22.11.2016 20:55


Deskové hry včera a dnes

Autor: Matěj Říha | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Nastává opět období zimy a nevlídného počasí, ale i doba kdy lidé hledají zábavu na dlouhé večery. Již ne každý tráví čas u televize, ale hledá jiné způsoby jak zahnat nudu. Proto mnozí sahají po některé z deskových her, kterých jsou na trhu stovky. Jenže i zde stále existují mnohé stereotypy.

Lidstvo si hraje už od nepaměti. Prvotním významem her, kromě zábavy, bylo i učení se rozpoznávání a předcházení nebezpečným situacím. Ač děti dodnes hrají na schovávanou, na lovce, policisty a zloděje, ale v dnešní době je tím nejdůležitějším zábava. Za socialismu však výběr her nebyl tak široký jako dnes.

První vzpomínky mnoha rodičů jsou klasické hry jako šachy, dáma či Člověče, nezlob se. Kromě nich i většina rodin vlastnila soubor desítek menších her, které si byly podobné a daly se rozdělit na dvě kategorie  logické a postřehové. Po revoluci se do povinné rodinné výbavy dostaly i Dostihy a sázky, západnější Monopoly nebo vědomostní hry jako například písmenkový Scrabble.

Jenže se postupem času objevili dva hlavní problémy pro hráče. Na časovou náročnost trh zareagoval rychle a nabídl možné alternativy. Doba zrychlila a ne všichni lidé měli čas strávit u her několik hodin. Například slavné Dostihy a sázky jedni dohráli během pěti hodin, pro druhé dodnes představuje pomalu nekonečnou hru. Nynější hry jsou rychlejší po všech stránkách, pravidla nabízí variantu rozbal a hraj. Stačí si přečíst krátké startovní pravidla a další případně přidávat až v příštích partiích. Stejně tak i herní doba se u většiny titulů omezila na celkový čas pod jednu hodinu.

Druhým problémem který se pomalu vytrácí je stereotypy ohledně her a hráčů. Pro zvláště starší generace je záplava nových her nepochopitelná, neboť v nich vidí stále stejné a mnohdy nesmyslné hry. Nedůvěřují novým hrám, prohlašují, že stále hrají Člověče, nezlob se. Přesto i oni již někdy zradili svůj názor a zahráli si některou z party her. Různé druhy vědomostních kvízových her, mezi které se řadí oblíbené Česko či iKnow, zábavných hereckých her, jako jsou Aktivity, způsobují růst obliby mezi nehráčskou komunitou.

Autoři her se více zaměřili i na tematiku a stylizování do určitých trendů. Od poměrně abstraktního posouvání figurek po plánku z bodu A do bodu B, se hry přesunuly k příběhovým hrám. Hráči se stávají piloty vesmírných korábů, piráty, detektivy viktoriánské Anglie a jinými. Vítěz již není jen ten, kdo porazil ostatní, ale v herním světě se stává například nejrychlejším pistolníkem na celém světě. Deskové hry stále znamenají převážně rodinnou zábavu, popřípadě v kroužku přátel, ale po celé České republice se lze zúčastnit turnajů nejlepších her v rámci některého z festivalů deskových her.

Vývoj deskových her nejen za poslední čtvrt století je značný a určitě ne konečný. Stále je dost volných nových způsobů, jak kreativně k tvorbě i hraní her přistupovat. Ať již se jedná o propojování s dnešními technologiemi, kdy aplikace pro chytré telefony pomáhají zážitek ještě prohloubit, tak i například při využívání k učení studentů nebo simulování ekonomických modelů.

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.