24.03.2014 18:15


Expanze řetězců ničí malé obchody

Autor: Pavlica Tomáš | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Již šestý obchodní řetězec má v plánu vystavět svou pobočku v patnácti tisícovém Šternberku. Během tohoto roku by mělo dojít k zahájení výstavby Kauflandu. Jaký to bude mít dopad na ostatní prodejce ve městě?

Audio

    Názory občanů
         
    Autor: Tomáš Pavlica

Šternberk - Řetězcům Tesco, Albert, Billa, Lidl a Penny má přibýt ve Šternberku další konkurent. Zastupitelstvo města rozhodlo dvanáctého prosince 2012 o prodeji pozemků  společnosti NIMIRU Development, která má v plánu postavit obchodní centrum již na jaře tohoto roku. Podle města se nejspíš termín nedodrží. „Dosud nebyly splněny všechny podmínky ze strany zájemce o výstavbu, které by umožnily na dotčených pozemcích výstavbu obchodního centra," uvedl vedoucí odboru správy majetku města Antonín Hájek.

Přímý konkurent Tesco. Autor: Tomáš PavlicaMluvčí Kauflandu přímo nepotvrdil záměr stavět ve Šternberku. „Nevíme, jak jednotlivá jednání dopadnou, takže nechceme nic potvrdit ani vyloučit," odpověděl vedoucí oblasti mediálního marketingu Michal Šperl. Podle vyjádření ostatních řetězců, které ve městě působí, a Globusu, nikdo z nich nemá zájem ve Šternberku stavět svou novou pobočku. Místo pro Kaufland je tedy volné.


Kaufland je na trhu velkým hráčem. Podle průzkumu společnosti INcoma GfK jsou tržby Kauflandu nejvyšší ze všech deseti řetězců působících na českém trhu. Podobnou situaci již Šternberk zažil. Před pár lety Tesco, které je v žebříčku tržeb druhé, zde otevřelo svou pobočku. Rázem klesly všem ostatním supermarketům tržby. „Pak se ovšem zákazníci vrátili," popsal vývoj zástupce vedoucího v Lidlu Juraj Bezák. Podobná situace nejspíše nastane i s příchodem Kauflandu.

Parkovací místa před Vysoudilem zejí prázdnotouVětší dopad na tržby je u menších prodejců v centru města. „Samozřejmě, že nás to ovlivnilo, tržby šly dolů s příchodem každého marketu," zoufá si vedoucí obchodu Vysoudil Anna Davidová. Tvrdá konkurence supermarketů jí přijde v naší době běžná, více ji však zaráží přístup města. „Město vůbec nepodporuje malé podnikatele. Hází nám klacky pod nohy." Hned uvádí příklad s parkováním. Pokud si lidé chtějí nakoupit v centru Šternberka u menších prodejců, musí si zaplatit parkovné. Parkoviště, které stojí přímo před obchodem město zpoplatnilo bez předchozí domluvy s představiteli obchodu. U supermarketů mají parkování zdarma, takže lidé raději ušetří peníze a jedou nakoupit tam. „Vrchol bylo, když město chtělo za ceduli, kterou jsem měla před obchodem, sto korun za den," rozčílila se Davidová.

Jaké plány do budoucna má město s malými podnikateli v centru města je otázkou. Podle slov vedoucí Davidové už teď žijí z ruky do huby, což potvrzují i ostatní prodejci v centru města. „Nezbývá nám než doufat, že se město vstřícně přikloní i k nám," doufá Davidová. 

Názory občanů Šternberka si můžete poslechnout v přiložené nahrávce.

Klíčová slova: Šternberk, obchodní řetězce, ekonomika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.