21.10.2019 23:14


Fakulta byla celá posprejovaná a rozmlácená, popisuje studentka zkušenost na Erasmu

Autor: Michaela Jagusztynová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Program Erasmus+, tedy možnost vycestovat a studovat v jiné zemi, využilo již přes 65 tisíc českých studentů. Ne všichni si ale zpátky domů přivážejí jenom pozitivní zkušenosti. „Univerzita se mnou moc nekomunikovala a většinu informací zaslala teprve pár týdnů před odjezdem,“ uvádí studentka Kristýna Klouzalová.

Autor: Michaela Jagusztynová

Brno – Studentka Masarykovy univerzity v Brně Kristýna Klouzalová se jako další  z tisíce lidí přihlásila do programu Erasmus+, jenže netušila, že to pro ni nakonec bude negativní zkušenost. Při přihlašování si zvolila tři univerzity, na které by ráda vyjela studovat – dvě ve Španělsku a jednu v Polsku. Nakonec byla vybraná na univerzitu v Madridu. „Největší chybu jsem udělala při výběru univerzity,“ sděluje Klouzalová. „Vybírala jsem podle měst, do kterých jsem chtěla odcestovat, a ne podle univerzit,“ vysvětluje.

Se zahraniční univerzitou měla problémy již před odjezdem. „Univerzita se mnou moc nekomunikovala a většinu informací zaslala teprve pár týdnů před odjezdem,“ uvádí Klouzalová. Dodává, že do příjezdu na zahraniční univerzitu ani nevěděla, kdy začíná výuka a jaké bude mít předměty. Studenti před výjezdem musí, mimo jiné, vyplnit Learning Agreement (LA), ve kterém uvedou, jaké předměty na dané univerzitě absolvují a za jaké si je nechají uznat na domácí univerzitě. „Do LA jsem vypsala předměty, které se vyučovaly minulý rok. Po příjezdu jsem to skoro celé musela změnit,“ říká.

Nejednalo se pouze o špatnou administraci na zahraniční univerzitě, ale také o vzhled fakulty. „Když jsem fakultu uviděla poprvé, zůstala jsem v šoku. Byla celá posprejovaná a rozmlácená,“ sděluje Klouzalová. „Studenti neustále proti něčemu protestovali, takže fakulta byla polepená různými transparenty. Zvenku se ji sice snažili udržovat, jezdil tam čistící vůz, který odstraňoval nápisy. Uvnitř to ale nikdo neřešil,“ dodává.

Při výběru ubytování taky neměla štěstí. „Vybírala jsem si ubytování přes agenturu. Ta ale měla tvrdá pravidla, která majitel bytu chodil pravidelně kontrolovat,“ říká Klouzalová. „Mé spolubydlící mě neustále napomínaly, jak mám uklízet, kdy můžu prát a na jak dlouho mám nechávat otevřená okna,“ popisuje.

Negativní zkušenost se zahraniční univerzitou má i Martina Šintálová, která vyjela na Erasmus do Londýna. „Zvolila jsem si univerzitu, která se programu Erasmus+ účastnila poprvé,“ sděluje Šintálová. Dodává, že univerzita neměla vytvořený žádný program pro začlenění zahraničních studentů.

Mezi další nespokojené účastníky patří studentka pedagogické fakulty, která si z osobních důvodů nepřála být jmenovaná. „Jeden učitel mi řekl, že k uzavření předmětu stačí, když něco přečtu. Jenže na konci semestru mi sdělil, že musím udělat i zkoušku, na kterou jsem ze zdravotních důvodů nemohla dorazit. Mou omluvu přijal a slíbil mi další termín, jenže pak mi už nikdy na žádný mail neodepsal,“ uvádí.

Lucie Katolická narazila na problémy už při změně předmětů. „Ke změně předmětů jsme dostali několikastránkový dokument, ve kterém byly dva různé formuláře pro vyplnění a nikde nebylo uvedeno, který z nich máme použít,“ říká Katolická. Na další problém narazila u závěrečných známek, protože daná univerzita nepoužívala známku E. „Měli pouze známky od A po D, poté následovalo už F. Nikdo s tím ale naštěstí nedělal problémy, takže jsem uvedla stejné známky, které jsem dostala, a nemusela jsem nic měnit,“ vysvětluje.

Negativní zkušenosti nemají studenti pouze se zahraničními univerzitami. Studentka Kateřina Špásová, která momentálně studuje v zahraničí, sdělila, že zatím narazila pouze na jediný problém, a to s oborovou koordinátorkou. „Když jsem šla podepsat účastnickou smlouvu, zjistila jsem, že mi oborová koordinátorka nepodepsala LA, který jsem jí předložila ke schválení měsíc a půl předtím,“ říká Špásová. „Když jsem už během pobytu chtěla provést změny, opět jsem čekala téměř čtyři týdny na schválení od ní. Nakonec jsem potřebovala provést ještě jednu změnu v LA, což je možné jen do šesti týdnů od příjezdu, takže jsem potřebovala, aby spolupracovala,“ popisuje. Dodává, že jí napsala spoustu emailů a nespočetněkrát jí volala, jenže nikdy telefon nezvedla.

Klíčová slova: erasmus, negativní zkušenost, studenti, MU

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.