14.10.2015 16:28


Fenomén youtuberů dorazil i do Česka. Jsou z nich novodobé celebrity

Autor: Kateřina Zelníčková | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

YouTube se zrodil před deseti lety. S ním spojené „video-blogování“ v Česku zaznamenalo raketový vzestup ale až tento rok. Takzvaní youtubeři nahrávají na svůj kanál videa, kde vystupují jako hlavní aktéři. Během chvíle dokáží strhnout velké množství lidí, čímž přílákali známé firmy a marketingové experty.

Autor: Teri Blitzen

Kateřina Zelníčková

 

YouTube nahrazuje dorůstající generaci televizi. Tento web je v současnosti druhým největším vyhledávačem, což youtuberům nebo jinak vlogerům, přidává na atraktivnosti. K rozhodujícím kritériím popularity patří počet odběratelů a sledovanost. Pro mladé publikum neexistuje nikdo populárnější než právě youtubeři, často jsou po právu přirovnáváni k éře rock´n´rollu, tvrdí zakladatel agentury Get Boost, specializující se na zastupování YouTube tvůrců, Tomáš Gavlas.

V zahraničí se již vlogování bere jako práce na plný úvazek. Dívky se většinou zaměřují na „beauty videa“, což je formát, ve kterém ukazují jak a čím se líčí. Chlapci točí „Let's playe“, kde je vidíme při hraní PC her, jejichž průběh komentují. Do těchto video snímků se snaží citlivým způsobem vložit reklamu. Nejčastěji používají takzvaný „product placement“. Jedná se o propagaci produktů zábavnou formou. Své příjmy většina vlogerů tají. Tento rok ale byly zmedializovány příjmy nejslavnějšího youtubera Felixe Kjellberga. Tento švéd, známý pod přezdívkou PewDiePie si za rok vydělal 7,4 milionu dolarů. 

Vlogování nachází své kořeny v blogování. Využívá k tomu ale atraktivnější médium- YouTube. Tahle forma lidi více táhne a je časově méně náročná. Odběratelé si mohou videem zkrátit čas třeba při čekání na autobus. 

Fenomén s sebou nese i stinné stránky. Vlogeři podporují u dospívajících dětí konzumní styl života. Jednomu z formátů videí se říká „haul“. Dívka sedí před kamerou a ukazuje, co si za měsíc koupila nového. Pod videem se potom objeví velká vlna závistivých až nenávistných komentářů. Tito lidé si ale neuvědomují, že vlogeři dostali velkou část věcí zadarmo od spolupracujících firem a chtějí si nové věci pořídit. Konzumní myšlení podporuje také fakt, že aktéři se ve videích nikdy neobjevují ve stejném oblečení nebo se stejným make-upem. 

 Od celebrit jako jsou zpěváci či herci se youtubeři liší. Kamerou vás provedou po svém pokoji, ukáží vám, co ráno snídají nebo co nosí za oblečení. Tímto jevem si s nimi publikum buduje jakési kamarádské pouto. Náhražkový sociální kontakt, který si divák s aktérem vytvoří, ještě více odvádí dorůstající děti od reálného světa. 

Většina youtuberů jsou obyčejní lidé, kteří ve videích zachycují svůj den. Je až znepokojující, kolik dospívajících sleduje den jiného člověka, místo toho, aby žili svůj vlastní, plnohodnotný život.  

Klíčová slova: youtubeři, YouTube, vlogování

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.