22.09.2018 18:24


Cílem e-sportové ligy je spolupráce mezi studenty, ale i univerzitami, říká její zakladatel Marek Štěpánek

Autor: Michaela Bilíková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

Marek Štěpánek je student prvního ročníku magisterského studia Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity. Společně s několika svými kamarády založil asociaci, která se věnuje elektronickému sportu. Momentálně se snaží rozjet meziuniverzitní e-sportovou ligu, přístupnou tisícům českých vysokoškoláků.

Zakladatel e-sportové meziuniverzitní ligy Marek Štěpánek. Foto: Michaela Bilíková

Brno - Jeden ze zakladatelů plánované meziuniverzitní celorepublikové e-sportové ligy se vyjádřil k její podobě. Liga bude spuštěna osmnáctého října," řekl třiadvacetiletý Marek Štěpánek. V prvním herním semestru bude hráčům zpřístupněna hra League of Legends, později pak do ligy zařadíme i další tituly," dodal Štěpánek.

Co jsou to vůbec e-sporty?

Je důležité vnímat rozdíl mezi klasickým hraním počítačových her, které hraje člověk většinou sám a prožívá vlastní příběh té hry a e-sporty,  které jsou založené především na soutěžním hraní, kdy jde na prvním místě o překonání soupeře. E-sporty se vyznačují tím, že mají jasně daná pravidla a mantinely. Jsou také profesionální a v současné době je ve světě rozjetých několik lig.

Jaké jsou příklady takových e-sportů?

Jsou to v zásadě multiplayerové online hry, které splňují soutěžní charakter. Je několik žánrů těchto her, mezi které patří MOBA (multiplayer online battle arena pozn. redakce) hry jako je Dota 2 nebo League of Legends, dále takzvané střílečky jako Counter Strike a pak karetní hry, kdy světově nejúspěšnější v současné době je karetní hra Hearthstone.

Proč liga zrovna v e-sportu?

S kolegy jsme si říkali, že bychom chtěli vytvořit takový ten model amerických vysokých škol, kdy je student zároveň součástí nějakého spolku nebo dělá nějaký sport. Jedna z myšlenek, která nás tehdy napadla, bylo vytvoření e-sportové ligy pro vysoké školy. Cílem je nejen spolupráce mezi studenty, ale i mezi univerzitami a v neposlední řadě mezi námi a zbytkem Evropy. Teď když se podívám na svět, tak takové ligy fungují ve Velké Británii, Německu, Polsku, Norsku, dokonce i ve Španělsku a kolébkou univerzitního hráčství je Jižní Korea a pochopitelně Amerika, odkud pochází nejvíce vývojářských studií.

Vytvořili jste projekt, který nazýváte ESA. Co to tedy vlastně je?

ESA je Esportovní studentská asociace. Její charakter spočívá v tom, že to je celorepublikový meziuniverzitní spolek, který propojuje jednotlivé univerzity. Má za úkol vytvořit kompletní infrastrukturu vysokoškolské ligy v elektronických sportech. Klademe důraz i na offline prostředí, tedy na osobní kontakt hráčů při takzvaných lanparty, na kterých se studenti potkají v místnosti plné počítačů a soutěží mezi sebou v rámci turnaje. Jelikož jsme studenti, zaměřujeme se i na edukativní aspekt. S hraním počítačových her je totiž spojená i kybernetická bezpečnost či závislosti na internetu.

Jaký příběh je za založením této asociace?

Už dlouho jsem si říkal, že mám rád hry a studuji sportovní management, tak bych to měl nějak propojit. Tato myšlenka ale dostala konkrétní obrysy až při setkání s mými současnými kolegy na herním summitu, který byl spojením nadšenců z celé republiky. Ve čtyřech jsme pak dlouho zavření v kanceláři diskutovali, jak by to mohlo vypadat a fungovat. Tenkrát vznikl i název, ve kterém je špetka šoumenství, kdy jeden ze zakladatelů prohlásil: To bude super, až někam přijdeme, a řekneme ,my jsme ESA!’”. Teď už se nás na tomto projektu podílí celkem sedm.

Jak dlouho už ESA vzniká?

Řekl bych od listopadu 2017. Takže je to teď necelý rok.

Vy jako zakladatelé e-sportové ligy se také aktivně věnujete e-sportům?

