05.05.2017 00:10


Cigaretu si někdo zapálí průměrně každý čtvrtý let, říká letuška

Autor: Martina Bořutová | Kurz: On-line žurnalistika | Kategorie: Trafika

Kouření je, jako na mnoha dalších místech, zakázano také v letadle.  Na palubě letadla může cigaretový kouř či oheň způsobit vážnější potíže nebo ohrozit pasažéry. I přesto si někteří lidé v letadle cigaretu zapálí. Slavěna Benešová pracuje jako letuška a s kouřením na palubě má mnoho zkušeností. „V Oman air je to průměrně jeden kuřák, který kouří na palubě během sto čtyřiceti letů, což znamená každý čtvrtý den,“ říká Slavěna, která se s kouřením na palubě několikrát setkala.

Autor: Martina Bořutová

Se Slavěnou jsem se potkala v letadle, které mířilo do Dubaje. Seděly jsme vedle sebe a během letu jsme se zapovídaly. Vyprávěla mi o svých zkušenostech, které jí denně práce přináší. „Každý den je jiný než ten předchozí. Stereotyp v životě letušky nemá místo,“ vypráví Slavěna. Proměnlivý charakter práce vnímá jako výhodu. Jestli je však něco opravdu nepříjemné, tak je to řešit problémy. A mezi nejčastější problém patří kouření na palubě.

 

Slavěna Benešová při své práci. Foto: Slavěna Benešová

Na palubě se během letu může objevit mnoho komplikací a problémů. „Fakt, že jste třicet šest tisíc stop nad zemí, řešení problému neulehčuje,“ říká Slavěna. Zmiňované kouření patří mezi nejčastější problémy hned vedle jazykové bariéry mezi personálem a pasažéry. „Přistihnout pasažéra, jak kouří na palubě letadla, není pro letušky nic příjemného, navíc v arabských zemích jsou cigarety směšně levné a kouří tady téměř každý,“ dodává Slavěna.

Když si pasažér zapálí cigaretu během letu, nejde jen o to, že porušuje pravidla letecké společnosti. Zároveň tím ohrožuje bezpečnost letu. „Kvůli cigaretovému kouři mohou u jiných pasažérů vzniknout alergické reakce nebo astmatické problémy,“ konstatuje letuška. Díky cigaretovým nedopalkům na palubě již několikrát hořelo. „Dříve byla letadla kuřácká, a tak jsou vybaveny popelníky na všech možných místech po celém letadle. Předpokládá se, že tedy když už si dotyčný musí zapálit, típne cigaretu do popelníku. Opak je pravdou, někteří cigaretu spláchnou do záchodu, ale někteří nedopalek hodí do koše, kam jiní hází papírové ručníky,“ říká Slavěna, která je jako každá letuška proškolená na veškeré komplikace.

Letušky nemají právo situaci jakkoliv soudit nebo přijímat pokuty. „Naše práce je zajistit místo, kde by mohl vzniknout požár a informovat o tom kapitána. Bohužel kvůli závislosti pár pasažérů na cigaretách jsem už zažila požár na toaletě. Museli jsme nouzově přistát na nejbližším letišti. Let je potom nepříjemný pro cestující i pro personál,“ vzpomíná Slavěna. Pokud se podaří oheň zjistit včas, letuška je na situace s ohněm školená a ví, jak jej uhasit. Není-li poškozeno letadlo, může let pokračovat.

„Pokud je však příliš pozdě, pasažéři blízko ohně musí být evakuování do bezpečné zóny a kapitán musí co nejrychleji najít nebližší letiště k nouzovému přistání,“ dodává Slavěna. V takových případech je pasažér, který na palubě kouřil,  povinen uhradit náklady spojené s nouzovým přistáním a následně je odveden na policii.

U Oman airlines se kouření na palubě trestá pokutou dva tisíce amerických dolarů a udáním jména na Black list, což znamená, že člověk nesmí vstoupit na území dané země po určitou dobu, která je většinou pět let. „Každopádně ve vzduchu má poslední slovo kapitán, který rozhodne, jaký trest udělí. Z mých zkušeností nejčastěji vezme pasažérovi pas až do finální destinace a tam předají zaměstnanci Oman airlines pasažéra policii. Tím pro palubní personál aféra končí,“ popisuje Slavěna postup s pasažérem, který byl přistižen při kouření na palubě.

Scénář s nouzovým přistáním kvůli kouření se zdá ojedinělý, avšak podobných případů  je na palubě mnoho. „V Oman airlines je to průměrně jeden kuřák, který kouří na palubě během sto čtyřiceti letů, což znamená každý čtvrtý den,“ dodává. „Pro letušky není nic příjemné přistihnout pasažéra, který kouří na toaletách nebo v kabině. Dokonce se stává, že si pasažér zapálí na sedadle a nechápe, že to nesmí,“ uzavírá Slavěna, která ví, že problémy s kouřením na palubě letadla budou i nadále časté.

Klíčová slova: kouření, kouření na palubě, letuška, story, letadlo, projekt trafika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.