23.11.2015 17:38


Filmový Malý princ nabízí příběh v příběhu a občas se zamotává

Autor: Pavla Volfová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Zpracovat tak klasické dílo, jako je Malý princ Antoine de Saint-Exupéryho, si žádá odvahu a nese s sebou řádnou tíhu odpovědnosti. Mark Osborne se nebál a přenesl jeden z nejznámějších příběhů na filmové plátno. Stejně jako v knižní předloze, i tady se střetávají dva světy – dětský a dospělý, fantazijní a reálný. Osborne se je ve snímku snaží propojit. A možná právě to je chyba.

Autor: Filmy v češtině

Nejspíš nejočekávanější animovaný film roku Malý princ se v české předpremiéře promítal na Festivalu francouzských filmů. Režisér Mark Osborne, který před sedmi lety slavil úspěch s akční Kung Fu Pandou, nyní přeladil na daleko poetičtější a filozofičtější notu.

Příběh v příběhu

Osborne se rozhodl přiblížit fantazijní svět Malého prince skrze holčičku z moderní doby, která žije s ambiciózní matkou a život má naplánovaný do posledního detailu. Každá minuta se počítá a tak jsou i letní prázdniny vhodným obdobím, kdy se připravovat na nástup na prestižní školu. Dokonale propracovaný životní plán ale naruší setkání s podivným sousedem, starým letcem, který holčičce vypráví o Malém princi z planetky B612. Místo přípravy na dospělost tak holčička poznává bezstarostný dětský svět a příběh prince, který nerozuměl racionálnímu uvažování dospělých a skloubil v sobě přirozenou dětskou naivitu s opravdu hlubokými myšlenkami.

Prostřednictvím loutkové animace (evokující japonské skládačky origami) se před námi rozprostírá nekonečná poušť a v ní ztroskotaný letec a osamělý chlapec, který opustil svou růži, aby poznal, jak mu na ní záleží. Jeho putování po planetách, kde potkává lidi, jejichž přemýšlení o životě nerozumí, se odehrává v tak rychlém sledu, že člověk neznalý předlohy nemůže jedno z nejpodstatnějších poznání pochytit. Postavy krále, domýšlivce a byznysmena se na plátně sice ještě objeví přenesené do reálného světa holčičky, otázkou je, jestli bylo nezbytné dějové linky takto zamotávat.

Dětský divák nechápe

To je ostatně hlavní kámen úrazu celého snímku. Nápad propojit dva příběhy je sice skvělým způsobem, jak zejména nejmenším divákům poněkud složitá témata přiblížit, s využitím kombinace loutkové a počítačové 3D animace není ale snadné se v těch všech světech orientovat a přepínat mezi nimi. Stejně tak některým vtipným odkazům, jako je třeba výborná scéna využívající fenomén tříděného odpadu, se zasměje pouze dospělý divák. Pro děti je ve filmu jen málo opravdu úsměvných momentů. Naopak citlivě a nenásilně se snímek vypořádává s podáním otázek rozchodu a smrti, přesně jako to činí knižní předloha.

Hlavně nezapomenout

Nutno podotknout, že měl Osborne velmi složitou práci. I čtenáři knihy dodnes diskutují, jestli je Malý princ více pohádkovým příběhem nebo nadčasovou sbírkou životních mouder, kterou člověk doceňuje až postupem času. Zásadní myšlenky jsou nicméně na plátno přeneseny a zpracování je velmi pečlivé. Režisér k námětu přistoupil s respektem i snahou vnést do příběhu aktuální prvky. A to se podařilo. Závěrečná půlhodinka, která je nejakčnější a zároveň nejemotivnější částí filmu, se nevyhýbá hollywoodskému patosu. V případě Malého prince ale vítězství dobra nad zlem a náhlé procitnutí do té doby uniformní matky bez emocí nevadí a vyznívá přirozeně. Tak ani oko dospělého diváka, pro kterého nic z toho, co viděl, není novinkou, nezůstane úplně suché. Vždyť přece každý v sobě máme duši dítěte a „dospět nevadí, vadí zapomenout“.

Malý princ (Francie, 2015)

Animovaný/Fantasy, 106 minut

Režie: Mark Osborne

Předloha: Antoine de Saint-Exupéry (kniha)

Hrají: James Franco, Rachel McAdams, Marion Cotillard, Jeff Bridges, Mackenzie Foy

V českých kinech od 3. 12. 2015

Klíčová slova: Malý princ, film, Mark Osborne, recenze, Antoine de Saint-Exupéry, filmová adaptace

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.