27.04.2015 12:54


Dokud zdraví nebude prioritou, člověk si čas na cvičení nenajde, říká fitness odborník Vít Živný

Autor: Papoušková Veronika | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

Většina z nás to již zkusila. Žít zdravě. Ne každý to však vydržel. O nejčastějších omylech a chybách zdravého životního stylu a o tom, jak správně cvičit, hovoří Vít Živný. Je osobním trenérem se specializací na zdravotní fitness, lektor řady kurzů, kongresů a seminářů.

Jaké jsou nejčastější omyly, které se týkají zdravé výživy a cvičení?

Hlavním problémem bývá nedůslednost a nedisciplinovanost. Dnešní sedavý způsob života je příliš pohodlný na to, aby člověk dbal na prevenci a chápal zdravý životní styl jako něco, co ho ochrání před řadou civilizačních chorob. Uspěchaný workoholismus je zase ideální výmluvou pro stravování ve fast food řetězcích a nehledání optimálních variant. Hlavní omyly jsou však ve cvičení podle časopisů a internetových plánů, které nefungují, protože tyto věci musí být vždy silně individuálně nastaveny, zvlášť pokud se již projevil nějaký problém. Stejně je tomu i se stravou.Vít Živný v akci. Foto: archiv Víta Živného

Jaké cvičení byste doporučil studentům, kteří skoro celý den sedí u počítače nebo ve škole?

Rozhodně se věnovat aktivitám, které ani trochu nenapodobují právě tento styl života. Ideálně velké zastoupení aerobních činností – např. běh, kolo apod. Ze cvičení aktivnější formy a ne opět sezení na posilovacích strojích. Jinak by se o žádnou náhradu nejednalo.  Určitě není na škodu zaměřit se na strečink a protáhnout zkrácené svalstvo, kterého bude dost kvůli sedavému způsobu života.

U čeho má člověk začít, pokud se rozhodne cvičit nebo posilovat?

Ideální variantou je začít pod dohledem odborníka, který přesně stanoví mantinely a požadavky a naučí základy. Dále už je snadné sestavit konkrétní plán. Ale samozřejmě existuje i celá řada rad v rámci literatury a internetu.

Jak říkáte, na internetu existuje nespočet článků o tom, jak efektivně a správně cvičit. Jak ale poznáme ten pravý?

Je pravda, že internet dnes přináší řadu užitečných věcí, ale docela často narazíme na totální nesmysly. Hlavně kvůli tomu, že přispívat na internet je neomezené a vydávat se za odborníka může opravdu kdokoliv.  Je potřeba vyhledávat ověřené odborné články, zjistit si informace o autorovi, jeho vzdělání, úspěchy v praxi a podobně, to jsou prakticky jediné záruky.

Lze tedy úspěšně dosáhnout výsledků, i když budu cvičit doma bez jakéhokoliv náčiní?

Určitě, vždy samozřejmě záleží na konkrétním cíli člověka. Pokud bude chtít klient obrovské svaly, je k tomu potřeba určité náčiní, ale pokud jsou cíle zdravotní a estetika pouze normální, líbivá, není vůbec problém k tréninku využít jakýkoliv nevybavený prostor.

Většina lidí se vymlouvá, že na cvičení nemá čas. Jak se tomuto vyhnout?

Je to otázka priorit, dokud nebude zdraví prioritou, tak si člověk čas nenajde. A čas opravdu není výmluvou. Ano, spousta lidí pracuje mnoho hodin a jsou rádi, že mohou být potom v klidu chvilku doma, ale právě fyzická aktivita zvedne jejich hladinu energie a i v práci budou produktivnější. Tuto problematiku již pochopila řada vyspělých zemí, a dokonce to svým zaměstnancům i nařizují.

Ve kterou denní dobu je nejlepší posilovat?

Záleží opět na preferenci. Každý člověk má své biorytmy nastavené jinak, je zvyklý jinak vstávat, chodit cvičit, v určité hodiny se stravovat. Takže i největší aktivita a vhodný čas pro cvičení je individuální záležitost. Často to ani ovlivnit nejde a člověk sportuje prostě tehdy, když mu to čas dovolí.

Je pravda, že se některým tvoří svaly rychleji, nebo je to jen další z výmluv?

Pravda to je. Máme geneticky vrozené predispozice k určitému typu postavy. Jedná se o rozdělení amerického psychologa Williama Sheldona – mezomorf: ten má velkou výhodu a snadněji nabírá svalovou hmotu, ektomorf: je naopak člověk štíhlý a nemá tak dobré tělesné podmínky pro rozvoj svalů, ale ani nemá problém s tělesným tukem, endomorf: tento jedinec zase inklinuje přirozeně k tomu, že má velké množství tukové tkáně. Samozřejmě každý člověk je do určité míry směsicí těchto typů a vždy jde o určité procentuální zastoupení jednotlivých typů.

