01.03.2019 23:08


Dvacetkrát za den si voláme, ale ponorku zatím nemáme. Když je dobrý cíl a smysl, konflikty jdou stranou, shodují se zakladatelé projektu Nesnězeno

Autor: Anežka Horová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Snížit zbytečné plýtvání jídlem v restauracích. To je cíl, kterého chtějí Michaela Gregorová a Jakub Henni dosáhnout projektem Nesnězeno. Zakladatelé na facebook sdílí zlevněné nabídky neprodaných porcí z restaurací a kdokoliv si je může zamluvit a vyzvednout. Většina zapojených podniků je zatím z Brna, ovšem zakladatelé plánují rozšíření projektu do celé České republiky.

Jakub Henni a Michaela Gregorová jsou zakladatelé projektu Nesnězeno

Brno – Dost už plýtvání jídlem, řekla si architektka Michaela Gregorová. Společně s kamarádem Jakubem Hennim vytvořila projekt, který propojuje lidi i restaurace ve společné snaze nevyhazovat zbytečně jídlo do odpadu. „S každým zachráněným jídlem máme velkou radost,“ spokojeně poznamenává Michaela.

Jak projekt funguje?

Jakub: V této fázi fungujeme přes facebookovou stránku Nesnězeno s tím, že zapojené podniky přímo na Facebook přidávají jejich neprodané zbylé porce. My je sdílíme a člověk, který má o inzerované jídlo zájem, příspěvek okomentuje a následně si porci v podniku vyzvedne a zaplatí. Máme ale ve vývoji aplikaci, takže za pár týdnů by se nabídka měla přesunout do aplikace. V té se vám zobrazí výpis restaurací podle vaší lokace – od nejbližší po nejvzdálenější. Bude tam i mapa, kde budou vyznačené restaurace, které aktuálně nabízí zbylé porce. Přes aplikaci si zákazník jídlo přímo koupí a pak si ho jenom vyzvedne.

Vaši stránku olajkovalo za dva a půl měsíce přes sedm tisíc lidí a zapojilo se přes třicet podniků. Jaké jiné aktivity kromě vedení Nesnězena stíháte?

Michaela: Já pracuji jako architektka a navrhuji především pasivní stavby (pozn. red. - stavba, která splňuje dobrovolná, ale přísná kritéria energetických úspor při provozu domu). Nesnězeno se však postupně stává stejně obsáhlou prací, jako moje zaměstnání. Musím říct, že kvůli tomu, že nás projekt hodně vtahuje do sociálních sítí, tak si velmi užívám víkendy, kdy se tomu nemusím tak intenzivně věnovat.

J: Já se hodně pohybuji ve startupovém prostředí. Například jsem dva roky pracoval pro brněnský startup UlovDomov. Ale teď mimo jiné studuji mezinárodní rozvoj na Mendelově univerzitě, jehož součástí je také ekologická udržitelnost. Každým týdnem začíná převažovat práce v Nesnězenu. Je toho čím dál víc a volného času je stále méně. A musím se přiznat, že i té škole trošku ukrajuji na úkor projektu.

Bojujete proti plýtvání jídlem. Snažíte se o to i ve vaší domácnosti?

J: Já si troufám říct, že doma nevyhazujeme téměř žádné potraviny. Výjimečně se stává, že by se nám doma něco zkazilo. Také máme na zahradě kompost, takže když se nám zkazí zelenina a ovoce, vše tam házíme. I když loupeme zeleninu, zbytky dáváme do bioodpadu, který pak přijde na kompost.

M: Také používáme bioodpad. A hlavně nakupujeme spíš málo a častěji. A když už máme například starou mrkev, máme psa, kterému ji uvaříme a on si ji rád dá. (směje se)

Jak dlouho se zajímáte o problematiku plýtvání jídlem?

