20.03.2019 17:38


Febiofest 2019: 6 tipů nejen na filmy

Autor: Vojtěch Kočárník | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Připravit ke startu, pozor, čtvrtek. Zítra 21. března začíná v Praze oficiální program filmového Febiofestu. Šestadvacátý ročník představí celkem dvacet filmových sekcí. Své zástupce na něm bude mít například současný asijský film, queer kinematografie nebo aktuální tvorba začínajících evropských režisérů.  Chybět nebudou ani tematické přednášky či besedy s tvůrci. Po úvodním týdnu se festival přenese z hlavního města do vybraných regionů. Podívejme se na šest věcí, které stojí za pozornost.

Febiofest začíná už zítra, 21. března 2019 (zdroj: febiofest.cz)

Pánův hlas (Az Úr hangja, 2018) 

Stanisław Lem, stříbrné plátno a aktuální renomé maďarského filmu. Všechny atributy sloučené pod taktovkou režiséra Györga Pálfiho předpovídají mnohovrstevnatý filmový zážitek. Maďarský novinář Peter zahlédne v televizním dokumentu muže, který vypadá jako jeho dávno ztracený otec. Ten emigroval z komunistického Maďarska v sedmdesátých letech do Spojených států amerických. Peter se vydá otce hledat. V průběh pátrání objeví hrdina utajený americký vládní program, zkoumající záhadné hlasy z vesmíru.

Jen málokterý spisovatel sci-fi se dočkal takové proslulosti jako právě Lem. Polský autor ve svých románech vytvořil světy z budoucnosti, plné tajuplných planet, technických inovací a metafyzických jevů. Prostřednictvím těchto světů se vyjadřoval k základním otázkám lidského bytí. Není proto divu, že Lemovy předlohy už více než padesát let vábí světové filmaře. Ambivalentní charaktery, více časových rovin nebo nelehké řešení technické estetiky slibuje režisérům nejen výzvu, ale i rozvinutí osobitého stylu. Z Lemových knih vznikla řada ikonických filmů jako Tarkovského Solaris či tuzemská Ikarii XB-1 Jindřicha Poláka. 

Režisér snímku Pálfi je zase jedním z nejvýraznějších představitelů současného maďarského filmu. Mezinárodní reputaci si vysloužil kontroverzními, stylisticky vyhraněnými snímky s velkou mírou dekadence. K nejdůležitějším z nich patří Taxidermia a Škyt.

Humorista (Юморист, 2018)

Legendární francouzský časopis Cahiers du Cinema zařadil mezi desítku nejlepších filmů loňského roku i Léto, hudební drama zachycující osudy leningradských hudebníků. Spoluscenáristou snímku byl Michail Idov, nyní debutující režisér snímku Humorista.

Příběh se podobně jako Léto odehrává v osmdesátých letech v Sovětském svazu. Protagonista Boris se živí apolitickým humorem, přičemž stát ho nejen toleruje, ale dokonce i protežuje. Ačkoliv Borisovi nic neschází, ve skrytu duše naráží na existenciální limity, je stále více svobodomyslný a touží se vzbouřit proti vedoucím garniturám.

Film kombinuje komedii o konformitě s úzkostlivým dramatem, přičemž největší dějové rozpory se neodehrávají explicitně, ale vkusně a tiše kdesi uvnitř Borisovi hlavy.

Špion, který se vydal na sever (Gongjak, 2018)

Špionážně-politické thrillery staré školy se dnes už příliš netočí. Návrat k žánru nyní ale hlásí Jižní Korea s novým snímkem Špion, který se vydal na sever. Jihokorejský agent je v polovině devadesátých let vyslán do Severní Koreje, aby infiltroval tamní nejvyšší politické kruhy.  Skrze spletitý děj a řemeslnou bravuru si na své přijdou fanoušci románů Johna Le Carrého, které v minulosti oslovil například výborný polský film Jack Strong.

Režisér Jong-bin Yoon získal v roce 2006 nominaci za film Bez odpuštění v prestižní sekci Un Certain Regard na festivalu v Cannes. 

Sekce: Culinary Cinema

Poměrně netradiční zážitek slibuje osvědčená sekce Culinary Cinema. Návštěvníci si za ni sice připlatí, ale litovat toho nebudou. Kromě filmů o vaření se totiž dočkají i kulinářského zážitku. Po skončení vybrané projekce budou moci zavítat do nedaleké restaurace, kde ochutnají menu inspirované právě viděným snímkem.

Sekce: Classics 

Festival nezapomíná na konzervativnější diváky či studenty filmových škol. Sekce Classics nabídne několik slavných filmů z dávné i nedávné historie, ověnčené několika cenami. Sekce představí například Nebe nad Berlínem režiséra Wima Wenderse nebo Sedmikrásky Věry Chytilové. Ačkoliv jde o filmy notoricky známé, není od věci nabízenou možnost využít. Řada z těchto filmů vynikne naplno totiž pouze na velkém plátně s patřičným zvukovým doprovodem.

Bonus: Beseda s marketéry filmů Larse von Triera

V současnosti asi neexistuje jméno, které by na poli světového filmu vyvolávalo tolik protichůdných reakcí jako Lars von Trier. Postmodernistický režisér proslul bezprecedentními (ale inteligentními) filmy plnými násilí, kulturně-sociálních konotací i dekonstruktivními postupy obviňující samotné umění filmového média. Vedle snímků si Trier pěstuje i působivý mediální obraz, doprovázející jeho kontroverzní pověst. Trier sice na festival nezavítá, ale jeho zástupci budou hosty veřejné debaty, která se uskuteční 23. března.

 

Klíčová slova: Febiofest, film, tipy, Culinary Cinema, festival, Praha

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.