18.03.2013 09:22


Dobrá virální reklama se šíří sama

Autor: Adéla Jurková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Smích, nadšené komentáře, sdílení prostřednictvím sociálních sítí. Ne, to si uživatele nedoporučují filmový trhák, ale reklamu.

Brno - Je často vtipná, zajímavá nebo šokující. Pokud je kvalitní, finanční nároky na kampaň mohou být minimální, jelikož jejím hlavním aspektem je šíření vzájemným přeposíláním mezi uživateli. Řeč je o virální reklamě.

Virální kampaně v pojetí, v jakém se objevují dnes, se podle marketingového manažera společnosti Proof & Reason Petra Soukeníka objevují od půlky devadesátých let v USA. „Výrazněji se virály rozšířily zejména mezi vysokoškoláky, kteří měli přístup k rychlému internetu na svých univerzitách,‘‘ dodává Soukeník. Virální reklama, jak už je z názvu patrné, má společný prvek s viry. A to způsob šíření. U viru si jej ovšem uživatelé přeposílají nevědomky, u reklamy s nadšením a doporučením ke zhlédnutí. V současnosti velmi populární prostředí sociálních sítí tomuto fenoménu nahrává. Stačí totiž myšlenka, vtip, kamera, zacílení na správnou skupinu a reklamní kampaň je na světě.

Model působení médií na příjemce sdělení. Ilustrační obrázek

Podle ekonoma Antonína Parmy má virální reklama tři základní složky: obsah sdělení, body šíření a šiřitele. „Obsah sám je reklamním sdělením, není oddělen reklamní znělkou či čárou s označením reklama, není na něj přilepen jako banner, inzerát nebo spot,‘‘ dodává Parma. Body šíření jsou místa, kterými by se virál měl šířit, aby měl co největší dopad na cílovou skupinu. Jedná se například o sociální sítě, různé blogy a chaty. A neméně podstatným komponentem celého procesu šíření jsou příjemci sdělení, z nichž se následně stávají i šiřitelé. „Pouze v případě, že sdělení přijmou za své a začnou jej aktivně šířit, sdílet a diskutovat o něm uvnitř sociální sítě, dojde k virálnímu šíření,‘‘ podotýká Parma.

Jak ale příjemce sdělení pobídnout k tomu, aby videa sdíleli? „Obecně bych řekl, že motivací je užitek, který příjemci sdílení přináší. Dále pak snaha o veřejné vyjádření k nějakému společenskému tématu nebo touha se obohatit třeba sdílením Apple produktů na Facebooku s vidinou výhry,‘‘ vysvětluje Soukeník a závěrem poznamenává poslední důležitou motivaci: „Žijeme v době, kdy se uživatelé na sociálních sítích snaží o lepší obraz sama sebe. Sdílející chce působit trendově, proto vtipná videa šíří. V současnosti se to týká velmi populární parafráze na Gangam Style či Harlem Shake.‘‘

Klíčová slova: virální reklama, sociální sítě, sdílení

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

Přátelé z FSS | 30. 03. 2013, 22:29
Virální videa točí i studenti FSS: http://www.youtube.com/watch?v=Yth2F9SHnwQ