24.03.2019 10:48


Čeština je krásná, ale nevidím v ní přidanou hodnotu, říká nadšený učitel angličtiny Bronislav Sobotka

Autor: Patrik Švec | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Anglicky se začal učit až ve dvaceti letech, ale po pár měsících se do tohoto jazyka zamiloval. V současnosti vede online kurzy angličtiny, točí o ní videa na YouTube nebo pořádá semináře pro pedagogy o tom, jak ji mají učit. Bronislav Sobotka (38) se pro Stisk rozpovídal o svém pozitivním vztahu k angličtině a její výuce v českých školách.

Bronislav Sobotka. Foto: Patrik Švec

Učitelé mu ani nedoporučovali jít na střední školu, protože by prý neodmaturoval z žádného jazyka. Je totiž dysgrafik a dyslektik. Dnes už ale deset let učí angličtinu na gymnáziu v Brně a v online kurzech. Oproti běžným českým pedagogům se svým studentům snaží ukázat, co je na jazyku může bavit. „Do angličtiny jsem zamilovaný. S lidmi prostě sdílím své nadšení,“ říká Bronislav Sobotka.

Jak se dělník z Třebíče stane učitelem v Brně?

Asi ve dvaceti jsem pracoval ve firmě na výrobu strojů, které pletly ponožky. Firma krachovala, a já měl tak spoustu volného času. Chtěl jsem se naučit něco nového. A rozhodl jsem se pro angličtinu. Začalo to z nudy, ale během chvíle jsem se do toho jazyka zamiloval. Následně jsem absolvoval roční pobyt v Irsku, kde jsem se rozhodl, že bych chtěl studovat vysokou školu. A jediné, co mě zaujalo, bylo studium angličtiny. Takže jsem se přihlásil na Pedagogickou fakultu v Brně.

Prezentujete se doslova jako nadšený učitel angličtiny. To jste si vymyslel sám?

Ano. Chtěl jsem nějakou nálepku. Je to součást mého brandu.

SNAŽÍM SE NAJÍT NĚCO, CO BUDE STUDENTY BAVIT

Myslíte si, že je současný způsob výuky angličtiny na českých školách neefektivní?

Každý pedagog pracuje nejlépe, jak umí. Jenom ho třeba nenapadne, že by to mohl změnit. V Česku většinou učitel studentům řekne, co se mají naučit, a oni prostě musí. Já to ale vnímám jinak, snažím se v tom jazyku najít něco, co mě a mé studenty bude bavit. Je to jako hudba. Nemůžu vám říct, že tohle je Beatles, nejlepší hudba na světě, a tak ji musíte milovat taky. Vám se totiž třeba líbí Rolling Stones.

A tento postup se snažíte uplatnit i ve svých hodinách angličtiny?

Ano, ale je to trochu těžší. Učím na gymnáziu, kde je ve třídě třeba patnáct dětí. Každé z nich má rádo něco jiného. Musím tak najít nějaký střed, který bude bavit všechny. Spíš se jim snažím ukázat možné cesty, jak se angličtinu učit. Každý si pak musí najít tu svou.

Vnímáte, že by se přístup pedagogů postupně měnil?

Myslím, že jo. Učitelé nad tím přemýšlí, chtějí se zlepšit. Problém ale někdy může být i ve vedení školy. Záleží asi na atmosféře v celé škole.

Není třeba problém v tom, že ve školách je cizím jazykům vyhrazeno málo prostoru?

Podle mě nikomu nestačí mít ve škole pár hodin angličtiny týdně. Člověk se musí tím jazykem obklopit, přepnout si do něj mobil, psát si v něm nákupní seznam, nebo koukat na filmy bez dabingu.

Jak tedy vypadá vaše běžná vyučovací hodina?

