08.10.2014 22:16


Dostavíme, vylepšíme, zavedeme, zařídíme. Tak slibují strany před volbami

Autor: Michal Rapco | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Před volbami se plakáty a programy stran hemží hesly o změnách a novinkách, které chce ta či ona partaj zavést. Není třeba si nalhávat, že by se snad vše mohlo stihnout. To si nemůže myslet ani ten největší idealista. Papír totiž snese všechno, realita ale pak bývá odlišná. 

O magistrát v Brně usiluje celkem sedmnáct stran a uskupení. Všichni nabízí spoustu receptů na léčbu různých neduhů města, ovšem když si je člověk projde podrobně, zjistí, že jde častokrát o to stejné, jen jinak formulované a šalamounsky zabalené do odlišného obalu. Jedním z nejčastěji zmiňovaných problémů je doprava a vzhled města. Pohledem do propagačních materiálů ale jeden zjistí, že se jejich řešení dá zestručnit do pár bodů. To jim ovšem neubírá na důležitosti a závažnosti. 

Nádraží

Nebyly by to volby, kdyby alespoň někdo nevytáhl kartu s řešením problému stávajícího hlavního nádraží. Jde o vůbec nejzajímavější předvolební slib, který strany voličům dávají. A to ne ani tak z pohledu na plány řešení, jako spíš na formulaci závazku. Zatímco někteří se zmiňují o rekonstrukci nádraží v jeho současné podobě, jiní moudře zmiňují variantu rekonstrukce i přesunu – někdy psáno jako přestavba v nejvýhodnější poloze, tedy každý si vyber sám kde. Další, a to je vůbec nejlepší, formulují své plány jako „rekonstrukce železničního uzlu“. Co si pod tím představit, je opravdu záhadou, ale stavět se bude, to je nad slunce jasné. Vzhledem k současnému tempu debaty bude pro Brno dobré, kdyby aspoň někdo konečně určil pevné datum, kdy se kopne do země. Zatím není ani to.

Velký městský okruh

Kdo někdy potřeboval projet skrz Brno ve špičce, zažil sám na vlastní kůži (spíše vlastní nervy) místní kolony. Pravda, okruh se už nějakou dobu buduje, ale zatím je hotov jen částečně a stavaře pořád hodně práce čeká. Je úsměvné, že v několika programech se vyskytuje formulka o urychlení výstavby tohoto dopravního veledíla. Jak to ale chtějí politici udělat? Investorem je totiž přes Ředitelství silnic a dálnic stát, který také uvolňuje peníze na jednotlivé stavební etapy. Magistrát tak může být akorát nápomocen při schvalování povolení na plánované úseky. Nebo že by snad politici plánovali osobně přidat ruku k dílu a sami by začali okruh budovat? To pravděpodobně dřív budou létat pečení holubi do huby. 

Bikesharing

Patří město autům, nebo lidem? To je otázka, na kterou by měli kandidující politici umět odpovědět. Pokud totiž pro auta staví městský okruh, tedy vlastně pro lidi v těch autech, měli by udělat něco i pro neřidiče. A to třebas takové opatření, které by počet aut ve městě snížilo. A ejhle – v předvolebních letácích je zmínka o zavedení systému půjčování kol. Takže alespoň vůle by byla. Otázkou zůstává, proč se neprojevila už dříve, což ale raději ponecháme stranou. Že v západních státech jde o běžnou praxi, je všeobecně známo. Ale ani v Brně nejde o úplnou novinku. Nějakou dobu tu funguje výpůjčka kol mezi několika kavárnami v centru. Potenciální cyklista ovšem narazí na překážku v podobě zákazu vjezdu do středových částí města v běžných denních hodinách. Na druhou stranu máme ovšem štěstí, protože...

