27.09.2017 19:06


Brno autem, na kole nebo šalinou? Na téma dopravy diskutovali experti i široká veřejnost

Autor: Aneta Matyšová | Kurz: Stisk | Kategorie: Ekonomika

Deset kilometrů. Tolik zdolá průměrně obyvatel Brna na cestě do práce, ať už autem nebo městskou hromadnou dopravou. Změní se do budoucnosti způsob dopravy v moravské metropoli? I o tom v úterý v Univerzitním kině Scala diskutovali obyvatelé Brna a odborníci na dopravu při příležitosti mezinárodní urbanistické konference Plán pro Brno.

Rekola mohou cyklisté odkládat se například u Vaňkovky. Autor: Aneta Matyšová

Brno – První den konference patřil plánu pro udržitelný rozvoj dopravy. Pořadatelé akce chtěli nejen otevřít diskuzi o dopravě ve městě, ale především obohatit účastníky konference o zkušenosti z jiných zahraničních měst. Představili se experti na dopravu z Dánska, Německa či Rakouska. Z českých zástupců nechyběl ani Jaroslav Martinek, národní koordinátor rozvoje cyklistické dopravy.

„Chceme, aby konference měla dopad na rozvojovou politiku města,“ sdělil programový ředitel akce Gabriel Kurtis. Proto mezi hosty konference nechyběl ani brněnský náměstek pro sociálně kulturní oblast a dopravu Matěj Hollan.

Součástí udržitelného rozvoje dopravy pro města je především omezení automobilismu, a naopak zatraktivnění alternativních typů dopravy, jako jsou městské hromadné prostředky, chůze či jízda na kole. Velká část prvního dne konference, která je přístupná pro širokou veřejnost zdarma, patřila tedy právě rozvoji cyklistiky ve městech.

„Pro mě jako pro mladého člověka je ve městě důležitá především hromadná doprava, ale i cyklistika. Hodně mě osobně zajímá, jak se vyřeší problém s auty v centru města,“ řekla návštěvnice konference Jana Sedláčková, která si do Scaly přišla vyslechnout především názory expertů ze zahraničí.

V současné době brněnský magistrát zpracovává Plán udržitelné městské mobility. Plán se podle Hollana soustředí právě na pěší a cyklisty. Matěj Hollan však zastává názor, že by obyvatelé Brna i nadále měli využívat především systém městské hromadné dopravy  v kombinaci s chůzí, cyklistikou, ale i individuální dopravou. „Nechceme být město, které stojí na cyklistice, myslíme si, že to ani není v Brně možné. Chceme, aby lidé využívali všechny módy dopravy,“ vyjádřil se na konferenci Hollan.

Partnerským městem, v němž by Brno mohlo hledat inspiraci, je Lipsko. Saská metropole se už od konce dvacátého století snaží chránit centrum od dopravního přetížení. Řidiči tak středem města neprojedou. Lipsko také využívá svého reliéfu plochého města a snaží se o rozvoj cyklistiky. Ve městě tak úspěšně funguje nejen podzemní parkoviště pro kola v areálu místní univerzity, které čítá až 1700 míst, ale i systém sdílených kol.

Takzvaný bikesharing se postupně rozvíjí i v Brně. Nyní zde fungují dva systémy kol na půjčení, a to projekt Rekola a od letošního roku nově také Velonet. Rekola nabízejí v Brně od roku 2014 okolo padesátky kol, předplatitelé mohou vracet kola v rámci vymezeného prostoru, tedy v rozšířeném centru. Velonet poskytuje v Brně od poloviny letošního roku také na padesát kol. Ta si zájemci mohou zapůjčit ze stojanů umístěných v šestnácti lokalitách, například v Nádražní ulici nebo na náměstí Svobody.

První den dvoudenní veřejně přístupné konference zakončili všichni přednášející diskusním panelem. Konference Plán pro Brno pokračuje v poslední zářijovou středu, program se bude soustředit na Plán pro ulici, tedy na strategii týkající se veřejného prostoru.


Klíčová slova: konference, doprava v Brně, cyklistika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.