09.05.2017 15:31


Chceme z GIVTu udělat stabilní pilíř financování českého neziskového sektoru, říká jeho partner manager Bára Říhová

Autor: Marta Svačinová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Pomocí projektu GIVT zákazníci některých internetových obchodů přispívají část útraty jimi vybraným neziskovým organizacím, aniž by zaplatili korunu navíc. V současné chvíli je do olomouckého internetového projektu zapojeno více než dva a půl tisíce neziskových organizací, pro které se GIVTu podařilo získat první milion.

Přes GIVT přispívají zákaznící zapojených internetových obchodů částí útraty na vybrané neziskové organizace. Foto: Peter Páluš.

Olomouc – Internetový projekt GIVT se sídlem v Olomouci neziskovým organizacím poslal první milion. Zákazník nakoupí v jednom z osmi set internetových obchodů, uplyne zákonná lhůta na vrácení zboží, e-shop uvolní provizi. Ta jde do GIVTu, kde se rozpůlí rovným dílem. „Půlka na provoz projektu, půl pro neziskovou organizaci vybranou zákazníkem. Peníze se vyplácí kvartálně při dosažení minimálně jednoho tisíce korun. Pokud organizace na jeden tisíc nedosáhne, peníze se přesunou do dalšího kvartálu,“ prozrazuje jeho Partner Manager Bára Říhová.

 

Co přesně GIVT dělá?

Je to internetový portál, přes který mohou lidé přispívat na dobrou věc a přitom z vlastní kapsy nezaplatit nic navíc. Při tak běžné činnosti jako je nakupování přes internet.

 

Kde se ty peníze berou?

Peníze jdou z marží internetových obchodů. Ty nám platí za každého přivedeného zákazníka, který u nich nakoupí. Výše provize se u jednotlivých internetových obchodů různí. Například u obchodů s módou, kde jsou marže na zboží vyšší, si e-shop může dovolit vzdát se větší části. Naopak u elektroniky jsou marže nízké, a to se pak odráží na výši provize pro GIVT. Obecně ale platí, že je to pro zapojené obchody velmi výhodná forma získávání dlouhodobých zákazníků, kteří se k nim opakovaně vrací, aby svým nákupem pomohli. Pro e-shop se pak jedná o standardní marketingový náklad.

 

Jak to funguje?

Dejme tomu, že nakupuješ dárky přes internet. Jdeš na naše stránky, kde si vybereš e-shop a svou oblíbenou neziskovou organizaci. Potom stačí prokliknout se na vybraný internetový obchod a nakoupit, co potřebuješ. Určitá část z útraty tentokrát ale půjde na zvolenou organizaci.  Že nákup nestojí nic navíc, ocení asi každý, kdo by rád pomáhal, ale nemůže si dovolit přispívat pravidelnou částkou.

 

Kolika neziskovkám už takto pomáháte?

V tuhle chvíli je zapojených 2695 organizací. Číslo každým dnem roste. V Česku je celkem okolo 130 tisíc registrovaných neziskovek, takže se rozhodně máme kam posouvat. Málokoho při slově neziskovka napadne, že se kromě charitativních a humanitárních organizací jedná také o všechny školy, školky, knihovny nebo třeba sbory dobrovolných hasičů a skautské oddíly.

 

Kolik lidí GIVT aktivně používá?

Řádově jsou to tisíce lidí. Momentálně mohou nakupovat už na více než osmi stech e-shopech různých kategorií. Mezi nejznámějšími třeba Mall.cz, Zoot, Dámejídlo, Baťa, eBay nebo Invia.

 

Rozdali jste už milion korun. Jaké neziskovky mají na GIVTu největší úspěch?

Nejvíc se daří malým organizacím, které mají blízko ke své komunitě podporovatelů. Občas se právě ty nejmenší spolky ze zapadlých koutů republiky bojí, že na ně nikdo nebude přispívat, ale opak je pravdou. Stačí, když o GIVTu řeknou pár blízkým lidem v okolí nebo třeba rodině a příspěvky se začnou hromadit. Více, než u velkých neziskovek, kde vztah není tak blízký.

 

Čím to podle vás je?

Nejlépe totiž funguje, když se lidé sejdou třeba s kamarády nad kávou nebo pivem a řeknou si, „Podívej se, až budeš příště nakupovat online, můžeš to vzít přes GIVT a přispět nám a my si za to na konci roku pořídíme nové míče do tělocvičny”. Stačí se nebát oslovit nejbližší komunitu lidí a ukázat jim, že jedním kliknutím pomohou něčemu konkrétnímu. Největší úspěchy mají útulky, ale také třeba spolek luštitelů sudoku nebo asociace hráčů frisbee. 

 

Jak jste se do GIVTu dostala vy?

Já jsem sem nastoupila na brigádu při škole, v posledním ročníku magisterského studia, a po státnicích jsem takříkajíc pověsila politologii na hřebík a rovnou jsem v GIVTu zůstala.

 

Co vás na něm tolik zaujalo?

Celkem je to teprve rok a devět měsíců, ale za tu dobu se GIVT tolik posunul, a s ním i já, že mi to připadá skoro neuvěřitelné. A to je asi to, co mám na GIVTu nejradši. Nestojí na místě a neustále se snaží vylepšovat. To nejhorší, co si můžete říct, je - tak, už máme hotovo, funguje nám to, jdeme dát nohy na stůl. S takovým přístupem se u nás určitě nesetkáte. Tempo změn je naprosto neskutečné a nese s sebou spoustu výzev, které jsou někdy zábavné a jindy náročné.

 

Kam to chcete dotáhnout?

Našim cílem je udělat z GIVTu stabilní pilíř financování neziskového sektoru v Česku.

 

Kdy jste začali a kdo projekt vymyslel?

U zrodu GIVTu stál Peter Páluš, Martin Chalupecký a Igor Třeslín, kteří už s internetovou reklamou měli dost zkušeností. Inspiroval je podobný projekt ze Švédska, který se zaměřuje jen na sportovní kluby. Myšlenka propojení internetové reklamy a pomáhání je nadchla. Zapátrali a zjistili, že podobné portály už běžně fungují na západ od nás a jsou podstatnou součástí financování neziskového sektoru. Například v Británii už se takto podařilo získat v přepočtu přes půl miliardy korun. A protože v Česku zatím taková platforma chyběla, vznikl v únoru 2015 GIVT.

 

Co kdybych se třeba chtěla nějak zapojit i já, tady z Brna? Jaké jsou možnosti?

Každý se může zapojit minimálně tím, že bude nakupovat přes GIVT. Pokud se chce někdo přidat do našeho týmu, tak to na dálku tolik nejde. Dbáme hodně na to, abychom byli všichni spolu, právě kvůli tomu tempu, které je u nás nastartované. Chceme, aby mohli všichni z týmu zasáhnout do toho, kam bude GIVT směřovat, aby měl každý možnost přispět svým nápadem. Ale pokud to jenom trochu jde, tak se nebráníme ani nějaké externí spolupráci, protože naopak někdo, kdo v tom s námi není každý den, může mít na spoustu věcí jiný pohled a přijít se super nápadem.

 

 

Bára Říhová do čerstvě rozjetého start-upu GIVT.cz nastoupila už při studiu jako brigádník a po krátké době dostala možnost více nahlédnout do vnitřního fungování firmy. Má na starosti zlepšování celého projektu, nastavování procesů a balancování mezi řádem a „funky“ firemní kulturou.

Klíčová slova: startup, GIVT, neziskové organizace, internetové obchody

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.