Cyklisté v centru

...kandidující správci města mysleli i na tento problém. Vyznavači bicyklů budou moci beztrestně projíždět „Masaryčkou“ i „Svoboďákem“, kdykoliv se jim zachce. Každá mince má ale svůj rub i líc. Kdo tudy někdy šel, zná přeplněnost těchto i dalších ulic v okolí. Pokud k masám lidí přidáme i projíždějící tramvaje, dostáváme se do provozu tak hustého, že přidáním dalšího prvku může vzniknout nebezpečně třaskavá směsice, která si vykoleduje explozi ve formě cyklisty pod tramvají či ještě něčeho horšího. Jednoznačné řešení asi není. Buďme tak aspoň rádi, že se vůbec kola budou moci do centra dostat. Mezi sliby je totiž i zmínka o vzniku nových cyklopruhů, takže pokud by opravdu vznikly vhodnější podmínky, mohlo by více lidí vyměnit volant za řídítka. Že se tak zlepší i ovzduší, berme jako příjemný bonus. 

Parkovací zóny

Vraťme se ale zase k autům. Slibovaný není jen městský okruh, ale také vyřešení parkování ve městě pro rezidenty zavedením „modrých zón“. Na první pohled vypadá toto téma jako výborná záležitost. Vždyť kdo tu bydlí, nechť má i možnost parkovat a není odsouván těmi, kdo do Brna přijíždějí za prací, studiem či jiným cílem. Jde tedy o jasný benefit pro voliče stran, protože kdo tu nebydlí, ten tu také nevolí, a tak může být politikům na magistrátu ukradené, kde si svoje auto zaparkuje. Jenže toto řešení je dvojsečné. Na jednu stranu sice opravdu stanoví místa k parkování pro rezidenty, na druhou stranu ale také bude nutné jasně vytyčit všechny parkovací zóny. Ve výsledku tedy pravděpodobně ubudou parkovacích míst, protože tam, kde nyní strážci zákona přimhouřili oko nad parkováním mimo povolená místa, bude po schválení tohoto plánu jasně nakreslená čára a nebude jiné řešení, než vozidla z takovýchto míst odtáhnout. Nebuďme ovšem pesimisty, i odtahové služby přece z něčeho musí žít. 

Městský architekt

Koupil jsem si pozemek v centru a na něm si postavím obří bazén na chování moučných červů, který bude ve výšce osmi metrů zastřešovat křiklavá růžovo-zelená igelitová plachta. Zhruba takto (samozřejmě, že ne doslova) bych se mohl jako teoretický stavitel na pozemku chovat. Jde přeci o můj majetek, tak jaképak s tím okolky. Určitě všichni odkýváme, že by nešlo o oku lahodící stavbu, natož aby slušně zapadala do svého okolí. Právě proti podobným stavebním hrůzám některé strany slibují zřízení funkce městského architekta, který by měl dbát právě na vzezření budov a celkové tváře jihomoravské metropole. Jakým způsobem ovšem může někdo zasahovat do práv jiné osoby, která působí svém osobním vlastnictví? Určitě se dá například omezit výška staveb, ale kam dál by mohla tato instituce zajít, je nejisté. Jestli jde jen o planý slib, nebo by napříště už nemusely v Brně vznikat stavby jako kritizovaná budova Velkého Špalíčku, uvidíme až po volbách. 

Suma sumárum závěrem

Stavět se bude, a to hodně. Na vše dohlédne městský architekt. Auta budou jezdit po městském okruhu, cyklisté budou jezdit centrem města. Bude v provozu systém půjčování kol. Rezidenti budou mít vyhrazená místa ke stání, ale možná jich nebude dost na to, aby se všichni vešli, a odtahovým službám tak začnou žně. A mimobrněnští budou parkovat své čtyřkolové motorové miláčky v přeplněných parkovacích domech a na venkovních parkovištích. 

No, nečeká město skvělá budoucnost? Otázkou je, pro koho. Jisté je jedno – kdo si nezvolí své zástupce, neměl by si pak stěžovat na ty, které mu zvolili ostatní. Běžte volit (třebas Bahňáka)!

 

Článek můžete číst také na stisk.blog.idnes.cz

Klíčová slova: Brno, volby, hlavní nádraží, bikesharing, městský okruh

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.