06.04.2019 21:33


Český jazyk má široké uplatnění, říká student Filip Kubeček

Autor: Jan Boháč | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Co všechno je možné stihnout v posledním semestru, když je třeba psát bakalářskou práci a učit se na státnice? Filip Kubeček má teprve 22 let, ale vedle studia pracuje v Ústavu pro jazyk český. Kromě toho vytváří zkušební testy z češtiny na přijímací zkoušky na střední školy, které si zájemci mohou koupit přes internet. Může se práce jednoho člověka vyrovnat práci státního Cermatu? A proč je tvorba nového nářečního slovníku i po několika letech u písmene Č? 

Filip Kubeček studuje na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity obor Český jazyk se specializací počítačová lingvistika. Jak sám přiznává, čeština ho vážně baví – rád používá nezvyklá slova a archaismy, u kterých by neznalý člověk pochyboval, zda jsou vůbec gramaticky správně. Čeština je jeho největším koníčkem, který se však v poslední době stal i jeho zaměstnáním.

 

V současnosti pracuješ na tvorbě projektu, který simuluje přijímací testy na střední školy. Jak ses k takové práci vůbec dostal?

Bylo to úplnou náhodou. Doporučila mě jedna kamarádka, která tuto pracovní nabídku obdržela původně. Kvůli nedostatku času ji ovšem nemohla přijmout a místo toho dala organizátorům projektu kontakt na mě. Já jsem naštěstí čas měl, a tak jsme se velmi brzy domluvili na spolupráci.

V čem tedy tento projekt spočívá?

Vytvářím testy, které jsou dostupné na internetu, kde si je každý může koupit a vyzkoušet. Na rozdíl od testů konkurence jsou ty naše podstatně levnější, zároveň by ale nemělo být poznat, že se nějak odlišují od těch vytvořených Cermatem. To je právě rozdíl mezi mou prací a tím, co nabízí různé jiné společnosti a učebnice. Ty se totiž často snaží studenty naučit především všeobecné znalosti, které vám ale při přijímačkách od Cermatu tolik užitečné nebudou.  

Kde bereš jistotu, že právě tvoje testy budou těm od Cermatu tolik podobné?

Testy od Cermatu jsou každý rok velmi podobné, opakují se tam stále stejné vzorce otázek. Všechny testy za posledních několik let jsem osobně viděl a do detailů si je prošel, jelikož již několik let doučuji studenty právě na tyto přijímačky. Takže s nimi mám značnou zkušenost a myslím, že je dokážu napodobit opravdu dobře.

Kromě samotného testu dostane váš zákazník i video. K čemu slouží?

Ve videu studentům podrobněji vysvětluji každou otázku, která byla v testu. Dozví se v něm, proč je jedna odpověď správná a proč byly všechny ostatní možnosti špatně. Formu videa jsme zvolili proto, že pro mladé lidi je to poměrně atraktivní formát. Rozhodně si z něj zapamatují více, než kdyby si ty samé informace pouze přečetli. Natočení videa je také užitečné i mně samému, jelikož tím, že musím vše podrobně vysvětlit, občas přijdu na nějaké nejasnosti, které mě při vytvoření otázky vůbec nenapadly. Mám tak ještě příležitost danou otázku přepracovat, aby byla naprosto srozumitelná a jasná.

Předpokládám, že tak dochází i k opravě případných chyb. Máš ale i nějaký jiný způsob, jak zaručit bezchybnost testů?

Ano, tohle je hlavní způsob opravy chyb. Pro jistotu však všechny testy dávám ještě na kontrolu mým spolužákům ze stejného oboru, případně dalším kamarádům, o kterých vím, že jim čeština nedělá velké problémy. Někdy jsou ti kamarádi možná i trochu lepší, jelikož na rozdíl od spolužáků nemají profesní deformaci (smích). No a v neposlední řadě testy kontroluje i má mamka, která je učitelkou na základní škole.

Jak dlouho ti zabere vytvoření jednoho testu?

