09.05.2016 19:12


Dokonalá svatba má k dokonalosti daleko, hru zlínského divadla zachraňuje postava jízlivé pokojské

Autor: Růžena Machálková | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Situační komedii britského dramatika Robina Hawdona Dokonalá svatba ztvárnili herci Městského divadla Zlín. Režiséři Michaela Doleželová a Roman Vencl vsadili na vděčné téma komické záměny postav, místy je však scénář nepřesvědčivý a nelogický, herecké výkony zase postrádají na přirozenosti. Jednou ze světlých stránek hry je pak výkon herečky Marie Vančurové v roli sarkastické pokojské. 

Markéta Kalužíková v roli nevěsty v inscenaci Dokonalá svatba

Premiéra britské komedie Robina Hawdona se dočkala svého uvedení již v roce 1994. Dodnes se však její adaptace objevují na jevištích po celé Evropě, u nás ji zatím ztvárnili například herci Městského divadla Brno či Východočeské divadlo v Pardubicích. Režiséři Michaela Doležalova a Roman Vencl ve zlínské verzi vsadili na mladší herecké tváře v čele s Markem Příkazkým, Marií Vančurovou či Markétou Kalužíkovou.

Bill a jeho snoubenka Rachel mají před svatbou. Po divoké rozlučce se svobodou se však Bill ráno ve svatebním apartmá probudí v posteli vedle neznámé krásky. Nic si sice nepamatuje, dívka nicméně trvá na společně strávené noci. Aby nešťastný incident skryl před svou nastávající, která má každou chvíli dorazit do hotelu, schová budoucí novomanžel dívku v koupelně. Do celé situace se navíc zaplete nejen Billův svědek Tom, ale i nic netušící pokojská July. Vše se ještě více zkomplikuje, když se Bill dozví, že slečna, se kterou strávil včerejší noc, je vlastně Tomova nová přítelkyně Judy.

Nevěsta, pokojská nebo prostitutka?

V odvětví situačních komedií je stará dobrá záměna postav zaručenou ingrediencí k pobavení, jež vede diváky k dlouhému aplausu. I z té nejzamotanější divadelní situace se dá totiž efektně vybruslit, je k tomu však zapotřebí té nejkvalitnější herecké i režisérské zručnosti. Přestože závěrečný nadšený potlesk ani ve zlínském divadle nechyběl, režii by se dalo vyčíst vícero nedostatků. Od nevysvětlených a tím i nesmyslných motivací postav až k vysoce nepravděpodobnému a za vlasy přitaženému happy endu.

Zlínští herci jen málokdy zklamou své publikum. Kriticky jsou však komedie podobného rázu úspěšné již méně často. I v tomto případě je nutné říci, že adaptace Dokonalá svatba se pravděpodobně nezařadí mezi nejlépe ztvárněné divadelní komedie. Stačí si hru představit na filmovém plátně a i shovívavějšímu divákovi dojde pravý rozsah nepovedenosti některých hereckých ztvárnění. Divadelní přehrávání a emocionální přemrštěnost jsou zde bohužel převládajícími prvky.

Radovan Král (Tom) a Marie Vančurová (July) v inscenaci Dokonalá svatba

Ve srovnání s brněnskou adaptací hry Dokonalá svatba je nicméně zlínský počin vizuálně příjemnější. Jak kostýmy, tak atmosféra dvou hotelových pokojů, ve kterých se veškerý děj odehrává, dokáží v kritice estetiky obstát lépe než v brněnské verzi. Bělostný interiér navíc dodává scéně na dynamice.

Nechval dne před obřadem

Markovi Příkazkému v roli ženicha Billa bohužel chybí jeho obvyklé herecké charisma. Postavě slabošského muže, který až do posledního momentu hry není schopen přiznat nastávající nevěstě svou nevěru, navíc přidává až příliš dětinský podtón. Radovan Král - ač již ostřílený zlínský herec - svůj výkon v roli svědka Toma zakládá na neustálém hysterickém amoku, který vygraduje zběsilým pobíháním napříč pódiem s cukrářským nožem v ruce.

Hloupoučká nevěsta v podání Markéty Kalužíkové je v každé své větě přehnaně afektovaná a její chování nedává sebemenší smysl. Nejenže uvěří každé Billově výmluvě, ale je jak se zdá také naprosto hluchá. Zatímco se totiž ve vedlejším pokoji odděleném pouze posuvnými dveřmi křičí a zběsile máchá sekerou, nevěsta si bez jakékoli reakce zálibně prohlíží svatební pozvánky. Režisérské duo jako by se podobné logické nedostatky rozhodlo ignorovat, a to i přesto, že má se zpracováním podobných témat značné zkušenosti.

Příjemně nicméně vyčnívá postava pokojské July v podání uhrančivé Marie Vančurové. Pravděpodobně jako jediná ze svých hereckých kolegů se v adaptaci nesnaží příliš velkolepě přehrávat, její střízlivý cynismus a jízlivost je oproti křiku všech ostatních postav příjemnou změnou. Hlavní výstupy Vančurové pak částečně napravují dojem zkažený rozpačitým začátkem.

Nutno podotknout, že dramatické hry zpravidla sedí hercům zlínského divadla mnohem lépe, ať už v podobě skvělých Žítkovských bohyní či předloňské emotivní inscenace Největší z Pierotů. Dokonalá svatba naproti tomu měla k dokonalosti daleko, ať už kvůli nepříliš povedené režisérské úpravě nebo hereckým výkonům. Přesto si však komedie našla své příznivce, o čemž svědčí druhé místo v anketě Aplaus o nejlepší zlínskou inscenaci.

Klíčová slova: recenze, divadlo, dokonalá svatba, komedie

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

Avi Babic | 24. 05. 2016, 15:12
S autorkou nesouhlasím. Neznamená konstatování "Přesto si však komedie našla své příznivce, o čemž svědčí druhé místo v anketě Aplaus o nejlepší zlínskou inscenaci.", že hra se publiku líbí? Představení je skvělé.