22.04.2017 16:32


Duchovno může objevit i zdánlivý cynik

Autor: Eliška Pospíšilová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Tematický festival Astrovíkend nalákal řadu příznivců esoteriky, tajemna a zdraví. Na vlastní kůži si rituál očištění a přednášku o vnímání aury vyzkoušela reportérka Stisku. Podobný program a mnoho dalšího mohou zájemci vyzkoušet od 22. do 23. dubna v Centru volného času v Lužánkách.

Návštěvnice se zastavila u stánku s osobními mandalami a zvukovou terapií. Foto: Eliška PospíšilováProcházím Lužáneckým parkem a na dubnové sobotní ráno se zdá být poněkud chladno. Místo paprsků slunce mi na obličej dopadají studené dešťové kapky. Pravda, můžu být ráda, že nesněží, jako tomu bylo v předchozích dnech. Třeba se dnes dozvím, zda-li nezvyklé počasí tohoto týdne byl jen běžný výkyv, nebo naší planetě není nakloněno univerzum. Prošlapávám malé cestičky v trávě a přede mnou již vidím budovu Centra volného času, kde se dnes a zítra koná esoterický festival Astrovíkend.

Svou návštěvu jsem se rozhodla odstartovat hezky zostra a navštívit rituál Nic není nemožné, kterým provádí mongolská šamanka Zadaa Bajar Jargal. Při vstupu do budovy mám ale neblahé tušení, že rituál nestíhám. Fronta se táhne až deset metrů dozadu, kde ji zakončuji. Rituál začíná za minutu, přesně v devět, a mě napadá, že organizace není příliš šťastně řešena, když část programu začíná ve stejnou dobu jako celý festival, respektive, ve frontě přede mnou je jistě spousta lidí, kteří na rituál nemíří. Začínám přešlapovat nervozitou, devět minut po deváté, ale konečně se dostávám ke stolečku s prodejem vstupenek. Diktuji svoji objednávku a pořadatelka mne uklidňuje, že to ještě stíhám. Oddechuju si. „Jděte dozadu a doprava, tam je další místnost a vstupte do těch velkých dveří, tam se koná rituál,” popisuje cestu organizátorka. Postupuji dle instrukcí a očekávání, které vyvolávají obrovské dveře jako do zámku, hned v zápětí krotí maličká místnost. Na velikosti ale nezáleží, říkám si. Uvidím, co šamanka nabídne.

Pozdní příchody opravdu nemám ráda, ale milé přivítání pronesené lámanou češtinou a s hřejivým úsměvem mne uklidňuje. Lavička vzadu vypadá jako skvělé místo, kam se schovat. Šamanka zde není sama, se vzájemným dorozumíváním jí i nám pomáhá kolegyně. Po počátečních instrukcích přecházíme k samotnému rituálu. Zavírám tedy oči a nosem pomalu nasávám vzduch, ruce mám volně položené na stehnech s dlaněmi vzhůru, dech zadržuji asi sekundu a hluboce jej poté ústy vydechuju ven spolu se všemi negativními myšlenkami. Tenhle proces každá z účastnic opakuje několikrát za sebou a po celou dobu šamanka pronáší jakousi mantru, nebo spíše tajnou šamanskou píseň či zaklínadlo, skrze které hovoří s duchy. Máme mít zavřené oči, ale nedá mi to a sleduji, co se děje. U písně šamanka také tančí a gestikuluje pomocí jakýchsi nástrojů v rukou.

Už můžeme otevřít oči. „Jestli vám chce brečet, to brečte,” pronáší šamanka otírajíc si slzy. Ty slzy patří prý někomu v publiku a skrze ni proudí na povrch. Při rituálu se k nám připojili duchové z naší minulosti, jedna dívka kolem dvaceti let, starší paní a muž ve středních letech. Mají to být zemřelí z našich životů. Nikdo se k nim dobrovolně nehlásí, ale lidé se svěřují s pocity, které při rituálu zažívali. „Já jsem úplně cítila, jak se mi zvedaly nohy,” říká s podivem paní z publika. Další se přiznávají, že cítili velké teplo nebo naopak mráz, jednu paní dokonce přestala bolet ruka a někteří viděli výrazné barvy, především fialovou.

Blíží se konec, ale šamanka nám ještě chce, každé zvlášť, předat energii. Blíží se ke mně a přikládá my ony nástroje na hlavu a ruku pokládá na rameno. Až mi běhá mráz po zádech z toho, co mi posléze řekla. Vím, co tím myslela, i když se její výpověď zdá pro cizí ucho matoucí. Nejde o univerzální řeči, které slýcháte u kartářek a platí téměř pro každou osobu na světě, Jargal vystihne vaši individualitu a máte pocit skutečného porozumění a napojení. Celý rituál na mne nezapůsobil tak, jako tento závěrečný okamžik. Do očí se mi derou slzy.

