14.11.2018 12:54


Divadla bojují o své přežití na brněnské scéně

Autor: Klára Zajíčková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Brněnské Centrum experimentálního divadla požaduje od nového vedení města navýšení rozpočtu v řádu miliónů korun. Zaměstnanci divadla si stěžují na malé platy a hovoří o ekonomické cenzuře svobodného umění. Radní se situací budou zabývat. Rozpočet pro kulturu ale pravděpodobně nenavýší.

Brno - V září letošního roku nastoupil do funkce ředitele Centra experimentálního divadla (CED) Miroslav Oščatka. Rozhodl se poukázat na to, že je scéna CED podfinancovaná. Od nového vedení města požaduje přerozdělení financí na kulturu. Zároveň společně s uměleckým šéfem HaDivadla Ivanem Burajem prohlašují, že navýšení rozpočtu o dva až tři miliony situaci nevyřeší. Pokud se rozpočet CEDu nenavýší, divadla budou muset omezit svou činnost a počet inscenací. „V případě, že by částka byla jenom symbolická nemohl bych být nadále uměleckým šéfem HaDivadla,“ uvádí Buraj.

Rozpočet by chtěli navýšit o jedenáct a půl milionu korun. „Objem peněz co jde do kultury je vysoký, priority si musí stanovit město,“ komentuje finance Eva Yildizová, intendantka Divadla Husa na provázku. CED má pod sebou scény Divadla Husa na provázku, Hadivadla a Divadla U stolu. Rozpočet na přípravu jedné inscenace je dvě stě šedesát tisíc korun. Měl by pokrýt tříměsíční honoráře všech umělců podílejících se na představení. Pro srovnání příprava inscenace v ostravském Divadle Petra Bezruče stoji téměř půl miliónu korun.

Ačkoliv má Divadlo Husa na provázku i HaDivadlo na svých představeních víc jak devadesát procent publika zaplněných, podle vedení nemají vysoké tržby. Důvodem je podle Ivana Buraje to, že většina diváků jsou studenti, kteří mají zlevněné vstupenky. „Orientujeme se na studenty, takže máme strop maximálního vstupného,“ vysvětluje Yildizová proč divadla nechtějí zvýšit vstupné.

Divadlu schází osvětlovači, tabulkový plat pro tuto pozici je patnáct tisíc korun. „Nikdo, kdo umí tuto práci, k nám za ty peníze nepůjde pracovat,“ popisuje Yildizová s tím, že vychovat si samostatně člověka pro tuto funkci trvá rok. Zaměstnanci divadla tak vykonávají více funkcí najednou. Tato skutečnost poukazuje na menší počet úvazků v CEDu oproti Národnímu divadlu Brno a Městskému divadlu Brno. „Zaměstnanci musí pracovat o víkendech a přes noci, brát různé brigády. Nacházíme se před úplným vyhořením nás všech,“ popisuje atmosféru v divadle Buraj.

„Město s největší pravděpodobností nebude navyšovat peníze do kultury,“ uvádí Oščatka. Podle něj by řešením pro CED bylo přerozdělení financí v kultuře. Náměstek pro kulturu Matěj Hollan (Žít Brno) svou funkci po komunálních volbách předává Marku Fišerovi (Piráti). Původně měla místo radní pro kulturu obsadit Fišerova stranická kolegyně Markéta Gregorová. „Potřebuji čas, než se do toho problému dostanu. Je třeba rozklíčovat, kde to hoří. Dlouhodobější cíl je najít zdravé financovaní,“ komentuje situaci CEDu Fišer. Hollan předává Fišerovi informace a problémem se podle Fišerových slov zabývají. „Situaci přenecháváme novému vedení. Bude se schvalovat nový rozpočet, budou se s tím muset vypořádat,“ vysvětluje Hollan situaci na radnici po komunálních volbách.

Klíčová slova: brno, divadlo, CED, finance, radnice

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.