To se velmi liší podle toho, jaké mám nápady. Ale v průměru bych to odhadl na deset hodin čistého času, a to včetně natočení videa s vysvětlením.

Ještě k tomu videu, nemáš problém jej natočit, ať už z hlediska vystupování před kamerou nebo třeba při postprodukcí?

Ani ne, před pár lety jsme s kamarády natočili celkem dost videí, které jsme dávali na náš Youtube kanál. Já u toho dlouho nevydržel, ale jeden z nás má dneska přes 130 tisíc odběratelů, a trochu se tím i živí. Každopádně rozhodně nemám třeba trému nebo problém se stříháním videa, takže i to natáčení mě celkem baví.

A baví tě i práce na vytváření samotných testů?

Rozhodně. Pro mě je to naprosto ideální, můžu si určit, kdy pracuju, jsem pánem svého času. A především se to týká českého jazyka, což je prostě skvělé. V neposlední řadě jsem rád, že má práce snad má smysl a může někomu pomoct.

Zmiňoval jsi, že kromě vytváření samotných testů také doučuješ studenty osobně. Proč sis zvolil právě tuhle brigádu?

Je to pro mě opravdu jednoduchá práce. Člověk sedí v teple, nemusí dělat nic manuálně náročného. Stejně jako při vytváření testů si pracovní dobu určuji hlavně já sám, a probíraná látka je pro mě skoro vždycky lehká. Vážně nechápu, proč se na doučování nedá daleko víc studentů (smích).

Chtěl by ses jednou stát učitelem na plný úvazek?

To bych tedy nechtěl. Když si ještě vzpomenu na svoje vlastní léta na základní škole, občas jsem učitelů litoval. Je dost těžké děti zaujmout, a když se to nepovede, nedávají pozor a vyrušují. Někteří o to, aby je někdo něco naučil, prostě nemají zájem. U doučování je to už naštěstí jinak. Děti si více uvědomují, proč to dělají, a většinou se opravdu snaží danou látku pochopit a zvládnout.

Vraťme se ještě k samotným testům. Jak je zatím váš projekt úspěšný?

Popravdě řečeno, není to žádná sláva. Testy už jsou zveřejněny, ale zatím si je koupilo jen pár lidí. Myslím, že větší vlna zájemců přijde, až se projekt v následujících letech stane známějším. Ale i kdyby se nakonec těch testů prodalo jen pár, katastrofa to pro mě určitě nebude. Do projektu jsem nevložil žádné peníze, ale pouze svůj čas. No a vytvořené testy můžu použít na svých vlastních doučováních, takže ani o ten čas nakonec nepřijdu.

Co si vůbec myslíš o testech od Cermatu, které se snažíš napodobit? Přijde ti jejich kvalita dobrá?

Myslím, že jsou koncipované vcelku dobře, ale prostor ke zlepšení tam určitě je. I v médiích se ostatně často řeší, že některé otázky na testech byly nejednoznačné, a pak se dodatečně daná otázka zneplatní. Na to by si tvůrci měli dávat větší pozor, při tvorbě otázek by nemělo docházet k absolutně žádným chybám. Občas si také někteří mí studenti stěžují, že měli na vypracování testu málo času, i to by se tedy mohlo změnit. Ale jak jsem říkal, celkově jsou testy od Cermatu dobré.

Dovedl by sis představit, že bys třeba i ty jednou v Cermatu pracoval?

Asi ano, bavilo by mě opravovat slohové práce, ale klidně bych vymýšlel i to samotné zadání.

Kromě vytváření těchto testů ale už pracuješ i v Ústavu pro jazyk český Akademie věd České republiky. Co tě přivedlo k této práci?

Tentokrát už to nebyla náhoda, nabídla mi ji vyučující v předmětu dialektologie na základě mé zdařilé seminární práce o nářečích. Každopádně v Ústavu pracuji teprve měsíc, a to pouze na poloviční úvazek, takže to zase není tak časově náročné.