Vycházím z přednáškového sálu a do nosu mne hned praštila vůně kadidla a vonných tyčinek. Procházím mezi nejrůznějšími stánky a zdá se, že esoterika je dobrý byznys. kdo by ale nedal nějakou tu korunu za pročištění svých čaker. Přesto, že nelze určit věkovou skupinu, která sem dnes přišla, je jasné, že rituály a magie více lákají něžné pohlaví. Ještě aby ne, vždyť ženy jsou citlivější a pravděpodobně tedy duchovno vnímají silněji.

Mnoho návštěvnic chytají do svých sítí kartářky s nabídkou výkladu jejich budoucnosti. U jiných prodejců si zákazníci kupují šperky, vonné tyčinky, věštecké nástroje, polodrahokamy či lapače snů. Jeden stánek je lákavější než druhý, ale čas je neúprosný, a tak pádím zpět do přednáškového sálu, tentokrát budeme probírat auru.

O tom, že esoterické záležitosti nejsou jen pro bláznivé stařeny, mne přesvědčuje mladá inženýrka Nikoleta Zsigóová, která celý život pracovala ve finančnictví. „Stejně, jako se sluneční paprsek odráží skrze krystal různými barvami, tak se odráží i naše aura,” vysvětluje přítomnost aury skrze fyziku základní školy. Dozvídám se také, že k rozpoznání aury musíme přistupovat hravě a ne příliš vážně, jelikož jinak nás mozek začne přesvědčovat, že na tak iracionální věc se nemůžeme soustředit. Po vydatném obědě či pár skleničkách vína to jde prý nejlépe.

Popořadě si předáváme barevné papírky, které vzápětí přikládáme na bílé pozadí a sledujeme jejich auru – auru totiž nemají jen osoby, ale i věci – například červený papírek zanechává sytě zelenou auru. Obávám se, že můj skepticismus mi opět zabrání jakoukoliv auru vidět. Hledím na papírek doporučených třicet sekund a říkám si, že mne musí šálit zrak, ale skutečně auru vidím. Sice ne sytě zelenou, ale modrou, což prý na začátek není vůbec zlé.

Na závěr získáváme tip, že černá barva je barvou ochrany. „Tato barva vám dává duševní prostor, kam se můžete schovat,” uvádí lektorka. „Nezapomeňte však zrušit ochranu barvy včas, protože sice k vám nepřijde nic zlého, ale ani nic pozitivního,” doplňuje.

Program je opravdu nabitý, stihla jsem sotva dvě přednášky, a to se konají ještě další v jiném sále. Teď ale musím uposlechnout zvuky svého žaludku, jelikož mi hlasitě kručí v břiše. Nehledě na to, že jsem dnes ani nestihla svůj ranní rituál, který je pro mne nejvyšším duchovním božstvem, a sice šálek dobré kávy. Čichám, čichám a mé rozvinuté schopnosti mne přivádějí ke stánku s občerstvením. Objednávám si espresso s mlékem a k tomu domácí ořechovo-jablečný rohlíček.

S ulovenou kořistí odcházím bokem na prostor s lavičkami, kde návštěvníci odpočívají. Dnes se věští ale všude, takže i tu se usazuji vedle kartářky, která právě vykládá osud své zákaznici. Každé srknuti kávy proplétají věštecké formule a takové ty klasické výroky. ,,Zlatíčko, vy vždy upřednostňujete ty druhé, musíte se soustředit také na sebe,” pronáší kartářka s magickými kartami, které spíše připomínají pexeso, před sebou. Jak se na tyto řeči může někdo chytit, pomyslím si.

Přednášky, které jsem dnes navštívila mi bohužel neprozradily, zda-li sněhové přeháňky tohoto týdne lze považovat za kosmické varování. Na druhou stranu jsem zřejmě nezvolila ty tematicky vhodné, třeba příště. Ovoněná pačulí odcházím, o pár peněz chudší, ale s povzneseným pocitem duchovní energie a s přízní osudu.


Klíčová slova: Astrovíkend, Lužánky, esoterika, Cetrum volného času, magie, rituál

