19.03.2019 22:54


Český herní průmysl má potenciál, chybí ale lidi

Autor: Kristýna Sklenářová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Přestože jsou počítačové hry v očích spousty lidí stále ještě zábavou malých dětí sedících u počítače, herní průmysl je ve světe i v České republice poměrně rozsáhlý. Přesto česká herní vývojová studia bojují s nedostatkem lidí. Pomoci by mohlo rozšíření nabídek vysokých škol se zaměřením na herní vývojářství. Nyní je v herním průmyslu zaměstnáno patnáct set lidí. 

Hraní počítačových her | Autor: Kristýna Sklenářová

Daniel Kosík je studentem na víceletém gymnáziu. Momentálně je už v septimě a poohlíží se po dalších možnostech studia. Jednou z nich je pro něj informatika. „Chtěl bych pracovat buď jako programátor v nějaké firmě, nebo někde v herním průmyslu,“ říká Kosík. Počítačové hry jsou jeho koníčkem, hraje nejrůznější žánry. Zároveň se snaží připravit na to, co by ho mohlo při budoucím studiu informatiky potkat. „Občas i něco programuju. Takže bych možná mohl mít menší výhodu oproti lidem, co jdou na informatiku a ještě nic nezkoušeli. Začal jsem dělat pár menších her, ale zatím jsem nic nedokončil,“ popisuje svou dosavadní činnost mladý student.

Podobně jako Kosík smýšlí stále více mladých studentů, přestože lidé bývají vůči hráčům skeptičtí. „Digitální hry jsou poměrně mladé médium a společnost je ještě úplně nepřijala,“ přiznal herní grafik Jakub Špiřík, který v úterý na besedě se studenty gymnázia představoval možnosti práce v herním průmyslu. „Krev a násilí ve hrách jsou, ale většinou nejsou neopodstatněné,“ reaguje na častý argument proti popularizaci počítačových her. Hry i herní trailery jsou pro určité věkové kategorie stejné jako filmy. Podle něj nejsou hry jen o násilí, ale mohou nabídnout mnohem víc. „Hry mohou pobavit, ale být taky vážné, mohou být uměním nebo vyprávět příběhy,“ říká o svojí práci mimo jiné také hlavní producent herního festivalu Gamer Pie Jakub Špiřík. Popularizujeme médium digitálních her. Když to řeknu trochu nadneseně, ukazujeme veřejnosti, že hry nejsou jen o střílení do hlavy. Máme tam přednášky od vývojářů, akademiků i studentů," popisuje festival Špiřík.

Kariéra v herním průmyslu může působit jako nejistá věc, speciálně pak v českém prostředí. Realita je ovšem jiná. V současné době funguje v České republice sedmdesát šest herních studií. Ta zaměstnávají zhruba patnáct set lidí. Přesto je to nedostatek. „Patnáct set lidí je na české prostředí strašně málo a další jim chybí. Na vysokých školách nejsou rozšířené specializované obory a herní vývojáře nemá do vychovávat,“ říká o současné situaci Jakub Špiřík, pracující v brněnském studiu Bohemia Interactive. Obrat českého herního průmyslu je přitom vyšší, než z českého filmu a televize. Digitální hry jsou také největším kulturním exportem.

Přestože některé hry jsou naučné a hráčům mají kromě vědomostí zlepšovat i strategické a logické myšlení, je nutné brát vše ve správné míře. Především pak akční hry, které podle loňského průzkumu společností PayPal a Superdata hraje téměř polovina všech českých hráčů. O něco méně jsou pak oblíbené střílečky. Jedna z takových, hra s názvem Fortnite, zaznamenala v poslední době velký nárůst popularity. Psychoterapeut Jan Kulhánek však v rozhovoru pro DVTV varoval před hraním těchto „nadupaných“ her. „Dítěti se během jedné krátké hry vyplaví spousta adrenalinu, které tělo pak vyplaví pohybem. Po hře by si tak každý měl jít zaběhat nebo zajezdit na kole. Ale tohle málokdo z dětí udělá. Ve výsledku tak mají při opakovaném hraní sklony k podrážděnosti a náladovosti,“ popisuje Kulhánek. U dítěte si zvýšené nervozity a závislosti na hrách většinou všimnou rodiče a k psychologovi jej zavedou ze strachu, že dítě zanedbává školu nebo by mohlo trpět psychickými problémy.

Naštěstí jsou rodiče Daniela Kosíka většinou chápaví a v programování jej podporují. „Samozřejmě to zahrnuje sezení u počítače, takže s tím je někdy trošku problém,“ dodává Kosík. Z vysokých škol se rozhoduje mezi Masarykovou univerzitou a Vysokým učením technickým v Brně. „Záleží na tom, která škola nabídne lepší podmínky pro vývoj her,“ dodává.

Klíčová slova: počítačové hry, Gamer Pie, Jakub Špiřík

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.