17.05.2016 17:03


Droga, která se jmenuje Youtube

Autor: Kateřina Paraiová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Když do Googlu zadáte „Co je to Youtube“, jako první možnost vám vyhodí, co je to youtuber. V tomto případě ne co, ale spíš kdo. Portál na sdílení videosouborů je dnes tak populární, že většina mládeže už ani nekouká na televizi a místo popelářů chtějí děti být youtubery. Kdo by taky nechtěl, když ten nejslavnější si vydělá přes osmdesát milionů ročně mimo jiné komentováním počítačových her. 

Co stojí za popularitou Youtube? Jedním z faktorů může být délka videí, obvykle je to kolem pěti až deseti minut. To by nebyl takový problém, obětovat pět minut času u jednoho videa. Háček je to „jedno video“. Je to totiž stejná hláška, kterou ženy slýchají od mužů již od dob vynalezení piva. Všichni víme, že „Jdu na jedno“ nikdy nekončí na prvním půllitru. Tohle je úplně stejný případ. Youtube je návykový, po malých krátkých dávkách člověka pohltí. Každý si tam najde svoje. Od herních videí přes make up tutoriály až po komedianty. Své místo tam mají i dailyvlogeři, kteří nahrávají videa ze svého každodenního života.

Autorka článku, Foto: Simona ZpěvákováPrarodiče by se nejspíš divili, že jejich vnoučata koukají na lidi, kteří nakupují, uklízí nebo vaří, jak kdyby to byl nejnovější díl AZ-kvízu. Jak pozoruji mezi svými vrstevníky, jsme na tom pořád dobře. V Asii je momentálně největším trendem sledování člověka, který jí. Ano, jí, a to třeba čtyři hodiny v kuse. Žádný děj, žádná zápletka, ani vtipné to není. Další oblíbený kanál jsou takzvaná react videa, kde skupina lidí z různých věkových kategorií reaguje na fotky nebo další videa, popřípadě současné trendy. Kanál založili dva bratři a jejich počet odběratelů dosáhl necelých čtrnácti milionů.

Jedno je jasné, je to krátké, rychlé a odehrává se to v reálném čase, já jako divák se můžu podívat, co včera dělali youtubeři během dne. Můžeme to považovat i za jakousi reality show, spolu s nimi řešíme jejich problémy, vidíme a prožíváme jejich vztahy, i když  jsme několik tisíc kilometrů od nich. Navíc je to prostředek, jak skrze internet zasáhnout mladší generace. Důkazem toho jsou videa z Late show Jimmyho Fallona, který má sice pořad v televizi, ale díky Youtube je známý celosvětově.

S jistotou můžeme říct, že je to nová forma zábavy, která se za posledních deset let neskutečně rozrostla, a to do takového bodu, že si tím obyčejný smrtelník může vydělávat. Napadá mě k tomu fráze: co všechno člověk musí udělat, aby nemusel pracovat.  Navíc kočičí videa nepřestanou bavit nikdy. 

Klíčová slova: youtube, youtuber, internet, fenomén

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.