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

Luboš Krejcha | 22. 04. 2017, 19:00
CO JE NEW AGE ÚVOD Současná Evropa je přímo rájem sekt. Duchovně strádající východní Evropa zatížena dědictvím ateismu, podobně jako západní společnost odchována materialistickým přístupem k životu, marně hledá smysl života. Spirituální tržiště senzací nabízí nové metody, jak využit a rozvinout své tvůrčí a fysické schopnosti. Současný člověk hledá odpověď na duchovní prázdnotu a proto může novodobé pohanství tak vzkvétat. V Německu utratí lidé každoročně za prostředky k prohloubení vědomí a za okultní pomůcky (kyvadla, pyramidy, křišťály), desítky miliard marek. Své služby nabízí asi padesát tisíc věštců a jasnovidců, tedy stejný počet "duchovních rádců", jako je souhrnný počet všech katolických a protestantských duchovních. Falešná učení nových náboženských směrů přitahují miliony lidí. Objevují se stovky novodobých "proroků" a "léčitelů". Masmédia jsou zaplavována neuvěřitelně prostoduchými slogany slibů, jak těžit ze znovuobjeveného a častěji jen předstíraného nadpřirozena. Poté, co světem přestalo obcházet "strašidlo komunismu", se tu objevuje nové, plné elánu, strašidlo "New Age" (Nový věk). V USA se denně na několika desítkách televizních kanálů předvádí řada osob, které o sobě prohlašují, že mají nadpřirozené schopnosti. Jeden novinář výstižně poznamenal, že nyní je New Age především kvetoucím obchodem, který svůj kapitál vytlouká z duchovního prázdna. Od zhruba poloviny šedesátých let 20. století zaplavuje západní knižní trh literatura zabývající se meditací, astrologií, telepatií, okultismem, mimosmyslovým vnímáním, východními náboženstvími, léčitelstvím a parapsychologií. Lidové léčitelství, okultismus, čarodějnictví, sexuální nezřízenost, seance, posedlost, démoni, horoskopy, virgule a věštění, ovládly tisíce lidí. Dnes není ničím mimořádným setkat se třeba na obrazovkách televize, ale i jinak s lidmi, kteří prohlašují, že mají nějaké nadpřirozené schopnosti. Světem cestují obchodníci s náboženským cítěním, kteří na hromadných shromážděních vyvolávají prostřednictvím odporných manipulací s lidskou psychikou a bídou masové projevy hysterie podobné třeštění při tvrdém rocku. Ani hudba nezůstala ušetřena. Množství hudebních nakladatelství chrlí nesčetná CD-čka a kazety s tituly "muzikální mantry", "zpěvy čakramů", "kosmický orgasmus" (kazetový program tantrické lásky) a dokonce "zpívající chlorofyl listů". Není žádným tajemstvím, že mnozí filmoví herci, režiséři i scénáristé jsou nějak spojeni s okultismem. Také učitelé a to dokonce už od mateřských škol připravují děti na přijetí těchto představ. (1) Hnutí New Age vyprodukovalo nejen novou kategorii podvodníků a vyděračů, ale i novou kategorii snobů. Vzniklo něco, co by se dalo nazvat "život ve stylu New Age" - jakási trapná, ale v jistých společenských kruzích už vážně akceptována póza, tvořená směsicí quasi mysticismu a pověrčivosti nejhrubšího zrna. New Age - to je zaklínací formule, která má přinést lék na bolesti lidstva. Marylin Fergasová ve Spiknutí Vodnáře (1. vydání 1982) napsala: "Svítá nám slavný Nový věk: přichází svět zalidněný zdravými, správně přizpůsobenými, dokonale šťastnými, absolutně blaženými bytostmi. Nebudou žádné nemoci, války, žádné znečištění, bude tu jen vše přesahující radost." Basilea Schlinková napsala: "Koncem prosince 1986 se mi dostal do rukou leták s nadpisem 'Meditací k uzdravení nemocného světa'... Tato zmíněna meditace začíná zdánlivě biblicky: 'Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi... a Bůh řekl: Buď světlo a bylo světlo.' A pak onen leták pokračuje: 'Nyní je doba nového počátku... Lidstvo se vrací k svému božství... spasení bylo dokonáno a svět je opět v pořádku. Nastává počátek míru na zemi a všem se dostává dobrá vůle, láska se rozlévá ze všech srdcí, každá duše získává odpuštění, všechna srdce se sjednocují v dokonalém porozumění. Stalo se a je tomu tak.'" (Nový věk z biblického pohledu S.5) New Age je hnutí, které hlásá relativismus. Neexistuje žádné absolutno, vše je relativní. Není také dobro a zlo. Všechny cesty a způsoby života, kterými člověk jde, jsou dobré. Žij jak chceš, jednej jak se ti líbí, vše je v pořádku. Jaký to obrovský rozdíl mezi požadavkem Krista, který řekl: "Vcházejte těsnou branou; prostorná je brána a široká cesta, která vede do záhuby; a mnoho je těch, kdo tudy vcházejí. Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu a málokdo ji nalézá." (Mt 7,13.14) V knize Bohové Nového věku autorka vypráví, jak se setkala s filosofií New Age už u hippies: "Toto představení propagovalo myšlenky otevřeně zvracené a nečisté. Jejich písně vyzývaly k revoltě a promiskuitě... Také jsem tam slyšela píseň, která zesměšňovala víru mého mládí. Píseň říkala: Nevěřte v jediného Boha..." Povzbuzovala nás, abychom se sami považovali za bohy." Tak už hippies připravovali cestu k k velikému rozmachu New Age. Je to prastaré pokušení, o kterém se Bible zmiňuje už na prvních stránkách. Satan řekl: "Budete jako bohové." Toto pokušení je stále živé a obnovuje se v každé generaci. Friedrich Nietsche kdysi prohlásil: "Nemohu se smířit s myšlenkou, že existuje nějaký bůh. Je-li nějaký bůh, pak to musím být já." Také toto hnutí se snaží vyrvat lidem víru v Boha Bible. Je na místě, abychom svou víru v Boha upevňovali, utvrzovali a vštěpovali ji i do duší našich dětí a mládeže. Je potřebné upozornit také na nebezpečí, která číhají na nás i v podobě různých nekřesťanských hnutí, jakým je třeba i New Age. Willy Baron, autor knihy Podveden New Age (Byl jsem knězem New Age - německý překlad) napsal: "V mém případě křesťanská výchova zřejmě selhala, protože jinak bych byl musel být varován před touto zhoubnou cestou." Ale varován nebyl a upadl pak do sítě New Age na několik let. Je proto užitečné seznámit se alespoň v základních rysech s tímto učením, abychom byli schopni čelit mu, až se bude snažit odvést nás z cesty za Ježíšem. Apoštol Petr důrazně připomíná: "Buďte střízliví! Buďte bdělí! Váš protivník ďábel obchází jako "lev řvoucí" a hledá, koho by pohltil." (1P 5,8) I. CO JE NEW AGE Není jednoduché vyjádřit, co vlastně New Age je. Není to církev ani sekta, není to v původním slova smyslu ani teologie, ale je to ideologie. Nejvýstižnější je asi charakteristika, která říká, že New Age je syntézou východních náboženství, gnose a spiritismu, založených na esoterických (tajných) naukách, zprostředkovaných duchovními, démonickými sílami. Je to nevyhraněná směs náboženských, kulturních, sociálních, politických a vědeckých ideologií, kombinována s intenzívním zájmem o východní mysticismus, paranormální jevy, okultismus a dokonce i o některé druhy moderní psychologie. Je to filosofie, která proniká do všech hnutí. Setkáváme se s ní i u křesťanů a jsou i křesťanští kazatelé, kteří se stali přívrženci New Age. Ve Spojených Státech právě ti nejúspěšnější kazatelé jsou přívrženci tohoto hnutí. S New Age se setkáváme ve vědeckých kruzích, obzvláště v oblasti psychologie, v lékařském prostředí , v ekologickém hnutí i v politice. Dnes je na světě snad už sto milionů stoupenců tohoto hnutí. Hlásí se k němu i nejvýznamnější osobnosti a vedoucí takových institucí jako je NASA, Ford, General motors a jiných. Londýnské The Times uvedly, že New Age je nyní na Západě pravděpodobně nejrychleji rostoucím vyznáním. Přívrženci New Age se zřekli určitých klíčových prvků západního myšlení. Vlastní filosofická podpora New Age spočívá v tomto odklonu od Západu a ve vzhlížení k východním náboženským představám. Živnou půdou pro tyto názorové změny se staly nebývalé úspěchy vědy, co způsobilo, že lidé začali pohrdat duchovními věcmi. A změnila se i morálka. Nastala doba sexuální svobody. Pokroky v léčení nakažlivých nemocí zbavily lidí strachu z pohlavních chorob a tak lidé ztratili i poslední zábrany. Svoboda, kterou přinesla sexuální revoluce se neohlíží na nic a proto je nesnadné se ji zříci. Lidé milují svobodu a nevázanost a odvracejí se od každého náboženství, které by je nějak omezovalo v jejich jednání. Avšak ani ignorování, ani potlačování víry předků nevymazalo v lidech touhu po duchovních hodnotách. Začali se podobat lodi bez kormidla takže není divu že se potom velice snadno stávají obětí apoštolů Nového věku. 1. Z historie New Age New Age nemá zakladatele, jako např. Islám Mohameda. Současná idea New Age vznikla spíše z různých náboženských a filozofických světonázorů, z části starých přes sto let. Jeho začátky jsou v Teosofické společnosti, kterou založila v roce 1875 Helena Petrovna Blavatská. Paní Blavatská, dívčím jménem Helena Petrovna z Hahn-Rottensternu se narodila v r. 1831 v Jekatěrinoslavi (dnes Dněpropetrovsk). Údajně byla dítětem nadaným zvláštní fantazií. V 17 letech se provdala za generála Blavatského, ale již po třech letech bylo jejich manželství rozloučeno. Paní Blavatská cestovala 12 let po Evropě, Americe a Indii. V následujících 7 letech byla považována za nezvěstnou. Ona sama řekla, že se v té době zdržovala v oblasti