Je lepší jít do posilovny sám nebo s někým? Je to něco, co nás podpoří, nebo naopak, když druhý skončí, my skončíme taky?

To je individuální. Druhá osoba může být hodně motivační, ale někdo si zase u cvičení chce odpočinout a vyčistit hlavu. Do začátku je však pro většinu určitě lepší začít cvičit s někým. Než si člověk vybuduje návyk, je to jistý bič, že když jde druhý, tak já to přece taky nevzdám.

V poslední době se celkem rozmohl trend běhání. Lze běhat špatně?

Samozřejmě, lze. Běhání může být nevhodné pro mnoho jedinců z více důvodů – velká nadváha, přetížené klouby, zranění atd. Pokud je člověk k běhu způsobilý, špatný běh není až takový problém. Někdy je potřeba prostě běhat a tělo si najde svoji optimální techniku. Stejně tak jako nelze aplikovat ideální techniku na každého, ta se u jednotlivců liší.  Ovšem pokud je podezření, že váš běh není opravdu nic moc, je možnost opět využít řadu odborníků, kteří s během a běžeckou technikou pomohou.

Po sportovním výkonu se leckdy radí střídat studenou a teplou sprchu – je to tak správně?

Po běžném sportovním výkonu je výhodnější pouze teplá varianta, nebo maximálně vlažná. Fyzická aktivita je sama o sobě zátěž pro kardiovaskulární systém a šok způsobený teplotními rozdíly by tuto zátěž ještě navýšil. Navíc teplá sprcha podpoří, díky roztažení cév, odplavení metabolitů, jako je kyselina mléčná, a urychlí tak regeneraci. Střídavou koupel je samozřejmě vhodné využít, ale raději mimo trénink, jako samostatnou jednotku. Stejně tak jako není doporučená klasická sauna bezprostředně po tréninku, ale je potřeba určitý odpočinek, aby se opět uklidnila tepová frekvence a činnost dalších orgánů.

Je tedy zdravé chodit pravidelně do sauny?

Určitě je to dobrá varianta jak podpořit imunitní systém, hlavně obranyschopnost proti změnám teplot a počasí, jako je například právě teď. Saunování stačí bohatě jednou týdně, opakováním třech saunovacích cyklů s následným ochlazením a odpočinkem. Dalšími pozitivními vlivy jsou prokrvení podkoží, takže i boj proti různým kožním chorobám, urychlení regenerace svalů, kloubů a další výhody.

 

Zdravá výživa

Jaká je nejlepší motivace začít žít zdravě?

Nejlepší motivace je chtít, vidět zářné příklady z okolí. Motivaci dnes má obrovské množství lidí, ale bohužel tu zápornou, že už musí řešit nějaký zdravotní problém nebo estetické hledisko své postavy.

Je pravda, že zdravá výživa je drahá?

Bohužel. Je skvělé, že stále více lidí slyší na problematiku zdravé výživy, a tak vznikají další a další specializované obchody, ať už farmářské, bio, či jiné zdravější varianty. Tam, kde je poptávka, stoupá bohužel i cena, takže tímto trendem dochází k tomu, že velká řada zdravých optimálních potravin není zrovna laciná. Ale je třeba hledat a nevzít hned první variantu. Konkurenční boj platí všude, proto i zde najdeme levnější možnosti.

Jak hledíte na biopotraviny?

Někdy je to spíš móda než užitečná věc, ale určitě jsou potraviny, u kterých se vyplatí za bio připlatit. Ty, které k nám cestují z velké dálky, se tak vyhnou ošetření a dostaneme je v kvalitě přímo „ze stromu“. Obrovské plus vidím u masa, které je bio, protože si dnes u klasických variant nemůžeme být vůbec jistí, že se nejedná například o hormonálně vykrmovaná kuřata. Ale samozřejmě je otázkou i cena, která je často přemrštěná, a tak bio není pro každého.

Jak překonat, že nám například zelenina, ovoce a odtučněné jogurty příliš nechutnají?

U jogurtů to až takový problém nebude, je velké množství lépe vyhovujících náhradních variant. Co se týká ovoce a zeleniny, tam by to mohl být problém. Jsou bohatým zdrojem vitamínů, minerálů a dalších důležitých látek, jejichž příjem je nezbytný a rozhodně lepší, než to doplňovat náhražkami. Na druhou stranu druhů ovoce i zeleniny je tolik, že nevěřím, že by nebylo možné nalézt chutnou variantu, ze které by člověk měl radost.

Klíčová slova: zdravá výživa, cvičení, posilování, fitness

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.