20.10.2020 20:39


Distanční výuka proměnila rodiče žáků základních škol v učitele

Autor: Tereza Bartůšková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Od poloviny října začala distanční výuka i na základních školách. Učitelé a žáci teď pracují z domova. Změny zasáhly ale i rodiče, kteří situaci vnímají rozporuplně.

Rozvrh pro osmou třídu. Po kliknutí na fialovou kameru jsou žáci přesměrováni do online hodiny. Foto: Tereza BartůškováBrno – Vládou vydaná protikoronavirová opatření postihla mimo jiné i základní školy v celé České republice. Od 14. října platí zákaz osobní účasti na výuce. Právě toto nařízení mnoha lidem komplikuje život. Jde zejména o učitele, žáky, a dokonce i rodiče. Návrat do škol je zatím oznámený jen pro první stupeň, a to na 2. listopadu spolu s koncem nouzového stavu. Cílem ministra školství Roberta Plagy je umožnění prezenčního vzdělávání studentům devátých ročníků základních škol a závěrečných ročníků středních škol, které čekají příjímací zkoušky.

„Mám dvojčata ve druhé třídě a jejich paní učitelka je velmi nápomocná. S tak malými dětmi je to dost časově náročné a musím zůstávat doma. Pracovat je pro mě vcelku nereálné, a proto jsem si zažádala o ošetřovné,“ sdělila osmatřicetiletá asistentka ředitele Gymnázia Globe v Brně Soňa Zatloukalová.

Třiačtyřicetiletá účetní Lucie Martanová je ráda, že alespoň nějaká výuka stále funguje. Její děti se zatím naučily pracovat s textovým programem Word. Svým dětem před online hodinou pravidelně volá, aby se přihlásily. „Následně prověřuji, co se naučili. Na prvním stupni učitel většinou žáky vyvolává, ale na druhém stupni tomu tak vždy není. Dcera jednou dokonce sama přiznala, že učitel celých 45 minut nezáživně prezentoval, a tak se u toho dívala na televizi,“ popsala Martanová.

„V uplynulém týdnu měl syn, který je v osmé třídě, jen dvě hodiny online výuky. To je zoufale málo,“ řekl osmačtyřicetiletý zaměstnanec celní správy Jan Uher. Podle něj distanční výuka klade vyšší nároky na rodiče, kteří mnohdy přebírají roli učitele. „Dopady distanční výuky na děti by se mohly vyskytnout tam, kde už nějaká komplikovaná situace je. Může to vyústit v to, že dětem budou chybět nějaké znalosti a dovednosti. Záleží na pomoci rodičů a školy,“ doplnila lektorka psychologie na Masarykově univerzitě Zuzana Masopustová.

„Prohlubují se rozdíly mezi dětmi. Sebelepší online nástroje nezastoupí běžnou výuku a možnost komunikace se žáky ve třídě,“ uvedla učitelka Základní školy Pastviny Jitka Pelechová. Některé rodiny nedisponují dostatečnou technikou. V takových situacích může zasáhnout škola a potřebné vybavení dodat. Obtížněji řešitelný je problém s internetovým připojením. „S negativní odezvou k online hodinám jsem se nesetkala. Když se někdo nemůže výuky zúčastnit, jsou tu jiné možnosti, jak si materiály opatřit. Spíš jsou rodiče rádi, že děti dostaly možnost pracovat s paní učitelkou,“ zhodnotila kolegyně Pelechové Veronika Doležalová.

 
Více o tom, jak vidí distanční výuku učitelé zde.

Klíčová slova: distanční výuka, rodiče, základní škola

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.