Základ je asi stejný jako v jakékoliv jiné škole. Studenty připravuji k maturitě, takže polovina hodin je běžných. Na druhou stranu se je ale snažím nakazit radostí z jazyka. Hrajeme třeba i hry. Hlavní je, aby se studenti nenudili, svou roli také hraje atmosféra ve třídě. Třeba když někdo udělá chybu, tak ho za to netrestám. Přestože někomu angličtina nejde, tak stejně může být dobrý člověk.

Ztotožňujete se tedy s Komenského „škola hrou?“

Určitě si každý nemůže dělat, co se mu zachce. Musí být nějaká pravidla. Hranice jsou hrozně důležité. Není to ale o autoritě, spíše se musíme se studenty vzájemně respektovat.

V rozhovoru pro Český rozhlas jste řekl, že věříte, že angličtina u českých studentů bude lepší. Co je podle vás oním ideálem?

Ideálem bude, když v ní Češi budou sebevědomě komunikovat. Bez ohledu na chyby nebo výslovnost. Měli bychom poslouchat obsah toho sdělení, nesoustředit se jen na gramatiku.

CHTĚL JSEM ULEHČIT SVĚDOMÍ

Považujete se za youtubera?

Považuji se za nadšeného učitele angličtiny, který je mimo jiné i na YouTube. Vnímám to jako jeden z dalších způsobů, jak lidem pomáhat s výukou.

Co bylo tím prvotním impulzem?

Asi před třemi roky mě kamarádka požádala, abych ji na YouTube nahrál záznam své přednášky. Vůbec mě nenapadlo, že by to mohl najít ještě někdo jiný. Navíc jsem tehdy musel kvůli nedostatku času odmítat většinu zájemců o lekce. Tohle byl způsob, jak mé nadšení předávat více lidem a zadarmo. Ulehčil jsem tím i svému svědomí. Měl jsem totiž výčitky, že mé kurzy jsou příliš drahé.

Čemu se ve svých videích hlavně věnujete?

Snažím se natáčet to, co mí diváci chtějí. Ale musí mi to dávat smysl. Nejsem třeba ochotný natáčet videa typu „tisíc nejčastějších slov v angličtině.“ O to si diváci píšou často.

Vaše videa mají v souhrnu přes 5,5 milionu zhlédnutí a více než 100 tisíc odběratelů. Je to pro vás dostačující zpětná vazba?

Nebudu lhát. Sto tisíc se mi strašně líbí. Vnímám to tak, že má práce má smysl. Pro mě je to i super reklama. Když jsou s těmi videi diváci spokojeni, tak mají mnohem větší motivaci koupit si kurz.

Máte přehled o tom, kdo vás hlavně sleduje?

Nejvíce Češi a Slováci. Ale sledují mě třeba i lidi ze zahraničí, kteří se učí česky. Jednou mi psal někdo z Brazílie, že mi sice nerozumí ani slovo, ale že je to sranda.

A co nějaké negativní reakce?

Negativní připomínky jsou hlavně na sociálních sítích. Lidé si třeba stěžují, že moc máchám rukama.

ČEŠTINA JE PRO MĚ TRUMATIZUJÍCÍ VĚC

Podle všeho jste z angličtiny opravdu nadšený. Neodsunul jste tak češtinu na druhou kolej?

Trochu jo. A lidi mě kvůli tomu často odsuzují. Pro mě je čeština traumatizující věc. Jsem dyslektik a dysgrafik. Angličtina mi vyhovuje, protože tam se neřeší žádná logika v koncovkách. Prostě se naučíš slovo a neřešíš to. Teď už se třeba ani neúčastním diskusí na sociálních sítí, protože často dělám chyby. A pokud se mnou lidi v něčem nesouhlasí, tak mi to hned předhazují.

Který z těchto dvou jazyků je vám tedy bližší?

Na to je těžké odpovědět, blízké jsou mi oba dva. Angličtina je společný jazyk světa, tudíž spojuje lidi. A to se mi líbí. Čeština je krásná, ale nevidím v ní přidanou hodnotu.

Klíčová slova: angličtina, Brno, učitel, nadšení

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.