20.10.2016 13:41


Budoucnost automobilového průmyslu: Elektromobily a auta, která se řídí sama

Autor: Lucie Chaloupková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Telefon vás vzbudí o půl hodiny dříve. Je totiž spojený s vaším autem a na plánované trase se objevila dopravní zácpa. Odcházíte z domu a nasedáte do svého elektromobilu. Je potřeba ho dobít, najde proto nejbližší čerpací stanici, která je jen několik set metrů vzdálená. Po nabití svého auta vyrazíte do práce, po cestě zkontrolujete volná parkovací místa. Poté zapnete automatické řízení a sledujete ulici, která se míhá kolem. Tak by podle představitelů automobilek se sídlem v České republice již brzy mohla vypadat cesta autem.

Brno - O předpokládaném vývoji automobilového průmyslu mluvili přední představitelé českých poboček automobilek ve středu v Brně. Konference Předpokládáný vývoj automobilového průmyslu se konala již po třinácté. Diskutovalo se o očekávaném rozvoji technologií, jako jsou například elektromobily či auta s autonomním řízením, o vývoji na trhu s auty, ale také o současném největším problému automobilek u nás: nedostatku pracovních sil. V továrnách totiž chybí nejen vysokoškolsky vzdělaní pracovníci, ale i běžní montéři.

„Rád bych začal paralelou. Je to krátká doba, kdy se z mobilů stal inteligentní nástroj nejen na telefonování. Stejně tak auta už nejsou jen o jízdě. Automobilový průmysl bude potřebovat nové kompetence,“ nastínil člen představenstva Škoda Bohdan Wojnar. V celosvětovém průzkumu daňového poradce Jana Linharta se ptali osmi set představitelů aut a více než dvou tisíc zákazníků, co očekávají od budoucnosti automobilového průmyslu. Výsledkem je důraz na digitalizaci, propojování aut s jinými zařízeními a na vývoj hybridních a elektrických vozidel. „Předpokládá se, že do roku 2025 budou elektromobily tvořit až pětadvacet procent. Zatím však pro ně chybí infrastruktura,“ uvedl Wojnar.

Zásadním trendem je možnost připojení. Například Škoda přichází s modelem Kodiak se satelitní navigací a možností vytvoření hotspotu – auto tak může být neustále „online“. Je také možné ho propojit s telefonem a sledovat jeho polohu. „Může vám najít nejbližší čerpací stanici, ukázat kde mají nejlevnější palivo, či informovat o zaplnění parkovišť,“ popsal Wojnar. Dalším probíraným tématem byly autonomní prvky řízení. Již nyní se vyrábí auta schopná rozpoznat dopravní značky, sledovat pruhy, a také auta, která mají systém nouzového brzdění a parkovacího asistenta. To ale není vše. „Kia ve Spojených státech již vyvinula plně automatizované auto. Zatím však chybí legislativa, nevíme, kdy bude dostupné k běžnému provozu,“ popsal správce nadace Kia Motors Dušan Dvořák.

Poměrně nová je také otázka vlastnictví aut. „Dochází v posunu názoru na to, jestli by měli lidé auto vlastnit, nebo pouze využívat či půjčovat si ho. Tento názor se různí napříč světem,“ uvedl Linhart. Výsledky průzkumu ukazují, že například polovina dotázaných Američanů si přeje auto vlastnit. Jiné je to v Asii. V Číne vlastnictví auta pokládalo za důležité pouze dvacet procent dotázaných. „Podle mě je sdílení aut dobrý nápad. Odpadá tím spoustu starostí, jako je pojištění a tak dále. Prospěje to také zaplněnosti měst,“ zhodnotil koncept brněnský lékař Martin Jouza.

Na konferenci se však probíralo i téma méně pozitivní - nedostatek pracovních sil v automobilkách. „Máme nyní asi 140 tisíc neobsazených míst. Počet absolventů technických oborů se propadl. Situace zřejmě potrvá několik let,“ popsal Wojnar. Některé automobilky se proto snaží technické vysoké školy podporovat. „Zavedli jsme stipendijní program pro studenty technických oborů. Nabízíme jim praxi, po dokončení studia mají garantované místo,“ dodal Dvořák.

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.