08.11.2019 18:41


Český kněz v Americe: Češi si cení víry méně než Američané

Autor: Jakub Podešva | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Český kněz Antonín Kocurek působí v americkém New Yorku a spravuje tam jak českou, tak americkou farnost. O rozdílech mezi českou a americkou vírou, slavení svátků nebo o komunismu se rozpovídal v následujícím rozhovoru.

V sobotu byl Svátek všech zesnulých neboli Dušičky. Slaví tento svátek i lidé ve Spojených státech?

Tady lidé slaví hlavně Halloween. Celý název svátku je All Hallows' Eve, tedy Předvečer všech svatých. Pochází od Keltů, kteří se při něm snažili odehnat zlé duchy. Tuto tradici pak použili křesťané, takže se v něm mísí pohanská a křesťanská kultura. Původní náboženský význam ale lidé potlačili a dnes je Halloween zejména komerčním svátkem.

Jak oslavy Halloweenu vypadají?

Slaví ho zejména děti, které převlečené do kostýmů chodí do domů koledovat o sladkosti. Dospělí se pak zúčastní třeba průvodu na Manhattanu. Tady v New Yorku se ale Halloween slaví různě, protože se zde mísí mnoho kultur. Ve farnosti je jeden zaměstnanec z Guatemaly a tam podle tradice natírají hroby všelijakými barvami. Mexický číšník z místní restaurace zase popisoval, že 31. října vzpomínají na tragicky zemřelé, den poté na zemřelé děti a třetí den na zemřelé dospělé. Také jedí oblíbené jídlo člověka, na kterého zrovna vzpomínají. Farník z Filipín je dokonce zvyklý jíst přímo na hřbitově.

V Česku lze již v říjnu zakoupit v obchodech vánoční ozdoby. Jak to vypadá v Americe?

Tady je to podobné. Přesně po Halloweenu se v obchodech rozezní vánoční hudba. Největší shon ale začíná po Dnu díkuvzdání, který lidé slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu.

Jak lidé ve Spojených státech k oslavě svátků přistupují?

Krásný svátek je právě Den díkuvzdání. Ten totiž slaví všichni jak katolíci, tak židé, mormoni nebo muslimové. Zkrátka všichni se spojí a děkují za to, co mají. Když ne Bohu, tak někomu jinému. Hlavně je hezké, že se scházejí rodiny. Bohužel do toho ale opět zasahuje komerční duch. Hned po čtvrtku, kdy lidé Den díkuvzdání slaví, následuje takzvaný černý pátek neboli den slev. Obchody někdy dokonce otevírají už ve čtvrtek večer, což kazí celou sváteční atmosféru.

Mimo jiné spravujete českou komunitu v New Yorku. Dokáží si tam Češi udržet své hodnoty? 

Záleží na tom, jak byl kdo ve své rodné zemi vychován. Pokud někdo přijde do větší země, jako jsou Spojené státy, má to samozřejmě v cizím prostředí těžké. Pokud je ale ve svých hodnotách a tradicích pevně zakořeněný, udržet si je dokáže.

Jak byste porovnal přístup k víře ve Spojených státech a v Česku?

Jeden z prvních článků zdejší ústavy popisuje právo na svobodu náboženského vyznání. Víra se tady respektuje a dokonce vyzdvihuje. Je běžné někomu říct, že se za něj budete modlit. Větší úcta je tu i ke kněžím. Celkově lze ale vidět menší úpadek, zejména kvůli sexuálním skandálům kněží. Ty omluvit nelze. Rád bych ale dodal, že tyto problémy se děly zejména v šedesátých a sedmdesátých letech. Teď se dějí minimálně, ale jsou obsáhle probírány v médiích. V Česku stále trpíme negativním vlivem komunismu, který víru potlačoval a zesměšňoval. Dosud si mnoho lidí při slově církev vybaví hlavně peníze místo pomoci druhým lidem či vzdělání. V Americe tohle nebylo.

Od pádu komunismu v Česku letos uplyne třicet let. Jak tuto událost vnímáte?

Z hlediska vývoje české společnosti to byl jeden z nejlepších okamžiků. Česká společnost sice není úplně v pořádku, ale situace se opravdu extrémně zlepšila. Mnozí nevěřící lidé a lidé "konzumního" způsobu života to možná takto nevnímají, ale věřící a svobodomyslní lidé byli komunisty pronásledováni. O to větší je jejich radost, že totalitní režim padl. Nechápu tedy, že někdo může na totalitu vzpomínat v dobrém. Chválit ji mohou snad jen ti, kteří s režimem souhlasili a měli se tedy dobře.

Vzpomínáte si, co jste dělal v okamžicích listopadové revoluce?

Tehdy jsem studoval poslední ročník kněžského semináře. Dvanáctého listopadu jsme se seminaristy letěli do Říma, kde byla za svatou prohlášena Anežka Česká. Tušili jsme, že se něco děje, protože i lidé, kteří byli komunisty označeni jako nebezpeční, dostali povolení cestovat do zahraničí. Kněz Tomáš Halík nám tehdy připomněl staré proroctví, že až bude Anežka Česká svatořečená, zavládne v Česku pokoj. Poté jsme se z Říma vrátili a měli jít do školy, ale místo toho jsme stávkovali. Jezdili jsme po školách, probíhala občanská fóra, diskutovalo se s komunisty. Bylo to něco úžasného.

 

Antonín Kocurek pochází z Hovězí na Vsetínsku. Knězem se stal roku 1990. Do roku 1999 působil v několika farnostech ostravsko-opavské diecéze. Poté ho biskup František Lobkowicz poslal na misie do New Yorku. Tam pracuje pro americkou farnost Panny Marie Královny mučedníků a pro československou komunitu při chrámu Panny Marie Karmelské. 

 

Antonín Kocurek pochází z obce Hovězí na Vsetínsku. Knězem se stal roku 1990. Do roku 1999 působil v několika farnostech ostravsko-opavské diecéze. Poté jej biskup František Lobkowicz poslal na misie do New Yorku. Tam pracuje pro americkou farnost Panny Marie Královny mučedníků a pro československou komunitu při chrámu Panny Marie Karmelské.

Klíčová slova: víra, USA, revoluce, Halloween, Dušičky, kněz, Bůh, rozdíly

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)