Himaláji u sekty bílých mužů mahatmů. Tam poznala mnohé moudrosti, stala se "adeptkou" a rozvíjela různé schopnosti. Tak např. dokázala bez mechanické pomoci pohybovat hmotnými předměty. Potom se, údajně na rozkaz svého guru jménem Koot Hoom , odstěhovala do New Yorku, kde založila v roce 1875 Teosofickou společnost. (2) Napsala dvousvazkové dílo Tajné učení, o kterém tvrdila, že ho přijala z vyšších sfér. Byla to podvodnice, ale přesto ji její přívrženci nadšeně uctívali. Hlavním bodem jejího programu bylo sjednocení všech lidí bez ohledu na rasu. Dále bylo vyžadováno intenzívní studium náboženských spisů bráhmanů a buddhistů. Slibovala posílení psychických sil člověka. V jejím učení neexistovalo žádné věčné zatracení, jak ho zná křesťanství. Za zakladatelku tohoto hnutí je někdy považována Alice Ann Baileová (1880-1949). (3) Za průkopníka tohoto hnutí lze považovat i jezuitu Theilharda de Chardina (zemřel v roce 1955). Byl misionářem v Číně, kde pravděpodobně přijal panteistické představy. Měl zvláštní filozofickou koncepci. Napsal: "Dospěli jsme ke kritickému bodu lidstva. Musíme přejít od rozmanitosti k jednotě." Podle něj se filosofie dopustila chyby, když postavila do opozice hmotu a ducha. On se domníval, že i hmota má svědomí jako člověk. V důsledku toho je nejen možné, ale i nutné spojení všech věcí. De Charden svými názory velice ovlivnil hnutí Nového věku. Po jeho smrti začali jeho přátelé jeho rukopisy a stal se velice populárním. Na počátku nového rozmachu tohoto hnutí stojí americká novinářka Marilyn Fergasová. Publikovala několik knih, ale zvláště je známá knihou Děti Vodnáře. Tato kniha je dnes považována za bibli hnutí Nového věku. Fergasová nazvala hnutí New Age Vodnářským spiknutím a říká, že je to "mocná organizace bez vůdců", která usiluje o zavedení radikálních změn ve Spojených státech. Knihu The Aquarian Conspiracy (Spiknutí Vodnáře) lze považovat za jakousi kultovní knihu Nového věku. Je v ní oslavován zaslíbený zlatý věk lidstva, který bude naplněn radostmi "změněného vědomí a myšlení". Dalšími programovými knihami Nového věku jsou spisy rakouského fyzika Fritjofa Capry, který žije v Kalifornii. Především je známá jeho kniha Wendezeit - Bausteine für ein neues Weltbild" (Čas zvratu - stavební kameny nového obrazu světa). Nabídka rozsáhlého učení Nového věku čerpá však ještě z jiných zdrojů. Tak například v oblasti výchovy a vedení lidí vychází z antroposofických názorů Rudolfa Steinera, spiritisty, zakladatele synkretického náboženského systému. 2. Organizace New Age Tento, z různých prvků sestavený světonázor, nemá zatím jednotnou organizační strukturu. Hnutí New Age zastřešuje celou řadu různých lidí, organizací, akcí, praktik a myšlenek. Nejde o centrálně organizované hnutí, které by mělo nějaké vedení. Spíš jde o strukturu podobně uvažujících lidí a skupin, kteří všichni touží po duchovní a společenské změně, která povede k "Novému věku". Lidé, kteří se ztotožňují s hnutím, jsou mu oddáni a jsou do něho zapojeni na různém stupni. Někteří si zahrávají s astrologií nebo okultní vizualizací, avšak zatím se k žádné organizaci naplno nepřipojili. Ideje hnutí New Age se šíří především dvěma způsoby. Je to Síťový systém New Age, který spojuje jednotlivé iniciativy New Age. V 60. letech 20. století koupil jeden anglický pár ve Skotsku v místě Findhorn velký pozemek, kde se zabývá biologickou kulturou. Učí, že i v rostlinách je duch a že je možné mít kontakt a spojení s rostlinami. Statek se rozvíjí. Stoupenci New Age považují za svou povinnost uskutečnit pouť do Findhorn. Patrně většina vedoucích New Age navštívila, nebo žila ve Findhornu. Findhorn je považován za jakousi Mekku New Age. Na území Findhornu se dnes nachází obrovské parkoviště pro obytné automobily a campingové vozy, rozsáhlé zahrady, krásné shromažďovací prostory, zámku podobný hotel s 87 pokoji, velkolepá posluchárna s prostory pro shromáždění a výstavy, nakladatelství včetně tiskárny a mnoho nádherných vil.(4) Ve stejné době se ve Spojených státech v Kalifornii rozvíjí terapeutické centrum v Esalen, kde působí lékař českého původu Stanislav Grof, a kde byla na školení i česká psycholožka Patricie Tervinová (v roce 1987). Na druhé straně se tohoto tématu zmocnila a zpopularizovala ho esoterická a mezičasem už téměř všechna nakladatelství. Skoro v každém větším městě existují speciální esoterická knihkupectví. Vydávají nejrůznější literaturu tohoto druhu, velice různorodou, často dokonce přímo protichůdnou. Propagují především východní asijské představy, kulty a praktiky, jako i rozmanitou okultistickou literaturu. (Viz Tajemství New Age str. 8n) Přistoupit na filosofii New Age obvykle znamená zavrhnout jak tradiční monoteismus (židovství, křesťanství, islám), tak i sekulární humanismus (racionalismus, ateismus, skepticismus). 