07.05.2012 15:10


Dělat prospěšné věci se dá i komerčně

Autor: Jana Počtová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Richard Malovič stojí dnes v čele úspěšného občanského sdružení, které organizuje hry pro středoškoláky. Jak se dostal od pořádání neformální školní soutěže k dvaceti tisícům hráčů z celé České republiky?

Na gymnáziu se spolužákem uspořádal Richard Malovič malou školní soutěž v počítačové hře. Pořádat akce pro studenty ho bavilo. Založil proto občanské sdružení, které se organizaci středoškolských her věnuje profesionálně. Dodnes se rozroslo natolik, že zvládá uspořádat několik celorepublikových soutěží za rok. A to ve volném čase organizátorů.

Organizaci, která se věnuje středoškolským soutěžím, jste prý rozjížděl s počítačovými hrami. Jak to celé začalo?

Nejdřív jsme zorganizovali školní turnaj v počítačové hře Star Craft Broodwar u nás ve škole, ale protože nám to záviděli všichni kamarádi na internetu, tak jsme se rozhodli uspořádat také turnaj pro celé Brno. Bylo to tak úspěšné, že o rok později jsme soutěž rozšířili asi do sedmi krajů a založil jsem občanské sdružení Student Cyber Games (SCG), které organizaci zaštiťovalo. Další rok už se Star Craft hrál po celé republice. To jsem byl ve druháku na vysoké. Pak jsme si ale museli dát pauzu.

Richard Malovič založil občanské sdružení, které se věnuje organizaci soutěží pro studenty. Foto: Jana Počtová

Proč?

Bylo to ze studijních důvodů. Po roce a půl jsme se ale k pořádání soutěží znovu vrátili. Sezval jsem nejvěrnější jádro ze starého SCG, abychom vymysleli, co dál. Shodli jsme se na tom, že chceme pokračovat, vytipovali si několik soutěží, z nichž jsme vybrali piškvorky. V našem podání pIšQworky. To proto, že jsme předpokládali, že soutěž v piškvorkách bude masová, co se týče účasti, nenáročná na organizaci a výborná jako reference pro další menší a odbornější soutěže.

Povedlo se?

Ano, pIšQworky jsou obrovsky úspěšné. Prvního ročníku se zúčastnilo asi pět tisíc studentů, minulý rok na podzim to už bylo třiadvacet tisíc studentů. Letos budeme pořádat už jubilejní pátý ročník.

Ale u pIšQworek nezůstalo...

Rozjeli jsme Prezentiádu, jejíž třetí ročník mimochodem skončil před necelými dvěma týdny. Soutěž jsme původně nazvali Obhajoba školy, protože studenti měli prezentovat nebo vystoupit s nějaký rétorickým vystoupením, kde obhajují, proč je jejich škola dobrá. Faktorem úspěchu téhle soutěže mělo být, že školy jsou nedostatečně prezentovány a mělo pro ně být atraktivní sami sebe zviditelnit. Krom toho na školách chybí výuka prezentačních a komunikačních dovedností.

Jak se ze soutěže tohoto formátu stala Prezentiáda?

Na začátku jsme nikdy neuvažovali, že by měli studenti prezentovat jiné téma než o vlastní škole. Až pak nás napadlo, že nejde, aby se v základním, krajském a celorepublikovém kole soutěžilo se stejnou prezentací. Tak se z toho evolucí stala soutěž v prezentačních dovednostech.

Jak je Prezentiáda oblíbená v porovnání s pIšQworkami?

Není to tak masová soutěž, ale odpovídá na jinou potřebu. Pro studenty to znamená mnohem víc práce, proto se jí účastní méně lidí, ale na druhou stranu cítíme také obrovskou podporu ze strany škol. Důležité navíc je, že jsme si dokázali, že umíme zorganizovat, zafinancovat a udělat úspěšnou jakoukoli soutěž.

Proč jste se rozhodl právě  pro středoškolské soutěže?

Je to jakási tradice z dob, kdy jsme organizovali naše první turnaje ve Star Craftu. Středoškolské prostředí velice dobře známe a jsme v něm poměrně úspěšní. Kromě toho je to úžasná možnost, jak ukázat, že komerce v uvozovkách může být ohromně přínosná, když se správně uchopí. Naše projekty jsou financovány pouze s minoritní částí státní podpory. Přesto dokážou dělat skvělé věci pro studenty a mládež a zároveň je to obrovsky prospěšné těm, kdo to pořádají.

Jak zvládáte organizovat dvě celorepublikové soutěže?

Soutěže řídíme projektově, to znamená, že každý projekt má svého koordinátora. Ten má pod sebou tým rozdělený na několik oddělení. Hlavní je asi sekce event and tournament, která zajišťuje chod soutěží, ale máme také vlastní oddělení public relations, informačních technologií a dokonce i controlling. Náš tým teď má zhruba 35 stálých členů a spoustu jednorázových organizátorů na školách. Ale rádi do našich řad přijmeme další nadšence.

Proč by se měl člověk stát členem Student Cyber Games?

Členům to dá obrovské organizační zkušenosti, naučí se zodpovědnosti, protože na nich závisí další lidé, a to nejenom v týmu, ale hlavně soutěžící. V neposlední řadě je to polopracovní zkušenost, která už nejednomu z nás pomohla u přijímacího pohovoru. A taky obrovský pocit uspokojení a seberealizace, když vám po turnaji chodí děkovné maily nebo potlesk organizátorům na finále, to je ta nejlepší odměna.

Jak vidíte budoucnost vašeho občanského sdružení?

Budoucnost vidím ve dvou rovinách. Zaprvé to musí být organizace, která je stabilizovaná a zároveň nezávislá na lidech. Lidi jsou dnes to jediné, co SCG má, ale rád bych, abychom dokázali dlouhodobě fungovat i přesto, že se nám pracovníci neustále obměňují. V tomto máme rezervy. Druhou rovinou jsou nové projekty. Teď je to například SCG akademie, což je třídenní seminář pro čtyřicet až padesát lidí, kde si budeme předávat zkušenosti, jak se organizují soutěže. Ale to je maličký projekt. Více plánujeme novou soutěž, která, troufám si tvrdit, změní uvažování nejenom středoškoláků. Je to soutěž ve vyhledávání informací na internetu. Tu bychom chtěli poprvé spustit příští rok na jaře.

Klíčová slova: studenti, projekt, soutěž, občanské sdružení

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.