Ano, řekl bych, že jsme všichni aktivní hráči. Zajímavé je, že když někam přijdeme naši asociaci reprezentovat, všichni si myslí, že jsme nějaký fitness spolek, než začneme hrát. Takže bouráme představu hráče počítačových her zavřeného ve sklepě, který nemá kontakt se světem. Nedávno jsme se zúčastnili se zakladateli turnaje v Kolíně nad Rýnem, který se nám díky mentálnímu téningu podařilo vyhrát.

Kdy spustíte e-sport ligu?

Ligu plánujeme spustit osmnáctého října. Veškeré onlinové aktivity se budou odehrávat přes naši webovou stránku, kde se hráči budou registrovat do ligy a vybírat si hry, kterých se budou chtít účastnit. V tomto prvním semestru spustíme spíše takovou beta verzi ligy. Vyzkoušíme si jak to bude fungovat a kde mohou být různá úskalí a budeme pracovat hlavně se zpětnou vazbou od hráčů.

Jaký systém bude liga mít?

Hrát budou vždy týmy v rámci jednotlivých univerzit mezi sebou. Vítězové z jednotlivých univerzit se nakonec potkají na offlinovém turnaji, který určí celkového vítěze.

Jaké hry do ligy připravujete?

V prvním herním semestru plánujeme spustit pouze League of Legends. Vycházíme z dotazníků, ve kterých se tento titul ukázal jako nejžádanější. Hraje se ve formátu pět proti pěti s tím, že celý tým musí být z jedné univerzity. V dalších semestrech pak plánujeme spustit také Counter Strike či Hearthstone, aby se vyřádili i jednotlivci. Na offlinových turnajích pak plánujeme zařadit i další tituly, které v onlinové verzi ligy nebudou.

Co když chce hrát někdo, kdo nemá tým?

Tak se samozřejmě může přihlásit taky. My uděláme všechno pro to, abychom mu nějaký tým našli a seznámili ho tak s novými lidmi se stejným zájmem.

Budou i offlinové turnaje součástí hodnocení ligy?

S tímto konceptem pracujeme. Ze začátku ale nechceme, aby turnaje byly součástí hodnocení onlinové ligy, protože ne každý má čas se tam během semestru zastavit. Navíc chceme turnaje udělat otevřené a umožnit hráčům vytvořit tým meziuniverzitně smíšený a seznámit se s novými lidmi.

Které univerzity se do ligy zapojí?

Mezi univerzity, se kterými momentálně úzce spolupracujeme, patří Masarykova univerzita, Vysoká škola báňská v Ostravě, Vysoké učení technické, Mendelova univerzita a Univerzita Hradec Králové. To je pět poměrně jistých univerzit, na kterých komunikujeme s velkými studentskými spolky, případně přímo s rektoráty. Dále momentálně dohadujeme spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně a Vysokou školou ekonomickou v Praze. Časem se chystáme spolupracovat se všemi univerzitami v České republice a rozšířit naši spolupráci i na univerzity v zahraničí.

Kdy chystáte spustit registrace?

Rádi bychom je spustili ještě během září, ale už teď máme spoustu zájemců.

Co když se na každé univerzitě přihlásí diametrálně odlišný počet týmů? Nebude to pro některé týmy nefér?

Počítáme s tím, že to může nastat. Ale myslíme, že z toho vždycky vysublimuje ten nejlepší tým.

Kolik to sebere hráčům času?

Respektujeme to, že účastníci ligy budou studenti. I přesto si ale myslíme, že hráči onlinových her jimi tráví určitý čas, tak proč jej nepřeměnit na reprezentaci univerzity? Momentálně to vychází na dva zápasy pro tým týdně, což je cca šest hodin.

Máte nachystané ceny pro vítěze?

Ano. domlouváme se na cenách s partnery a chystáme taky trofeje, které budou designově odpovídat přímo hrám, ve kterých se bude liga a případné turnaje konat.

Budou hráči platit nějaké startovné?

Snažíme se tomu spíše vyhnout. Rádi bychom stanovili spíše symbolické startovné, aby hráči přihlášení do ligy měli motivaci celou sezónu dokončit, protože veškerá administrace se dělá ručně, je složitá a stojí nás spoustu práce.

Kde se budou moct hráči do ligy registrovat?

Na našich webových stránkách.  

Klíčová slova: Esport, počítačové hry, meziuniverzitní, liga

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.