3. Cíle New Age New Age není pouze debaterským klubem, ale je to aktivní hnutí, které se cítí být povoláno přetvořit člověka i celou společnost. Nechce jen pasivně přihlížet tomu, co se děje ve světě, ale chce aktivně zasahovat do dění lidstva, a to ne jako asistent, ale jako vůdčí síla světa. Samo sebe vydává za jedinou účinnou sílu, která může změnit svět. Nejde tedy jen o nějaký názor vedle jiných názorů, ale o přesvědčení podobné náboženství. Pro některé vyznavače New Age se New Age skutečně náboženstvím stalo a oni zpřetrhali veškerá spojení se svými dřívějšími církvemi a zapojují se do aktivit hnutí New Age podobně jak se zapojují křesťané do aktivit svých církví. Filozofové New Age shrnuli problémy naší doby, které zde nepochybně existují a líčí je jako největší krizi v dějinách lidstva. Současně tyto problémy představují údajně mezník k nové epoše. Cestou podle nich je transformace vědomí. Východiskem má být nový postoj k přírodě a ke světu, k duchu, tělu a duši, k vědě a technice, ke společnosti a bližním. Všechny tyto stavební kameny nového povědomí mají být spojeny mezi sebou a s východními náboženskými tradicemi, s tajemnými naukami a mýty středověku, antiky a prehistorické doby, jako i s prvky všech světových náboženství. Výsledkem má být nový, všestranný člověk, který se cítí být spojen s kosmem do jednoho celku. Po osobní transformací bude následovat transformace celé společnosti v nový věk, s vyšším spirituálním povědomím, co bývá označováno jako "spiritualita nového věku". Obecně přetrvává v kruzích New Age optimistický názor, že směřujeme do "nového věku" duchovních objevů v astrologických naukách nazývaného věkem Vodnáře. (5) Říká se, že když Ježíš přišel na tuto zem, naše země se nacházela ve znamení Ryb. Bylo to prý znamení rozmanitosti. Chce se tím říci, že křesťanství lidí rozdělovalo. Po éře Ryb přichází éra Vodnáře. Pod tímto znamením je třeba se spojit. Nejedná se však o spojení křesťanských církví v nějakém superekumenismu, ale je třeba spojit všechna náboženství na světě. Nový věk nepředstavuje ekumenismus pouze křesťanských církví, ale je to ekumenismus všech náboženství, včetně indických perských, islámu jako i různých pohanských náboženství. Nemůžeme přitom nevzpomenout úžasnou podobnost mezi těmito vizemi a snahami a těmi, které měli projektanti a stavitelé Babylónské věže. Jde o jednotu pod vedením démonských sil, která je namířena proti Bohu a jeho řádům. A pokud jde o přechod ze znamení Ryb do znamení Vodnáře, jde o pouhou hypotézu. Jde o představu starých Babylóňanů. Babylonští astrologové se domnívali, že každých 2600 let míří zemská osa k jinému souhvězdí. Všichni astronomové dnes vědí, že je špatná koncepce. Pokud jde o znamení Vodnáře, někteří se domnívají, že v tomto znamení žijeme už 150 let (z astronomického hlediska). Druzí říkají, že se do tohoto znamení nedostaneme dříve než v roce 2740. Jedním z cílů tohoto hnutí je světová vláda. Utopisté New Age si představují "Nový světový řád" , který se podle některých popisů vyznačuje jedinou světovou vládou , celosvětovým socialismem a náboženstvím New Age - v němž budou žít seberealizovaní lidé. Někteří jednotlivci a skupiny očekávají světového vůdce, někdy nesprávně nazývaného Kristus, který nám ukáže cestu do Nového věku. (6) Filosofie New Age se dostává do různých organizaci a některé z nich zcela ovládá, nebo má v nich naprostou převahu (např. ekologická hnutí). Vydává několik časopisů, které toto hnutí propagují. Velice se zasloužilo o propagaci parapsychologie a okultismu. Průzkum veřejného mínění prováděný ve Velké Británii zejména mezi vědci a technicky vzdělanými lidmi, už v roce 1974 ukázal, že téměř 70 % z nich věří v možnost mimosmyslového vnímání. Vědec Stanley Krippner z laboratoře pro výzkum snů Marinouiderského centra v New Yorku říká: "Většinu těch, kdo věřili ve skutečnost či jasnou možnost parapsychologických jevů, přesvědčila osobní zkušenost, nikoli výzkum. Z nějakého důvodu má mnoho lidí prožitky, které sami hodnotí jako paranormální, přírodními zákony nevysvětlitelné. Mám však dojem, že je to výsledek zvýšeného zájmu o změněné stavy vědomí. Stále více lidí má zkušenosti s meditací, hypnózou a psychodelickými narkotiky. Stále větší pozornost je věnována spánku a snům. Všechny tyto zkušenosti poskytují velice úrodnou půdu pro paranormální úkazy." Stoupenci New Age předpovídají a očekávají radikální změnu lidské přirozenosti. Musíme se prý probudit a objevit božské v nás, abychom mohli vstoupit do třetího tisíciletí míru a blahobytu. Někteří z nich se domnívají, že k tomu mohou přispět i drogy. Dnes však už naděje vkládána do drog v kruzích New Age poněkud oslábla. 