03.05.2020 23:52


Glosa: Dejme CNN Prima News šanci

Autor: Jan Valtr | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Dnes večer spustila své vysílání nová zpravodajská stanice. Nenahlížíme na ni zbytečně veřejnoprávními měřítky? Nemůžeme zapomenout na přešlapy, kterých se Prima dopustila, ale mějme na paměti, jak funguje komerční zpravodajství.

CNN Prima News odstartovala dnes večer (Foto: Jan Valtr)

Když Prima před rokem oznámila, že v Česku pod licencí CNN spustí nový zpravodajský kanál, rozvířilo to v mediálních kruzích velkou debatu. Novinář Tomáš Etzler, který má s americkou CNN velké zkušenosti, se rovnou vyjádřil, že musí jít o omyl. Dneska už víme, že o žádnou novinářskou kachnu nešlo.

Prima do nového projektu investovala nemalé peníze a postarala se o masivní reklamní kampaň, ve které pochopitelně vsadila na značku CNN, její hodnoty a její historii. Taktně tak rozmazala téměř všechno spojení se svým současným zpravodajstvím. Snad s výjimkou krimi zpráv, které Libor Bouček kvůli telefonátu střelce z Uherského Brodu označil za rodinné stříbro. Není se čemu divit. Nemusíme dlouho otálet, po čem bychom z výběru Prima News versus CNN Prima News sáhli spíš. I když je jasné, že američtí kolegové nebudou analyzovat každé slovo Romana Šebrleho, přeci jen má zpravodajství pod hlavičkou známých tří písmen větší limity. Další kauzu takového rozsahu, jakým bylo nařízení, že uprchlíky je třeba vykreslovat jako hrozbu, protože jsme „silný vlivový médium“, si už Prima nemůže dovolit.

Nepřísluší mi pasovat se do role kata, abych rozhodoval o každém jméně, které se CNN Prima News zavázalo. Každopádně mě velmi zajímá, jak se s novou pozicí popere třeba Karel Voříšek, který při svém dosud nejvýraznějším primáckém počinu působil jako hlásná trouba na čísla o sledovanosti, zatímco se na jeho pozadí odehrával dost neférový souboj prezidentských kandidátů. A to Prima hlásí, jak CNN striktně trvá na tom, aby každý moderátor dosahoval vysokých novinářských kvalit, protože v případě breaking news musí klást otázky spatra. Na druhou stranu se v novém týmu objevila i jména, o nichž nemůže být pochyb, že by se takového úkolu zhostila s grácií.

Nemá smysl hnidopišsky se hloubat v prvních hodinách vysílání. Bouřlivá dikce nebo občasná zmatenost jsou jen porodními bolestmi, které ve velké míře souvisí s tím, jak náročný úkol dnes moderátoři měli. Nejen, že byli pod velkým tlakem, ale potýkali se s novinkami, na které zdejší zpravodajství vůbec není zvyklé, jako živé spojení obou moderátorů s americkou reportérkou za účasti simultánního tlumočení. Taktně přejděme taky úvodní citaci „nemáme o ničem co říct“, byť tak trochu připomněla slavné „včera se na dálnici D1 mezi nultým a čtyřiačtyřicátým kilometrem nestala žádná dopravní nehoda“ z Bobovize. 

Nová zpravodajská televize předvedla velké nasazení a ukázala, že to s ní vůbec není zlé. Nezhýčkaly nás tak trochu veřejnoprávní normy, které logicky nesplní nikdo jiný než Česká televize? Možná jsme si až příliš zvykli na veřejnoprávní zpravodajský styl, který je v našich luzích a hájích opravdu výjimečný – důkazem je fakt, že v Evropě nenajdete sledovanější zpravodajskou stanici než čtyřiadvacítku. Ale ruku na srdce, když chce takový průměrný divák porozumět současnému dění, a taky by mu porozumět měl, ve velkých veřejnoprávních dávkách mu může chutnat jako polystyren. Samozřejmě si lze jen stěží představit, že nadšenci do volebních kontinuálů budou úpěnlivě sledovat vysílání CNN Prima News, pravidelně přerušované reklamami. Jen si musíme uvědomit, že tohle je zkrátka komerční televize, stejně tak jako původní CNN, a nemá žádný blahodárnější účel než naplnit kapsy svých majitelů. 

Klíčová slova: CNN Prima News, zpravodajství, žurnalistika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.