22.04.2018 13:56


Chtěla jsem dělat to, co mě opravdu baví, vysvětluje finská studentka výběr brněnské JAMU

Autor: Adéla Formánková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Finská studentka Jessica Leinová si pro výjezd na Eramus vybrala brněnskou JAMU. Kromě toho, že je to z Brna, co by kamenem dohodil do Vídně a Bratislavy, si ji zvolila proto, aby se mohla věnovat divadelní produkci. Tu si procvičila při komunikaci na sociálních sítích během mezinárodního divadelního festivalu Setkání. Herectví ji ale stále baví. Se spolužačkami z Erasmu vytvořila moderní hru Jaded ukazující divákům sexismus z ženského úhlu pohledu.

Jessica Leino je finská studentka, která vyjela na Erasmus na brněnskou JAMU. Foto: Adéla Formánková

Brno – Studentka kulturního managementu Jessica Leinová z Finska začala s herectvím, když jí bylo patnáct let. Byla to první věc, při které se cítila být sama sebou. Přesto, že několik let působila ve finském místním divadle, ji na vysoké škole v Tampere víc než samotné herectví očarovala divadelní produkce. Na univerzitě se studenti podíleli na velkém množství projektů, které potřebovali zrealizovat a Jessičina pomocná ruka budoucí divadelní producentky se jim hodila.

Ačkoliv Tamperská univerzita nabízí studentům herectví široké možnosti, pro divadelní producentku je příležitostí méně. „Učitelé s mým rozhodnutím souhlasili a řekli mi, ať si vybírám projekty, které jsou divadelní. Ano, produkovala jsem muzikál a účastnila se kurzů, ale potom mi už neměli moc co nabídnout,“ vysvětlila Jessica. Proto se začala zajímat o program Erasmus, který by ji mohl dopravit na univerzitu, kde by potřebné informace získala snáze.

Nejdříve uvažovala o Španělsku, protože tamní umělecké školy na ni udělaly velký dojem. Nakonec ji ale odradila jazyková bariéra. Veškerá výuka tam byla ve španělštině. Začala se proto poohlížet po umělecké škole ve střední Evropě. Brněnská Janáčkova akademie múzických umění byla jasná volba hned z několika důvodů. „Našla jsem si Brno na internetu a zjistila jsem, že se odtamtud dá lehce dostat do Vídně i Bratislavy. Potom jsem hledala něco víc o škole a našla jsem, že JAMU má hodně kurzů v angličtině a hned po příjezdu se studenti z cizích zemí mohou přihlásit na intenzivní kurz češtiny,“ vysvětlila svoji volbu Jessica.

Finská studenta na Erasmu studuje od února divadelní produkci, herectví a tanec. Také si zapsala jeden taneční kurz, aby si oprášila své taneční dovednosti. Kurz herectví mají všichni studenti z Erasmu společný. Cvičí se různé techniky hraní, nebo se dělají různé herecké hry. „Když nám zbyde čas, tak zkoušíme improvizaci. Pro herce je velice důležité, aby se takto rozvíjel,“ řekla finská studentka.

I když se na Moravu vydala především proto, aby získala nové znalosti v oblasti divadelní produkce, zahrála si v projektu studentek a studentů na Erasmu, který pojmenovaly Jaded. Předmětem hry byl sexismus, který chtěli zahraniční studenti ukázat z ženského úhlu pohledu. Výsledkem bylo pětadvaceti minutové představení současného divadla, ve kterém si zahrály kromě Jessicy další tři zahraniční studentky Silvia Sustachaová, Jessica Dawkinsová a Kara Brutzová. Účinkující herečky u hry příliš nemluvily, a když promluvily, tak směsicí jejich rodných jazyků a češtiny. Používaly též finštinu, angličtinu a španělštinu. „Lidé se při hře hodně smáli, vytvořili jsme poměrně vtipnou scénu o menstruaci. To byla scéna, ve které jsme mluvily a já měla krátký monolog,“ uvedla Jessica.

Snímek byl pořízen při hře Jaded. Zleva Silvia Sustacha, Jessica Dawkins, Jessica Leino a Kara Bruntz. Foto: Summer Taubingerová

V jiných scénách naopak herečky nemluvily vůbec a využívaly pouze pohyb. „Byly to scény o boji, kterému musí každá žena čelit při znásilnění, nebo při sexuálním harašení. Rozhodly jsme se, že zrovna při těchto scénách není potřeba mluvit, stačí to ukázat skrz naše těla,“ rozvedla Jessica myšlenkové pochody sebe a svých kolegyň při tvorbě hry. Choreografii obstaral Matt Kin a celé představení zrežírovala Sophia Schützlerová.

Divadelní festival Setkání byl pro studenty JAMU, kteří studují divadelní produkci, nejdůležitější událostí tohoto semestru. Mezinárodní festival pro umělecké školy pořádají každý rok. Jessica se v průběhu festivalu, který včera skončil, starala o sociální sítě. „Každý den jsem dělala rozhovor s lidmi, kteří se mnou chtěli o festivalu mluvit. Vyfotila jsem je, chvíli jsme si povídali, a potom jsem to pověsila na Facebook a Instagram,“ uvedla finská studentka.

Jessica má spolu se svými spolužáky z Erasmu zapsaný kurz, ve kterém navštěvují brněnská divadla. I když se učí česky, jsou pro ni někdy představení v češtině pěkný oříšek. „Občas nám učitelka radí, abychom si předem přečetli scénář v našem rodném jazyce, protože některé hry jsou pro nás velice náročné. Rozumím každé druhé slovo, občas celou větu, takže něco z výstupů herců pochytím. V podstatě ale vždy sleduji pohyby herců a co se děje na jevišti. Vždy vnímám věci, kterým dokážu rozumět,“ řekla Jessica. Vždy je však s cizími studenty někdo, kdo jim pomůže pochopit děj, kdyby se ve hře ztráceli.

I přes jazykovou bariéru a odlišnou kulturu se Jessice české divadelní hry líbí. Hlavně ty jejích českých spolužáků z JAMU. „Myslím si, že představení studentů JAMU jsou velice statečná. Využívají mnoho nových a odvážných prvků,“ myslí si mladá Finka. Své nové spolužáky i město, ve kterém právě žije, hodnotí kladně. Ačkoliv Finové nechodí tolik do divadla jako Češi, zdají se Jessice tyto dvě národnosti dost podobné. Jeden rozdíl tu však je. „Češi jsou hodně bezstarostní, neberou věci ani sebe zbytečně vážně,“ směje se Jessica.

Klíčová slova: Erasmus, herectví, JAMU, Janáčkova akademie múzických umění, divadelní produkce

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.