29.04.2019 17:40


Díky podcastům lidé odtrhnou oči od mobilu, říká podcasterka Sandra Richterová

Autor: Martina Homoláková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Podcastů v České republice i na světě stále přibývá. Sandra Richterová začala s prvním podcastem loni na podzim, kdy zveřejnila svou nahrávku o příhodách z jejího života. V únoru letošního roku k němu přidala i druhý podcast, ve kterém každý týden sdílí novinky ze světa.

Sandra Richterová začala s prvním podcastem minulý rok v září. Autor: Sandra Richterová.

Podcasty zažívají po letech opět velký rozmach. Křivka počtu českých i zahraničních podcasterů stále roste a na online platformy přibývají epizody z oblasti seberozvoje, zábavy i zpravodajství. Jednou z českých podcasterek je i Sandra Richterová, která nahrává podcasty Jak jsem a TEAden.

Proč si myslíte, že jsou podcasty tak populární?

Podle mě je to tím, že při poslouchání můžou lidé dělat i něco jiného. Na ostatních platformách člověk musí být přítomný a sledovat, co se děje. U podcastů ale může třeba vařit, nebo jít na procházku.

Jak vás napadlo začít s podcastováním?

Už nějakou dobu jsem poslouchala zahraniční podcasty a taky mi to přišlo jako dobré navázání na blog. Člověk se totiž lidem může ještě více přiblížit, protože z jeho hlasu je mnohem více znát jeho osobnost než z psaného projevu. 

O čem všem můžete v podcastu mluvit?

Dříve především o rozhovorech a informacích, v dnešní době vedou spíše lifestylové a motivační podcasty. Jinak ale mohou být nahrávky úplně o čemkoliv, stačí, aby byl člověk šikovný a dokázal popsat, na co myslí.

A čím se zabýváte vy v těch svých?

TEAden je souhrn zajímavostí, které se staly za poslední týden. Zabývám se třeba i marketingem nebo politikou. Myslím, že je více informativní a edukativní a snaží se předávat zajímavosti. Jak jsem je více ze života, povídám v něm příhody, které se mi staly, a je spíš takový pohodový. 

Podcasty máte dokonce dva, který z nich je úspěšnější?

Spíše TEAden, jelikož vychází každý týden. U Jak jsem mě nic nenutí k tomu, abych ho vydávala pravidelně. Ale i tak má Jak jsem větší poslechovost u jednotlivých epizod.

A který z nich baví více vás?

Každý má něco do sebe. TEAden mám ráda z toho důvodu, že se sama vždycky něco nového dozvím a předávám užitečné informace ostatním. Jak jsem je pro mě zase přirozenější, je to spíš jako bych si povídala s kamarádkou o příhodách ze života. Myslím, že se mi tyhle podcasty nahrávají i trochu líp než ty informační.

Kdy jste s podcasty začala?

Minulý rok tuším v září. První jsem spustila Jak jsem, TEAden jsem začala nahrávat v únoru, když jsem odjela do Švýcarska.

Už před podcastem jste měla Instagram a blog. Na které z těchto platforem jste nejradši aktivní?

Každá z nich má něco do sebe. Instagram je rychlý a kreativní, na blogu se můžu více rozepsat a lidi o daném tématu více informovat. Při nahrávání podcastů se zase vypovídám a nikdo mi do toho neskáče. Takže těžko říct. 

A která z nich má největší úspěch u čtenářů?

Myslím, že to záleží hlavně na tom, jaké téma se na určité platformě zrovna objeví. Na blogu měly velkou odezvu články o svatbě, na podcast TEAden lidé reagují díky aktuálním tématům, které tam probírám. Ale když vezmu v ohledu sdílení, tak podcasty jsou teď nejoblíbenější.

Říkala jste, že se ve svých podcastech zabýváte různými tématy. Která z nich nejvíce zajímají posluchače?

Nejvíce je zajímá moje práce, jelikož jsem se náhodou dostala k práci v agentuře Elite Bloggers. Myslím, že jim to dává naději na lepší práci, která je bude bavit. Lidi také zajímala moje svatba.

Jaké publikum vaše podcasty nejčastěji poslouchá?

Statistiky nemám, ale myslím, že cílová skupina bude stejná, jako mě sleduje na sociálních sítích, tedy od dvaceti pěti do třiceti čtyř let.

Podcastů v České republice stále přibývá. Myslíte, že mohou nahradit některé sociální sítě?

Podcasty mohou pomoct tomu, abychom aspoň na chvíli odlepili oči od mobilů. Ale i tak si myslím, že sociální sítě nenahradí, protože člověk se rád podívá i na fotky. V tuto chvíli v Česku není žádný podcast, který by vycházel každý den třeba ve formě deníčků tak, aby napodobňoval například Instagram. 

A představují konkurenci rádiu?

Záleží asi na daném rádiu, některé se zaměřují více na rozhovory, jiné hrají více hudbu. Myslím, že co se týče těch rozhovorů, tak možná jo. Ale hudbě určitě konkurovat nemůže. Pravda je, že stále více lidí poslouchá podcasty v autě při řízení. 

Co je nezbytné pro tvorbu podcastů?

Základem je mikrofon, i když není nutné investovat hned na začátku nějaké ohromné částky. Zjistila jsem, že jde natáčet i s některými sluchátky. Ale myslím, že když to člověk chce dělat pořádně, tak je dobré do vybavení investovat. Pak je dobré naučit se s nějakým programem na stříhání a s platformou, kam tvůrce podcasty nahrává.

Jaká je ideální délka podcastu?

Nejlepší je třicet až čtyřicet minut. Určitě neplatí, že čím kratší, tím lepší. Vždy ale záleží na tématu, které se probírá. TEAden dělám v rozsahu okolo patnácti minut, protože kdyby byl delší, bylo by pro posluchače těžké udržet pozornost.

Podcasty jsou tedy na výrobu jednodušší než videa. Proč s nimi lidé začínají až teď?

Podcasty tady byly mnohem dřív než například Youtube, ale pak zanikly, jelikož lidi více zajímaly videa a chtěli tvůrce vidět. Neřekla bych ale, že jsou nahrávky jednodušší na přípravu, protože je podle mě mnohem složitější člověka zaujmout jen hlasem.

Dá se podcastováním vydělávat?

Určitě ano. Zatím se v Česku podcasty teprve rozbíhají, takže jsem si nějaké monetizace zatím nevšimla, ale v zahraničí je to úplně běžné. Většinou podcaster hned na začátku epizody řekne, že je daný díl sponzorován nějakou značkou, případně je celá nahrávka věnovaná nějaké značce nebo produktu. V budoucnu se to určitě objeví i u nás.

Podcastů neustále přibývá. Autor: Martina Homoláková.

Klíčová slova: podcast, Sandra Richterová, sociální sítě, zábava

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.