4. Vztah New Age k jiným světovým názorům Světový názor New Age je značně synkretický a eklektický - od každého významnějšího světového názoru si něco bere. Jeho magické a tajuplné rysy mají sice původ ve východním panteismu a starověkém animismu, ale jeho spojení s naturalismem mu umožňuje získat stoupence snadněji, než se to podařilo východnímu mysticismu v čisté podobě. (Za novými světy) New Age straní velmi nepokrytě východním náboženstvím. Dr. Brown na otázku, proč si vybral Tibet za předmět studia, ve své odpovědi popisoval dlouhou dobu vývoje tibetské meditace. Víc než tisíc let předtím, než v roce 1950 vtrhli do Tibetu čínští okupanti, celé rodiny se nevěnovaly ničemu jinému než meditacím a dostávaly se na různé úrovně vědomí. "Tito lidé se dokázali ponořit do takových hloubek mysli, o jakých jsme my na západě neměli ani ponětí." (Tajemství New Age 13) (7) POZNÁMKY 1. V Pardubických novinách z října nebo listopadu 1996 by uveřejněn článek "Duchové přírody pili čarovný nápoj a hlavně vesele rejdili." Šlo o Hallowens, který slavili už staří Keltové v noci z 31. října na 1. listopad na počest keltského boha Samhaina. Tuto pohanskou slavnost organizovaly učitelky v Přelouči pro školopovinné děti. Mnozí lidé se domnívají, že jde o nevinnou zábavu. Bylo by však dobře vědět, že staří Keltové při této příležitosti přinášeli svému bohu, pánu smrti, Samhainovi, zvířecí i lidské oběti. Při tomto obřadu byly oběti spoutány, vloženy do proutěných košů a potom zaživa spalovány v ohni. Při tomto hrůzném obřadu kněží pozorovali, jak se ubožáci škvaří v ohni a podle jejich smrtelné agónie předpovídali pak budoucnost celé vesnice. Tyto a podobné akce připravují mládež na přijetí satanských praktik do svého života. Dnešní mladí lidé mají mnohem hlubší znalosti pohanských zvyků než biblických základů. 2. Theosofie věří v existenci duchovních mistrů, což jsou buď duchovní bytosti, nebo "osudem mimořádně nadaní lidé", kteří se ve svém vývoji dostali nad široké masy a byli mimořádně osvíceni. (Schlinková) 3. Byla stoupenkyní teosofie a učednicí Heleny Blavatské. Byla to ona, která uvedla do života pojmy New Age resp.Věk Vodnáře. Mnohé představy New Age vychází z literatury teosofické společnosti a ze spisů Alice Baileové. Alice Baileová později Teosofickou společnost opustila a založila Luciferovo společenství, (které se dnes jmenuje Lucis Trust ). I když Alice Baileová opustila teosofickou společnost, nepřerušila své kontakty s Tibetem. Tvrdila, že své informace, týkající se zapojení do hnutí New Age obdržela prostřednictvím telepatie z Tibetu a to od učitele jménem Djwhal Khul, se kterým se nikdy osobně nesetkala. Djwhal Khul nadiktoval Alici Baileové prostřednictvím telepatické komunikace slovo za slovem pětadvacet esoterických knih, naplněných metafyzickým učením. Tyto knihy, které byly zveřejněny mezi lety 1919 až 1949 vytvořily největší část teoretického základu hnutí New Age. Je zajímavé, že Alice Baileová byla původně věřící křesťankou a manželkou duchovního episkopální církve. Po smrti Baileové přijímá poselství od Djwhala Khula Benjamin Creme. Creme se stal vedoucím organizace, která v roce 1982 zveřejňovala v největších novinách světa celostránkové inzeráty, jako "Kristus je už nyní zde." 4. Vznik a vývoj společenství Findhorn ilustruje, co se obvykle odehrává, když se lidé snaží spojit východní náboženství se západním. Vznik společenství Findhorn můžeme sledovat k roku 1953, kdy Petr a Eileen Caddyovi navštívili Glastonbury v Anglii. Eileen Caddyová popisuje Glastonbury jako středisko duchovní moci. Během následujících let došli Caddyovi k závěru, že hlas, který promlouval k Eileen, byl vnitřní bůh. Tento bůh ji řekl: "Nechápeš, že v sobě máš veškerou moudrost, poznání a vědomosti? Nemusíš je hledat mimo sebe, ale musíš si udělat čas jít do sebe, abys to vše objevila." Tento způsob "výuky" pochopitelně vedl Caddyovi od Boha Abrahámova k východnímu náboženství, jež je uzavřeno do sebe. Ve svém hledání "boží vůle" se Petr a Eileen spojili s Doroty