Člověk by spíš čekal, že do Akademie věd přijmou někoho, kdo má větší zkušenosti s prací v oboru. Neukousl sis příliš velké sousto?

Ani bych neřekl. Podílím se na vytváření Slovníku nářečí českého jazyka, zpracovávám hesla pod písmenem D. Je to do jisté míry mechanická práce, jakmile jednou pochopíte ten systém, do velké míry se vše opakuje. Ale rozhodně to není nezajímavé, dostávám se k neobvyklým slovům, která se v současnosti už téměř nepoužívají, což mě nesmírně baví. Nářečí mám velmi rád, dodnes často vzpomínám na mého pradědečka s prababičkou, kteří oba mluvili ukázkovým hanáckým nářečím. Každopádně na tomto projektu nepracuji sám, takže se kdykoliv můžu poradit se zkušenějšími kolegy.

Jak to se Slovníkem nářečí vypadá, kdy bude hotový?

To si vůbec netroufám odhadnout. Za posledních několik let se zpracovala písmena A–Č, asi každý si tedy představí, kolik toho ještě chybí. Všechna hesla navíc prochází několika recenzními řízeními, v nichž je hodnotí i největší kapacity v oboru, takže celý proces je časově velmi náročný. Hotová část slovníku je v současnosti dostupná na internetových stránkách Ústavu a je průběžně doplňována o nově zpracovaná hesla.

Evidentně tě čeština provází nejen tvým studiem, ale i většinou tvého volného času. Co tě na tvé rodné řeči tak baví a zajímá?

Obecně mě fascinuje jazyk, neboť je to nástroj, který lidé nevymysleli, ale přesto ho dennodenně používají a je pro ně nezbytný. Je zajímavé pozorovat, co uživatelé s jazykem dělají, jaký styl vyjadřování volí ti běžní a jakým způsobem se jej snaží uchopit odborníci. A přirozeně nejpozoruhodnější je zajímat se o svou mateřštinu, protože v jejím zkoumání se lze dostat do největší hloubky a odhalovat běžně nevnímané souvislosti. Moc se mi také líbí, jak je čeština neuvěřitelně bohatý jazyk. Člověk má opravdu nepřeberné množství možností, jak vyjádřit to, co zrovna chce. Osobně se snažím používat co možná nejbarvitější slova a nezvyklé tvary, například mám rád přechodníky. Je vtipné pozorovat, jak jejich použití v běžné konverzaci dokáže mnoho lidí rozhodit. Mám k češtině zkrátka velmi osobní vztah, je pro mě opravdu mimořádně důležitá.

Jaké jsou kromě češtiny tvé další koníčky?

Mám rád turistiku, hodně mě baví i geocaching. Taky rád čtu, nebo se dívám na filmy. A když je zrovna trochu více času, snažím se něco psát. Zatím jsem napsal jednu celou knihu, teď už píši její pokračování.

O čem je tvá kniha?

Moje kniha pojednává o tom, co se stane, když se najednou objeví závěť, která změní rozdělení majetku. Je to především o vztazích v rodině, ale v menší míře se tam nachází i prvky detektivky nebo komedie. Kniha se jmenuje Číslo popisné 136 a doufám, že se mi jednou podaří nějaké nakladatelství přesvědčit, aby ji vydalo. A i kdyby ne, psát rozhodně nepřestanu, protože mě to zkrátka baví.

Jak zvládáš všechny tyto činnosti zkombinovat se studiem?

Moc složité to není. V předchozím semestru jsem průměrně absolvoval předměty za 40 kreditů, díky tomu už jsem si teď nemusel zapisovat nic, kromě semináře k bakalářské práci. Takže 4 hodiny denně pracuji v Ústavu, pak zhruba dvě hodiny na testech, a pak mám buď doučování, nebo píšu bakalářku. Mám toho tedy pořád méně než člověk, co pracuje na plný úvazek.

Klíčová slova: český jazyk, slovník, přijímací zkoušky, student

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.