaný. „Alfou a omegou je nápad a jeho uchopení. Myslím si, že tiskaři by měli klienta dnes už spíše krotit,“ vyjádřil Strejček svůj názor.

Klíčová slova: Creative hub, tisk, technologie

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.