25.04.2015 11:31


Cestovat načerno je díky aplikaci Fare2Bandit jednodušší

Autor: Matěj Karmazín | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Studentský servis

Je to prosté. V metru nebo v tramvaji potkáte revizora, uvedete, jak vypadá, na které jede lince, v jakém směru a za minutu už o něm mohou vědět tisíce dalších lidí. Mobilní aplikace Fare2Bandit je založena na systému vzájemného sdílení informací o pozicích revizorů. Umožňuje i označování stanic, na kterých revizoři nejsou, čímž výrazně usnadňuje jízdu načerno. Nejvíce aktivních uživatelů má v Praze, postupně se ale rozšiřuje do celé Evropy.

Česká republika - Praha, tramvajová linka 20, směr Dejvická. Vystupoval na Malostranské, asi bude čekat na další tramvaj. V civilu, šedé kalhoty, černá bunda a batoh, dioptrické brýle. Brno, autobusová linka 67, směr Hlavní nádraží. Plešatý muž v bílé vestě, pod ní károvaná modrá košile s krátkým rukávem. Podobně podrobných popisů revizorů se dá v aplikaci Fare2Bandit najít celá řada. Nápad na její vytvoření se zrodil v hlavě devětadvacetiletého vývojáře Petra Pechouška při jízdě tramvají načerno. ,,Říkal jsem si, že by bylo fajn sdílet si informace o revizorech. Navíc nejsem velkým fanouškem pražského dopravního podniku a jeho hospodaření, takže jsem to bral i jako takový protest," popisuje autor aplikace. Impulsem k jejímu vzniku bylo i to, že se chtěl tvorbu mobilních aplikací sám naučit. Do té doby měl totiž zkušenosti spíše s webovými technologiemi. 

Fare2Bandit si v internetovém obchodě Google Play už stáhlo více než padesát tisíc lidí.Brýle, hnědé vlasy, černá kožená bunda, černobílé boty, světlé rifle. Tento popis revizora z tramvajové linky 4 v Brně se v aplikaci objevil v minulém týdnu. Foto: Matěj Karmazín. Aktivních uživatelů se systémem Android je patnáct tisíc, k nim je nutné připočítat zařízení se systémem iOS a lidi, kteří využívají pouze webovou verzi. Celkový počet aktivních uživatelů Pechoušek odhaduje téměř k třiceti tisícům. ,,To je nespočetně víc, než jsem očekával," podotýká tvůrce aplikace.

Aplikaci pravidelně používá i dvaadvacetiletý Marek Štichauer, který pracuje v Praze. Revizoři ho v poslední době sice jednou chytili, ale to prý byla spíš shoda nešťastných náhod. ,,Viděl jsem je nastupovat, ale příliš jsem spěchal, abych si mohl dovolit čekat na další metro. Upozornění v aplikaci jsem tak musel ignorovat," vypráví Štichauer. Je mu jasné, že aplikace nikdy nepokryje kompletně celou městskou hromadnou dopravu, s jejím fungováním je však spokojený. Pokud vidí, že revizoři jsou ve stanici, přes kterou chce jet, obvykle si koupí lístek. ,,Záleží i na době, kdy jedu. Ve špičce se to dá s klidem risknout," říká. Pokud má dostatek času, sám také do aplikace zadává, kde revizoři aktuálně jsou.

Fare2Bandit funguje už déle než dva roky. Za tu dobu se z Prahy rozšířila až do předních evropských metropolí včetně Londýna, Paříže nebo Berlína. V České republice jsou nejaktivnější uživatelé v Praze, během jednoho dne přidají desítky nových příspěvků. I díky tomu si lidé v hlavním městě mohou prohlédnout podrobnou mapu, z níž lze zjistit, kterou stanicí se dá bezpečně projet. Oproti tomu v Brně se aplikace takové popularity zatím nedočkala. V uplynulém pracovním týdnu se v ní objevilo jen sedm nových upozornění. ,,Brno má výrazně méně obyvatel než Praha a chybí mu metro," vysvětluje Pechoušek hlavní důvody, proč druhému největšímu českému městu zatím komplexní informovanost o pohybu revizorů chybí. V tramvajích je podle něj jeho aplikace využitelná s určitými omezeními.  

Dopravní podniky o existenci Fare2Bandit vědí. ,,Vyjadřují se různě, většinou to ale berou sportovně s tím, že jsou na černé pasažéry zvyklí," uvádí autor aplikace. Mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová předpokládá, že počet aktivních uživatelů není příliš velký. ,,O aplikaci od začátku víme, ale na činnost přepravní kontroly nemá žádný vliv," tvrdí mluvčí. Dopravní podnik podle ní od revizorů nemá ani žádné ohlasy. 

Aplikace se stále rozrůstá o nová města po celé Evropě, Petr Pechoušek je přidává na žádosti uživatelů. Žádné velké změny ale neplánuje, protože vše podle něj funguje tak, jak má. ,,Už nějakou dobu se pracuje na vylepšení iOS verze, ale protože se vše tvoří po večerech ve volném čase, vývoj se malinko táhne," uzavírá vývojář.  

Klíčová slova: aplikace, revizoři, MHD, jízda načerno, Fare2Bandit

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.