Mac Leanovou, která vypracovala metody ke spojení s různými duchovními bytostmi. Dorothy přijímala rady od duchů (podle Tajemství New Age 22.23) Ve Findhorn se Caddysovia Dorothy usadili a začali pěstovat rostliny. Komunikovali s bytostmi zvanými déva. Dnes se tam pěstují rostliny a učí se správné komunikaci s duchy, zahradními skřítky a vilami. Findhorn je spolu s nadějemi New Age založen na kombinaci hinduismu, buddhismu, kontaktu s duchovními bytostmi i určitém křesťanském mysticismu. Ke skupině ve Findhornu se brzy přidávali další lidé orientováni na New Age, jako R. Ogilvie Crombie a David Spangler. Crombie pomáhal společenství představovat zahradní skřítky, o kterých tvrdil, že bydlí jak ve šlechtěných, taj ve volně rostoucích rostlinách této oblasti.Crombiemu se však nezjevovali pouze zmíněni skřítci. Tvrdil dokonce, že se v ponurých a mlhavých ulicích Edinburku setkal a hovořil se starověkým pohanským bohem Pan. V roce 1970 se zde zastavil David Spangler a zůstal zde tři roky. V této době začal přijímat poselství od ducha, který se představoval jako Neomezená Láska a Pravda. Poselství tohoto ducha jsou zaznamenána ve Spanglerově knize Zjevení: Zrození New Age. NPL (zkrátka názvu ducha) už dříve předával poselství jiným lidem v Anglii a tímto byl vytvořen základ pro přesvědčení, že Nový věk začne na konci roku 1967. Celá následující léta Spangler komunikoval s různými duchovními bytostmi a mocnostmi. Ve vzpomínané knize popisuje svůj první kontakt s těmito silami. "Nedlouho poté, co jsme začali pracovat spolu (s Myrthou), seděli jsme v obývacím pokoji přítele. Pocítil jsem, že do místnosti vstoupil někdo mocný. Byli jsme sice na "tělesné úrovni", ale přesto jsem cítil, že někdo vstoupil..." Tento muž také v jedné své knize napsal: "V každém z nás působí Lucifer, aby nás uvedl do stavu dokonalosti. Jestliže vstupujeme do nové epochy, do věku dokonalosti lidstva, pak každý z nás určitým způsobem dosáhne bodu, který nazývám "luciferskou iniciací" - to je zasvěcení Luciferovi." Spangler, který udržuje pravidelný kontakt s démonickými silami, veřejně prohlásil, že světlo, které ozařuje Findhorn, je světlo Luciferovo a že on dá pravé světlo celému světu. 5. Ruth Montgomeryová předkládá názor svého duchovního průvodce, že v určitou dobu před rokem 2000 se osa naší země vychýlí a v důsledku toho nastanou obrovské záplavy, polární ledovce se rozpustí a civilizace bude naprosto zničena. Bylo ji ukázáno, že někteří osvícení lidé budou z Astarova příkazu zachráněni vesmírnými koráby a budou převezeni do jiných korábů, ve kterých bude o ně postaráno, dokud na naší zemi nenastane Nový věk. Zjevení Edgara Careyho katastrofické vize Montgomeryové potvrzují. 6. Duchovní vůdce Ramtha prostřednictvím paní Knigtové předpověděl: "Toto místo vytvořili bohové jako kolektiv. Každá krásná věc se neustále zdokonaluje a zkrášluje. Nový věk bude jejím pokračováním a nikdy neskončí." Bad Steiger píše: "Lidstvo se nyní dostalo do přechodné fáze těsně před začátkem Nového věku. S láskou, mírem, porozuměním a v bratrském duchu mezi lidmi uvidíme začátek nové éry." Kdybychom však nesjednotili své společné úsilí, "pak země bude velmi změněna a postihnou ji hrozné katastrofy. Tyto katastrofy sice neukončí existenci světa, Ale způsobí, že ta část lidstva, která není ochotná uvěřit, bude zničena ohněm. Ti, kdo za krutých okolností v ohni zahynou, dostanou však možnost dostat se pomocí reinkarnace na vyšší úroveň, aby pak mohli být snadněji spaseni vyšším učením a dostali se na vyšší úroveň. 7. Podobně jako naturalismus odmítá i New Age existenci transcendentního boha. Neexistuje žádný pán světa, leda bychom jim byli my sami. Je pouze uzavřený svět. Je zalidněn bytostmi neuvěřitelně "osobní" inteligence a síly, a "lidské vědomí není ovládáno lebkou". Ale tyto bytosti, ani vědomí vesmíru, nejsou v žádném případě transcendentní v tom smyslu, jak to předpokládá teismus. Stejně jako teismus a naturalismus, avšak na rozdíl od východního panteistického nomizmu připisuje New Age velkou hodnotu jedinci. Po vzoru východního panteistického monismu se i myšlení New Age zaměřuje na mystické zkušenosti, v nichž jsou čas, prostor a morálka, transcendentní. Myšlení New Age by bylo možno definovat jako západní verzi východního mysticismu, kde je metafyzický důraz Východu, (že atman je brahma) nahrazen důrazem na poznání (vidění, prožití a pochopení jednoty veškeré reality je v životě to nejdůležitější). New Age má ovšem vazby i na animismus. (Za Novými světy)