M: Mě rodiče bohužel nevedli k intenzivnějšímu přemýšlení o neplýtvání. Pro mě bylo zlomové až univerzitní prostředí, kde nám najednou ukazovali, jak přemýšlet jinak a dělat si kritický názor a vidět problémy společnosti komplexněji. Takže já se o to více začala zajímat až od doby, kdy jsem začala studovat vysokou školu. Jak konkrétně řešit plýtvání s jídlem mě ovšem napadlo, až když jsem uviděla dánský projekt Too Good To Go, který nás inspiroval k vytvoření našeho Nesnězeno.

S nápadem tedy přišla Michaela. Jak se k vám přidal Jakub?

J: S Míšou jsme se seznámili minulý rok v létě u projektu DobroKáva, což je projekt našeho společného kamaráda. Za kávu se neplatí penězi, ale dobrým skutkem. Začali jsme spolu trávit dost času a dobře jsme si jako kamarádi sedli. No a pak Míša přišla právě s dánským projektem a navrhla, že bychom ho mohli implementovat i v České republice, protože tady doposud nic takového neexistovalo.

M: Když jsme s tím začínali, dělali jsme si průzkum a nic podobného tu opravdu nebylo. Teď jsme si ale všimli, že se rodí různé podobné projekty založené na stejné bázi. 

Říkáte, že se objevily podobné projekty. Vidíte v nich konkurenci?

M: My se snažíme Nesnězeno dělat tak, aby se k nám chtěli připojit lidé, kteří budou věřit, že má smysl šířit myšlenku v jednom silném projektu, než abychom tady měli deset jiných podobných, které se minou účinkem. Myslím ale, že díky formě, se kterou jsme Nesnězeno započali, má smysl spíše vytrvale pokračovat, než se zatěžovat tím, kde co vzniká. A pak, ta myšlenka je stále o minimalizaci plýtvání, takže když na to i další projekty upozorní, je to jen dobře.

Máte se zapojenými podniky uzavřenou smlouvu?

J: Teď momentálně fungujeme neoficiálně, takže vlastně jen propojíme člověka s restaurací. Smlouvy budeme řešit, až budeme mít aplikaci. Zatím jsme ani nepotřebovali téměř žádné finance. S přicházející aplikací k nám však do projektu vstoupil třetí podílník, který se stará právě o její vývoj. Projekt tedy prozatím funguje z financí, které dáváme dohromady my tři.

Vaše nabídky jsou zveřejněné pouze na internetu. Nepřemýšleli jste, že byste přístup ke zbylým porcím umožnili i potřebným nebo lidem bez domova?

J: Často dostáváme otázku, jestli se ke zbylým porcím dostanou lidé bez domova. My však s aplikací primárně necílíme právě na potřebné lidi bez domova. Primárně cílíme na studenty. Zákazníky jsou ale i podnikatelé, starší lidé nebo rodiny. Přemýšleli jsme však nad tím, že bychom do aplikace dali nějaký prvek navíc. Například možnost koupit porci navíc nebo zaplatit nějakou drobnou částku na sbírku, která by potom šla na jídlo pro potřebné. Nebo bychom uspořádali nějaký happening, kde by se vydávalo jídlo právě lidem bez domova.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

J: Pro nás je teď aktuální vývoj aplikace, kterou bychom měli spustit do několika týdnů. Kromě toho máme vizi rozšíření aplikace do celé České republiky. Začínáme navazovat spolupráci s podniky z jiných měst. Většina jich zůstává zatím z Brna. Už teď ale zaznamenáváme zájem podniků z Prahy, Liberce, Poděbrad, Kolína, Ostravy, Hradce, Kroměříže nebo ze Zlína. Některé restaurace jen čekají na spuštění aplikace. Troufám si říct, že máme rozjednaných až padesát podniků.

M: Také jsme teď spustili program ambasadorů, kterým chceme oslovit kohokoliv, komu projekt dává smysl baví ho. Chtěli bychom, aby se nám takový člověk ozval a zapojil okolí svého města, ve kterém žije, do projektu. Velmi rádi se s ním potkáme, dáme mu informace o tom, jak má projekt fungovat, jak se má komunikovat a jaký je jeho detailněji smysl.

Klíčová slova: Nesnězeno, plýtvání jídlem, startup, Facebook, Brno

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.