27.04.2013 11:24


Cesta do školy, značka levně

Autor: Kristýna Plešingrová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Zvláštní jízdné pro studenty garantuje stát. Již v minulosti se však mluvilo o zrušení povinných slev pro věkovou skupinu mezi patnácti a šestadvaceti lety. I když finální rozhodnutí zatím nepřišlo a žádné změny se tedy nechystají, dopravci mají své komerční slevové průkazy a jsou připraveni na případná nová pravidla reagovat.

Brno – Velká část studentů musí na své university dojíždět. Variant dopravy se jim nabízí více. Vlaky a autobusy se od sebe liší nejen rychlostí a dostupností, ale také cenovou nabídkou. V březnu roku 2002 vznikla akciová společnost Kordis JMK, která pod sebe zaštiťuje regionální dopravu autobusů, vlaky i městskou dopravu. „Ceny našich jízdenek jsou pro všechny tři druhy dopravy stejné. Není tedy třeba je rozlišovat,“ uvádí vedoucí odboru tarifního, marketingu a rozvoje Květoslav Havlík. Pro studenty používající tarif Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) tedy platí stejné slevy. Je třeba se však prokázat žákovským průkazem, který lze vystavit na nádraží za čtyřicet korun. Poté má cestující možnost vybrat si z více druhů jízdenek, které se liší počtem zón i dobou trvání. Je tedy na každém, aby si správnou jízdenku vybral dle svého bydliště a četnosti dojíždění.IDS JMK zahrnuje autobusy, vlaky i městskou dopravu, ilustrační foto, Autor: idsjmk.cz

Kromě IDS JMK mají své vlastní tarify České dráhy (ČD). „Mimo státem dané slevy pětačtyřicet procent na studentské jízdné nabízíme také slevové IN karty a různé varianty podle charakteru cesty,“ popisuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Pro vyhledání vhodné kombinace slev doporučuje banner na internetových stránkách ČD. Mezi studenty je z drážních slevových karet nejoblíbenější IN 25, která na nákup jízdenek dává celoroční slevu dvacet pět procent. „IN kartu používám především na trasách jako Brno – Praha, kde nemůžu využít žákovskou slevu, a také o prázdninách. Navíc díky ní mám výhodný tarif u svého mobilního operátora,“ pochvaluje si kartu Veronika Vodicová. Sleva se dá využít také na cesty do zahraničí.

Pro názorné srovnání cen jsme vytvořili modelovou cestu z Hodonína do Brna. Jde o vzdálenost deseti zón podle IDS JMK. Cesta vlakem je dlouhá 79 kilometrů a trvá přímým rychlíkem hodinu a šest minut. Autobusem je cesta o šestnáct kilometrů kratší, ale zabere hodinu a půl. Pro přehlednost jsme ceny umístili do tabulky i s vybranými slevami.Ceny jízdného na modelové trase, Autor: Kristýna Plešingrová

Kromě IDS JMK a ČD se nabízí pro cesty i jiní dopravci. Například u Student Agency lze využít pro slevy nejen žákovský průkaz, ale také ISIC, který platí o letních prázdnin místo žákovské slevy. Síť spojů je však oproti výše jmenovaným dopravcům méně hustá,  a proto se nehodí pro všechny. Další možností je cestu absolvovat vlastním autem. Pro srovnání, naše modelová cesta z Hodonína do Brna vychází v autě s průměrnou spotřebou nafty 5,8 litru na sto kilometrů na 146 korun. Auto samozřejmě pojme pět cestujících, takže i tato částka se dá rozpočítat. Pořizovací cena auta a jeho servis jsou však s hromadnou dopravou nesrovnatelné.

Klíčová slova: vlak, autobus, jízdné, slevy, IDS JMK, ČD, Student Agency

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.